Bisexualitet
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Inte "bara" eget fritt val. Dels så har vi ju den kulturella förslavningen som nästan enbart kan botas genom psykedeliska droger som obönhörligen skär sönder kausaliteten i hjärnan, och dels finns de kroppsliga impulserna som uppdateras aktivt i nuet, och som vi inte kan frigöra oss ifrån. Men att kalla gemene mans agerande på stan för "instinkt" är helt absurt.
Detta är enligt mig, årets citat.Johan Ågren skrev:Inte "bara" eget fritt val. Dels så har vi ju den kulturella förslavningen som nästan enbart kan botas genom psykedeliska droger som obönhörligen skär sönder kausaliteten i hjärnan, och dels finns de kroppsliga impulserna som uppdateras aktivt i nuet, och som vi inte kan frigöra oss ifrån. Men att kalla gemene mans agerande på stan för "instinkt" är helt absurt.
Tycker det skulle vara kul med ett "nobelpris" för bra citat på forumet. En slags "hall of fame".
Wilbers Integral Meta-Theory:
http://www.integralworld.net/helfrich.html#ABS
http://integrallife.com/node/37539/
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Tänkte att vi kanske kunde ha mer än bara en tråd. Ett sätt att påminna oss om vad som är värdefullt och eftersträvansvärt här på forumet.
Wilbers Integral Meta-Theory:
- freddemalte
Hej Johan och ZokratesJohan Ågren skrev:Inte "bara" eget fritt val. Dels så har vi ju den kulturella förslavningen som nästan enbart kan botas genom psykedeliska droger som obönhörligen skär sönder kausaliteten i hjärnan, och dels finns de kroppsliga impulserna som uppdateras aktivt i nuet, och som vi inte kan frigöra oss ifrån. Men att kalla gemene mans agerande på stan för "instinkt" är helt absurt.
Det kan kanske* vara på sin plats att reda ut vad som skiljer ett instinktivt beteende från ett icke-instinktivt beteende. När man väl har definierat vad ett icke-instinktivt beteende är, ja då kan man gå vidare och försöka hitta förklaringsmodeller för hur ett sådant beteende kan uppkomma och i vilken grad det är frikopplat från det biologiska arvet etc.
*vet inte om det är viktigt för denna tråden (?)
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
- Johan Ågren
- Administratör
freddemalte skrev:Hej Johan och ZokratesJohan Ågren skrev:Inte "bara" eget fritt val. Dels så har vi ju den kulturella förslavningen som nästan enbart kan botas genom psykedeliska droger som obönhörligen skär sönder kausaliteten i hjärnan, och dels finns de kroppsliga impulserna som uppdateras aktivt i nuet, och som vi inte kan frigöra oss ifrån. Men att kalla gemene mans agerande på stan för "instinkt" är helt absurt.
Det kan kanske* vara på sin plats att reda ut vad som skiljer ett instinktivt beteende från ett icke-instinktivt beteende. När man väl har definierat vad ett icke-instinktivt beteende är, ja då kan man gå vidare och försöka hitta förklaringsmodeller för hur ett sådant beteende kan uppkomma och i vilken grad det är frikopplat från det biologiska arvet etc.
*vet inte om det är viktigt för denna tråden (?)
Vänligen
Fredrik
Enligt Johan: Det icke instinktiva beteendet domineras av de reaktioner som uppstått ur den mänskliga abstraktionsförmågan som givit människan en tolkning av världen som inte överensstämmer med vad som faktiskt sker i världen. Graden av det icke instinktiva beteendet ges således av hur i hög grad detta har inverkat. Relevansen i detta förutsätter att det finns något som i högre eller mindre grad kan sägas vara en sanningsenlig tolkning eller ej. Det förutsätter således en form av positivistisk objektivism för att det ska ha praktisk relevans. Det förutsätter minst objektivism för att det ska ha teoretisk relevans. Rent praktiskt förhåller människan sig bäst till detta genom att med hjälp av filosofi och vetenskap utesluta de kausala sammanhang som gett upphov till vissa beteendemönster. Det skulle då innebära att hon ger ett större utrymme för de impulser som annars fått stå tillbaka (för den kulturella moralen). Det är alltså ett reduktionistiskt förhållningssätt, och grundar sig inte på aktiva val, och kan således inte kallas för en idealism. Det problematiserar också existentialismen, ställer krav på den.
