Pilatus skrev:Frånvaron av en uppfattning ger inte dess motsats.
Frånvaron ger inte en motsats, men en motsatsen är inte den enda definitionen, man kan alltså kvalificera för olika definitioner. Kolla t.ex. Wikipedia: "Atheism is, in a broad sense, the rejection of belief in the existence of deities. In a narrower sense, atheism is specifically the position that there are no deities.
Most inclusively, atheism is the absence of belief that any deities exist." Har man ett gott skäl att begränsa sig till en definition, så är det klart att vi måste skilja på dem som inte tror på Gud, och dem som är ateist. Men jag anser mig vara ateist baserat på frånvaron av min gudstro, och även denna definition finns, och används. Vissa gillar inte att använda ordet ateist i en för bred bemärkelse, eftersom de betraktar termen som oanvändbar om den blir för flexibel. Jag ser inte det som ett problem, och använder andra ord när jag vill vara specifik.
Pilatus skrev:Många gifter sig i kyrkan och låter döpa sina barn, men har inte någon uttalad tro. Är de teister?
Termen avser
gudstro, inte
kyrlighet. Jag kan svara om jag får ställa en motfråga: Tror de på någon eller några gudar?
Pilatus skrev:Frågan om gudar kan inte avgöras empiriskt eller rationellt.
Även detta är en annan fråga. Vi kan t.ex. inte heller avgöra huruvida jag har en osynlig rosa enhörning i mitt stall, men det står inte i konflikt med att jag kan
tro så eller
inte tro så.
Men om jag får släppa en brandfackla, så är jag benägen att säga att SAOL har fel
om SAOL begränsar sin definition till att ateism är en
lära. Ateism är inte
med nödvändighet en lära. De som tror att övernaturliga väsen och fenomen är icke-existerande brukar kallas naturalister, vilket givetvis betyder att naturalister är ateister.