Höstdepression/depression/ångest osv.
Moderator: Moderatorgruppen
-
JimmyAberg
Det jag menar är följande: Jag själv lägger stor vikt på den subjektiva dimensionen, saker som depression innehåller alltid en subjektiv komponent - det är en upplevelse av maktlöshet. Men när den "sätter sig" så påverkar den naturligtvis även de objektiva (kemiska,neurologiska,etc), intersubjektiva (värderingar,språk,relationer,etc) och interobjektiva (ekonomi,ägodelar,etc) dimensionerna.Minded skrev:Jimmy, du skriver att 'det är en mental blockering som går att lösa upp'. Vill du utveckla hur du skulle kunna gå tillväga?
Med "mental blockering", så syftar jag på att jag vill betona att det är en slags "subjektiv blockering" (intentioner,känslor,självbild) framför en slags "objektiv blockering" (kemiska substaser,osv).
Naturligtvis är "integral vård" den bästa formen av vård: dvs: intersubjektiv (klargöra och omdefiniera roller/relationer i tidigare upplevda trauman, söka stöd/tröst hos andra), objektiv (mediciner för att återställa kemisk/elektrisk balans, fysisk träning för att återskapa förmågan till att "anstränga sig" och påverka sin omgivning genom kroppen) och interobjektiv (praktiskt vardagligt stöd kring mat,husrum,etc).
Men jag ser den subjektiva komponenten som avgörande i det långa loppet, dvs. intentioner, självbild, upplevd känsla av "inflytande", "mening" och "makt" på sin omgivning.
Psykoanalys är en teoribilding som har ganska bra svar, med avstamp ur ett subjektivt perspektiv.
Med just ordvalet "mental blockering" är antagligen ett slarvigt ordval, men det jag menar är att det finns mental/psykisk värld "ovanpå" den fysiska, om den psykiska världen har sina egna "fysiska lagar", vilket "psyko-login" försöker kartlägga. Det är alltså som att "bryta foten" i "psykets värld", man blir helt enkelt "psykiskt handikappad". "Psykiskt sår" kanske är ett annat ordval.
Det jag försöker säga är att vissa ordval kanske är mer korrekta, typ "psykisk sjukdom", men det känns som detta ordval är väldigt laddat.
När folk talar om "Psykisk sjukdom" så upplevs detta ofta som ett helt fristående begrepp. Det jag försöker säga är att alla begrepp har en _historia_ som man måste respektera. Jmf med "kommunism" eller "religion" andra begrepp som helt tappat sin historia ursprungsmening. Därför använder jag ofta "stipulativa begrepp" för att "prata runt problemet" istället för att "dyka ner i laddade begrepp". Lite så kanske.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony
Ut i skog och mark. Jo faktiskt, det kan hjälpa något otroligt. I skogen är man inte längre en drönare i ekorhjulet, inte längre intolkad och införlivad i en kulturs system av värderingar och synsätt utan man får vara fri i det som man är. Inte nog med det så får man tid att tänka över sin livssituation och vad som är nästa steg att ta. Ja man kan t.o.m. få svar i skogen (av skogen?).
Fast det är ett helvete när man går vilse.
Fast det är ett helvete när man går vilse.
- Avantgardet
JimmyAberg skrev:Det jag menar är följande: Jag själv lägger stor vikt på den subjektiva dimensionen, saker som depression innehåller alltid en subjektiv komponent - det är en upplevelse av maktlöshet. Men när den "sätter sig" så påverkar den naturligtvis även de objektiva (kemiska,neurologiska,etc), intersubjektiva (värderingar,språk,relationer,etc) och interobjektiva (ekonomi,ägodelar,etc) dimensionerna.Minded skrev:Jimmy, du skriver att 'det är en mental blockering som går att lösa upp'. Vill du utveckla hur du skulle kunna gå tillväga?
Med "mental blockering", så syftar jag på att jag vill betona att det är en slags "subjektiv blockering" (intentioner,känslor,självbild) framför en slags "objektiv blockering" (kemiska substaser,osv).
Ok. Jag skulle inte säga att den subjektiva har någon slags prioritet över den objektiva - bara att den subjektiva är den vi just själva kan påverka sas oavsett det objektiva. Och i de fall som man just subjektivt mår dåligt, så gäller att antingen ta tag i sig själv (subjektivt), eller att vänta och hoppas att omgivningen förbättras av sig självt (objektivt).
JimmyAberg skrev:Naturligtvis är "integral vård" den bästa formen av vård: dvs: intersubjektiv (klargöra och omdefiniera roller/relationer i tidigare upplevda trauman, söka stöd/tröst hos andra), objektiv (mediciner för att återställa kemisk/elektrisk balans, fysisk träning för att återskapa förmågan till att "anstränga sig" och påverka sin omgivning genom kroppen) och interobjektiv (praktiskt vardagligt stöd kring mat,husrum,etc).
Men jag ser den subjektiva komponenten som avgörande i det långa loppet, dvs. intentioner, självbild, upplevd känsla av "inflytande", "mening" och "makt" på sin omgivning.