Som barn hade jag analsex en del med en kompis. Vi tyckte båda att det var riktigt skönt att vara mottagare. Tror vi bara gjorde det några gånger innan hans mamma fattade misstanke om vad vi höll på med inne på toaletten. I vuxen ålder har jag bara vid ett par tillfällen under santa brajjans inflytande känt mig attraherad. En av de gångerna stötte en kille på mig på dansgolvet och jag tyckte om det. För några år sedan sumpade jag dessvärre ett förhållande med en kvinna från djupaste afrika. Hennes son hade lämnats kvar i hemlandet flera år och kom hit först som tioåring. Han har naturligt en närhet att ge som är helt underbar. När han kom var det självklart att hålla handen på stan och han kunde komma en så nära som inte alls vi i vår kultur tolererar. Överge sin kropp mot min i ett förtroende som är så läkande att motta. Över huvud taget inget snoppfokus där, men den närheten är lyx och bör helgas.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
dk skrev:Hmm, jaha, då ska jag väl försöka fylla i då som Johan bisexuella samboJag har sedan jag lärde känna en mycket intelligent kvinna för 8 år sedan funderat mycket på det här med normer och utanförskap. Hon hade skrivit sin magisterexamen i etnologi vid Uppsala Universitet om bisexuellas utanförskap. Bisexuella har ju ingen norm de kan anpassa sig till som heterosexuella och homosexuella har. I uppsatsen visar hon på hur bisexuella har en känsla av att ofta hamnar mellan stolarna, de hör inte hemma någonstans utan får befinna sig i ett ingemansland. Och om de säger att de är homosexuella för att få en grupp att ty sig till i brytet med det heteronormativa systemet, så tycker den gruppen sen att de sviker när de kanske senare förälskar sig heterosexuellt. Detta att inte tillhöra någon norm tror jag befriar människan och gör den mer fri att vara sig själv, och jag antar att det är det Johan menar. Eller vad säger du, Johan?
Sen i övrigt tror jag att vi alla egentligen är bisexuella mer eller mindre. Eller, vi bara ÄR (och då är den bisexuella livstilen närmast). Sen är det kulturen som gör oss mer eller mindre heterosexuella. Självklart är det personerna vi tänder på eller blir förälskade i och inte könen (förutom när vi har behov av att reproducera oss). Jag kan väl enligt vissa säkert inte benämna mig bi då jag aldrig varit kär i en kvinna, bara sexuellt attraherad av och förtjust i, men vem säger att jag inte kommer bli det? Jag kanske bara inte har mött henne än! Just nu är jag väldigt heterosexuell i min livstil, men det kanske inte varar livet ut. Jag väljer att se på mig själv som bisexuell mycket för att hålla fokuset på människan/personen och inte könet. Så Auk, jag tycker nog att även du verkar vara inne på samma spår och ska därför absolut benämna dig bisexuell! :)
Nu skall jag vara kritisk och vänlig. Eller mig själv, i min "öppna" tillvaro.
Du säger, "en mycket intelligent", varpå?
