Behöver hjälp med Filosofiuppgift

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Jag

Inläggav Jag » 28 mar 2004 14:04

victor: Sådärja! Nu börjar vi komma någon vart! Jag ber om ursäkt om jag på något sätt lät kränkande i mina uttalanden eller liknande, och är supertacksam att du fortfarande vill hjälpa oss.

Nu förstår jag bättre vad du menar med de filosofiska frågorna, och om jag har förstått dig rätt är det alltså ordet varför du hakat upp dig lite på? Nå, om så vill kan du tänka dig att frågan vart felformulerad. Om det känns bättre, men själva grundtanken är ändå att "Länder värderas olika"...

Precis, jättebra exempel det med nationer! Och, det är ju en fråga som kan spetsa till det hela - alla personer ser ju lite olika på den saken. Mycket bra, tack för den. Det finns en del att "ta av" om du förstår vad jag menar.
Nu skulle jag behöva ha lite mer hjälp mer konkreta exempel på tillfällen då länder behandlas olika. Till exempel har vi ju den 11:e september, när planen slog ner World Trade Center, ett numera hetskt laddat ord. Tar man upp detta som exempel inna diskussionen så går det nog att "spänna bågen" lite extra, som du skriver.
Vi hade ju tysta minuter för WTC och USA ett bra tag efter, men vi hade aldrig det för alla de oskyldiga civila personer i Afghanistan som föll offer för Amerikas bombningar tex... varför?
Finns det fler sådana här exempel man ta upp?

Med vänlig hälsning,
Jag :)
Jag är allsmäktig

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 28 mar 2004 15:04

Jag: ja, det är inte alltid så himla lätt att förstå vad den andre menar i en diskussion på nätet. :) Bra att i förstår varann nu iaf.

Jag tycker att ditt exempel med 11:e september är mycket bra. Alla känner till det och det är lätt at ta till sig.

Om jag förstått er rätt vill ni alltså ha konkreta exempel som ska fungera hjälpande i en ganska abstrakt diskussion om olikheter i synen på olka länder. Och som jag skrev innan är jag nog inte rätt person att ge mer konkreta förslag. Men frågan är om inte ert 11:e september-exempel skulle generera i tillräckligt med dsikussion...Men jag förstår att ni vill ha fler dock.

Kom nu på ett möjligt exempel kanske, som jag hörde Karin Magnusson nämna i TV-huset. Hon påpekade att vi idag kollar på japanska TV-lekprogram och skrattar lite lätt åt hur "galna japanerna är", och menar då underförstått att "såna är inte vi distingerade västerlänningar".

Mot detta bröt hon då med ett gammalt inslag från svenska lekprogram från 1990-92, som egentligen var likadana som de japanska program vi nu använder som "bevis" på hur "annorlunda" japaner är. Det skulle kanske kunna vara ett exempel....fast det handlar ju iofs mer om nån slags "nationalitets-anda", kulturella olikheter, eller hur man ska benämna det. Men det kanske skulle kunna funka ändå?

Ja, överhuvudtaget kan man nog luska en hel del i populärkulturella förteelser (tecknad film, TV-spel, rollspel etc.) och finna intressanta saker kring ert ämne där.

MVH
/v
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."

Användarvisningsbild
Jag

Inläggav Jag » 28 mar 2004 15:46

victor: Totalt kanon att du svarar så pass snabbt, med tanke på att det är en anings brådskande...

Jo, vi är väl ganska nöjda med 11-september exemplet, som du skrev vet ju alla vad som var då och det är lätt att ta till sig.

Du har förstått oss helt rätt ang. exemplen, ocj jo jag vet ju att du skrev att du kanske inte var rätt person. Men vi är öndå väldigt glada för din hjälp, den gör jättemycket! :)

Jo, hur "galna japanerna är" är nog mer kulturellt förknippat, men det gör ingenting - för vi har en avdelning med frågor inför diskussionen som vi kallat just "kulturella skillnader - vad betyder dem?". Här under har vi bla frågor som "varför ses vissa folkslag som "invandrare" medan andra inte gör det?" En norrman har ju till exempel "gått in" lika mycket i landet som en arab... Om du förstår. Utifrån detta går sedan frågor som "De som klassas som invandrare... hur många generationer ska de behöva höra det?" etc...
Ditt exempel om japanerna är bra, och jag tänker använda det. Att "se ner" på ett annat folkslag på det sättet är ett vardagligt fel som jag tror nästan alla människor gör. Samma sak som satt säga att alla japaner är korta och trevliga och tackar även om de får en smäll på käften.

Finns det ännu fler exempel på orättvisa, eller hur folk omedvetet/medvetet ser ner på andra folkslag? Egentligen är det ju faktiskt fel att det finns ett ord som "folkslag" bara det, för i det jämlika samhälle som eftersträvas borde allt vara lika, och man bör inte bli klassad som någonting beroende på varifrån man kommer eller vilken kultur man har.
Så generellt kanske det skulle gå att säga att människan är en "förtryckare"? En som genuint ser ner på de som egentligen är ens egna, bara för att de pratar på ett annat sätt?
Å andra sidan är det ju fel att säga att det inte finns skillnader, för det gör det ju. Folk pratar ju olika språk, som ett exempel. Men att för den skull värdera folk olika är ju totalt fel.

Återigen, tack så supermycket för all hjälp (och hoppas på lite mer hjälp :) )

Mvh
Jag
Jag är allsmäktig

victor
Kontakt:

Inläggav victor » 29 mar 2004 09:05

Kul att jag kan vara till hjälp! :)

Ska inte bli långrandig, men kom kanske på nåt slags liknande exempel...som skulle kunna exemplifieras på lite olika sätt.

När jag läste lingvistik diskuterade vi med vår lärare ganska mycket (vi var bara tre stycken på b-kursen) om dialekter och uttal av svenska. Läraren berättade en historia om en kollega till henne; en invandrad man med lite halvmörk hy, mörkt hår, bruna ögon, stort skägg. En dag när han kom in på Försäkringskassan utspelade sig följande (sedvanliga) scenario: personen bakom disken tittade knappt vår skäggige man i ögonen och betedde sig allmänt otrevligt och "o-inbjudande". Tills han började prata och det visade sig att han bröt på amerikanska. Då lös personen upp bakom disken och blev närmast överdrivet trevlig. Han var alltså amerikansk invandrare och inte invandrare från exv. mellanöstern, vilket förmodligen var det som antogs innan.

Ja, ett luddigt exempel det här...men jag tänker ofta på det, och hur en sådan sak som skillnad i brytning kan påverka hur vi betraktar en människa. En Tove Janssonsk finlandssvenska är charmig och lugnande, emedan en pizzabagares iransksvenska är svårförståelig och lite skojig (för att då inte tala om japansksvenska).

Skulle det vara möjligt skulle det kanske vara idealiskt att spela upp lite ljudexempel, men det är ju svårt att fixa på kort tid så klart. Men det kan nog bli lika effektfullt att berätta. Tove Jansson känner väl de flesta till och kan höra "i sitt huvud" om man liksom berättar, liksom pizzabagaren.

MVH
/v
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."

Återgå till "Filosofi"