Som sagt, jag vet inte om jag håller med dig här om någon definitiv hierarki mellan de bägge. Snarare tror jag just att hela situationen när man mår dåligt i 9 fall av 10 är att den som mår dåligt gör det eftersom omgivningen, dvs kan inte reellt räkna med denna. Förvisso har du rätt i att den subjektiva styrkan är den som är viktigast att förhålla sig till (snarare än att passivt hoppas på bättre tider) just när man mår skit. För sen tror jag faktiskt att själva (sas) negationen av depressionen, dvs när depressionen reellt inte längre är, så håller man den just borta genom att kunna relatera till omgivningen, dvs objektiviteten. Kanske menar vi samma sak, bara i olika ord?
JimmyAberg skrev:Psykoanalys är en teoribilding som har ganska bra svar, med avstamp ur ett subjektivt perspektiv.
Med just ordvalet "mental blockering" är antagligen ett slarvigt ordval, men det jag menar är att det finns mental/psykisk värld "ovanpå" den fysiska, om den psykiska världen har sina egna "fysiska lagar", vilket "psyko-login" försöker kartlägga. Det är alltså som att "bryta foten" i "psykets värld", man blir helt enkelt "psykiskt handikappad". "Psykiskt sår" kanske är ett annat ordval.
Jag tänkte faktiskt snarare på just ditt avslut, att man 'kunde lösa upp detta'. Och det relaterar just till vad vi omtalar ovan - subjektiviteten och objektiviteten. Jag är nämligen inte säker på att man reellt sas kan besegra depression (eller något annat tillstånd). Liknandes; hur negerar man en negering? Hur omintetgörs själva kampen?
JimmyAberg skrev:Det jag försöker säga är att vissa ordval kanske är mer korrekta, typ "psykisk sjukdom", men det känns som detta ordval är väldigt laddat.
När folk talar om "Psykisk sjukdom" så upplevs detta ofta som ett helt fristående begrepp. Det jag försöker säga är att alla begrepp har en _historia_ som man måste respektera. Jmf med "kommunism" eller "religion" andra begrepp som helt tappat sin historia ursprungsmening. Därför använder jag ofta "stipulativa begrepp" för att "prata runt problemet" istället för att "dyka ner i laddade begrepp". Lite så kanske.
Även om bara indirekt rörande sakfrågan - Jag skulle nog hellre se att du antar den existerande begreppsapparaten, just för enkelhetens skull. Det du skrev var ganska tungt att ta sig igenom, eftersom jag inte förstod vad du menade med vissa tekniska termer. Inte sagt att det är dåligt, eller att det inte är värt att anstränga sig lite för att lyssna på vad du har att säga. Men jag tror att folk faktiskt skulle bli vänligare inställda gentemot dig, om de lättare kunde förstå dig. Eller säg såhär - dina tankegångar är avancerade, faktiskt imponerande. Så redan där blir du svår att begripa för de flesta. Faktum är att jag känner igen mig själv i det. Det som jag valde att göra var att underlätta för dem så mycket jag bara kunde. Jag slipade ned de flesta av mina ord till så att vara så vardagliga som möjligt. Faktiskt också med tanke på just ovan omtalade objektivitet och subjektivitet.
Ångest och depression är inget ovanligt bland oss nordbor, lite sol, kallt taskigt väder, tråkiga människor i omgivningen plus att allt roligt kostar pengar något som även det är en bristvara osv osv. Visst har man tidigare försökt tvångsbota vissa genom lobotomeringar, kirurgi men med oftast usla resultat och dödsfall.
Mediciner och psykologer är överlag likvärdig skit, kan inte rekommendera varken det ena eller det andra men vad jag däremot kan rekommendera är att ha realistiska krav på sig själv och där ingår naturligtvis inte tänket, sikta på stjärnorna nå minst trädtopparna, nej tvärtom, sikta på gräsrötterna så kan du vara säker på att nå upp till minst grästopparna, ah det är lycka det du, gräsmatta med en fimp i hand.
Mediciner och psykologer är överlag likvärdig skit, kan inte rekommendera varken det ena eller det andra men vad jag däremot kan rekommendera är att ha realistiska krav på sig själv och där ingår naturligtvis inte tänket, sikta på stjärnorna nå minst trädtopparna, nej tvärtom, sikta på gräsrötterna så kan du vara säker på att nå upp till minst grästopparna, ah det är lycka det du, gräsmatta med en fimp i hand.
-
JimmyAberg
Tror detta är bland det bästa jag läst på forumet.Zokrates skrev:Ångest och depression är inget ovanligt bland oss nordbor, lite sol, kallt taskigt väder, tråkiga människor i omgivningen plus att allt roligt kostar pengar något som även det är en bristvara osv osv. Visst har man tidigare försökt tvångsbota vissa genom lobotomeringar, kirurgi men med oftast usla resultat och dödsfall.
forgiveness to guilt, acceptance to rejection, love to hate, listening to talking, allowance to resistance, peace to disharmony
-
JimmyAberg
Minded skrev:Fiore skrev:Detta blev inte riktigt den tråd jag tänkt mig, men okej, diskutera på!
Vafan säger du, det här var väl exakt vad du var ute efter - hur man tar sig igenom en depression
Igenom vet jag väl, har gjort det ganska många gånger. Men har man gjort det massa gånger, och det bara kommer tillbaka så vill man få ett jävla slut på det. Jag kanske borde omformulera mig i första inlägget .. eller ngt. g
Återgå till "Tankar och känslor"