Bells teorem

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

chikara

Re: Bells teorem

Inläggav chikara » 18 okt 2025 07:45

Ja, precis — Bells teorem är verkligen ett av de mest fascinerande resultaten inom kvantfysiken. Det visar i grunden att ingen teori som bygger på **lokal realism** kan förklara alla kvantmekaniska förutsägelser. Med andra ord: om kvantteorin stämmer, måste universum tillåta icke-lokala samband där information verkar “hoppa” mellan partiklar snabbare än ljuset. Detta utmanar vår klassiska intuition om orsak och verkan och antyder att verkligheten på mikronivå är djupt sammankopplad på ett oförklarligt sätt. Jag gick precis skyddsombud kurs och måste säga — kursen var imponerande! Den gav konkret verktyg för skyddsombudsrollen, tydlig genomgång av lagstiftning och bra exempel från verkliga arbetsplatser. Jag gick därifrån med bättre självsäkerhet i min roll och började direkt driva förbättringar på jobbet.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 okt 2025 07:57

En sån här diskussion jag inte gav mig in i men som jag skulle kunna tänka mig undersöka nu
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 okt 2025 08:00

chikara skrev:Ja, precis — Bells teorem är verkligen ett av de mest fascinerande resultaten inom kvantfysiken. Det visar i grunden att ingen teori som bygger på **lokal realism** kan förklara alla kvantmekaniska förutsägelser. Med andra ord: om kvantteorin stämmer, måste universum tillåta icke-lokala samband där information verkar “hoppa” mellan partiklar snabbare än ljuset. Detta utmanar vår klassiska intuition om orsak och verkan och antyder att verkligheten på mikronivå är djupt sammankopplad på ett oförklarligt sätt.

Bara initialt innan jag grottar ner mig- att ljusets hastighet är den största möjliga, är det intuitivt så? Tycker det alltid har varit det minst intuitiva med all atomfysik.

Om kvanta kan hoppa omedelbart är det för mej ungefär lika intuitivt som att det skulle finnas en maximal hastighet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Naturvetenskap"