Norm för bisexuella? Jag är knarkare, och vi får inte ens inte ha en norm
Vad det gäller det här med sexualitet så försöker jag verkligen fråga mig. Jag är ganska medveten om att jag inte är öppen för möjligheten mer än ideellt just på grund utav att jag ser så mycket problem. Än en gång inte så stor skillnad mot min relation mot kvinnor, sex blir för laddat, och vill man som jag vara ärlig är vardagligt skitsnack fan toxic waste
Sen finner jag det intressant, du säger du inte varit kär. Men sexuellt attraktiv av en kvinna. Fan jag älskar alla mina vänner, de flesta killar. Den kärleken är stark. Så du ser att du tvekar i det jag erkänner, men jag tvekar i det du erkänner. Men var det inte "bisexuell"? Jag har svårt att känna mer kärlek för den ena eller den andra, men sexualdriften har definitivt sin påverkan (inte bestämning) "utifrån".
Men vad det kommer till slutsatsen måste jag instämma, även om jag gör det på lite andra grunder. Dvs. Vad spelar könet för roll för kärleken? Åtrån däremot, den måste medlas genom kärleken innan den blir rent begär och svaghet (viken iofs kan "tyglas" genom sin uppfyllelse).
Men jag skall följa ditt råd. Även om jag då måste skriva om fokus till kärlek via biamorös. Inget ont om sexualitet, men det är lite fattigt i ljuset av eros, filos, agape och strego!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Och väl mött! Vi skall inte skyla över att samboperspektivet finns där. Det, för att exemplifiera (vilket många missar) är del av Din bestämning Här.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Auk, jag instämmer i det du skriver. Applåderar ordet Biamorös dessutom! Har faktiskt väldigt svårt för att vi benämner oss sexuella hela tiden, men använder de uttrycken själv av gammal vana och för att jag glömmer bort de alternativa orden. Vi borde omforma språket här och nu och byta ut heterosexuell mot heteroamorös osv!
Det enda jag har en invändning mot av det du skriver är när du säger att knarkare inte har en norm. Är du säker på det? För mig är en norm det man ser framför sig när man hör ett ord, och visst har vi väl en gängse bild av hur en knarkare ska vara? Sen att den kanske i de flesta fall är helt inkorrekt är en annan sak, de är säkert de flesta normer när man synar dem. Jag tror samhället ger knarkare 2 livsstilar/normer: en flummig intelligent outsider och en stureplan. typ.
Men när vi hör ordet bisexuell kan vi inte inordna denna människa i en livstil/norm på samma sätt, vi får inte grepp om dem. Inte jag iallafall och ingen jag pratat med, men jag vill gärna veta om nån kan tänkas få en bild av hur en bisexuell människa ska vara?
Det enda jag har en invändning mot av det du skriver är när du säger att knarkare inte har en norm. Är du säker på det? För mig är en norm det man ser framför sig när man hör ett ord, och visst har vi väl en gängse bild av hur en knarkare ska vara? Sen att den kanske i de flesta fall är helt inkorrekt är en annan sak, de är säkert de flesta normer när man synar dem. Jag tror samhället ger knarkare 2 livsstilar/normer: en flummig intelligent outsider och en stureplan. typ.
Men när vi hör ordet bisexuell kan vi inte inordna denna människa i en livstil/norm på samma sätt, vi får inte grepp om dem. Inte jag iallafall och ingen jag pratat med, men jag vill gärna veta om nån kan tänkas få en bild av hur en bisexuell människa ska vara?
Om jag var tjej skulle jag kunna tänka mig att bli bisexuell. Snubbar är inte särskilt vackra. Kan inte förstå riktigt vad majoriteten av kvinnor SER hos oss män. Ser ni nåt över huvud taget? Sägs ju att tjejer inte går så mycket på synintryck. Vad gör män attraktiva? Kanske man kan lära sig nåt? Bögar brukade vara de enda som gav mej komplimanger.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
-
transversal
nytt namn skrev:Tänkte att vi kanske kunde ha mer än bara en tråd. Ett sätt att påminna oss om vad som är värdefullt och eftersträvansvärt här på forumet.
Jag är inte så förtjust i idén med detta. Jag tycker att målet ska vara diversitet av åsikter snarare än likhet som leder till utmärkelser från de som tycker likadant.