Pollen skrev:Har bläddrat lite i dina länkar, men tre (3) timmars kaffedrickande klarar jag inte

.
Du skriver:
"Jag menar som du att vi kan ha kunskap om världen i det yttre. Jag menar även att vi kan ha det om vårat inre och vi kan överlappa dem.
Vi kan dock inte blanda ihop dem och kalla det för "sann kunskap", där blir det fel tänker jag."
Sann kunskap är numera något som definieras intersubjektivt: dit oss - OSS - evidens guidar.
En teori är numera i vetenskapliga sammanhang namnet för "sann kunskap" i denna mening.
Evolutionsteorin, relativitetsteorin, osv är alla sann kunskap - än så länge!
Nya evidens, eller omtolkning av etablerade evidens, ger OSS ny sann kunskap - och så fortsätter det.
Likt min hjälte Aristoteles accepterar jag mina och mina medmänniskors begränsningar som kunskapssubjekt och försöker göra det bästa av dem.
Att nå "sann kunskap" genom introspektion fungerar inte.
Vem utför denna introspektion?
Om jag gör den, kommer jag fram till samma sak som du, eller någon annan?
Och vem är jag som gör den?
Femåringen? Tonåringen? Senile 93-åringen (om jag lever så länge och är det)?
Nej, jag tror att denna urgamla idé om sann kunskap är fel.
Den bottnar i tankar om profeter, shamaner, änglar och andra övernaturliga individuella väsen som kungör sanning efter sanning.
Numera är sanning en intersubjektiv angelägenhet och det är intersubjektivitetens styrka som de senaste seklerna har skapat så mycket vetande, och fortsätter göra det.
En kul grej i sammanhanget är
https://www.npr.org/sections/money/2015 ... w-they-didOBS! ingen tretimmarsläsning

.
Kunskapen om vårat inre är en typ av kunskap vi måste erfara med ett direkt inre, det är det enda sättet att få den.
Att veta hur en känsla känns, vad medvetenhet är, värde, mening, intention, tanke, andlighet etc kräver alla introspektion, alltså att man vänder sid innåt.
Med mina ord så är det objektivitet som är vetenskapens perspektiv. Intersubjektivitet är det denna text fungerar genom, alltså den förståelse som finns genom inlevelsen i varandras inre. Detta interna kollektiva, det "interna vi", är intersubjektivitet som jag använder ordet men ord kan användas på olika sätt

Om vi som sann objektiv kunskap endast menar att existensen enbart är ett "yttre" menar jag att vi missat halva sagan och troligtvis har blandat kartan med terrängen. Det är att klistra på en abstrakt ide på erfarenheten, idén av fysikalism. Vi erfar i varje stund saker genom både inre och yttre fenomen samtidigt så kunskapen som är sann om hur "existensen finns" kräver dessa helt olika fenomen. Det inre och yttre är av helt olika kvalitet och måste förstås på det sättet.
Om man ser det så, och med det jag skrev till dig i tråden om tid, så kan man på ett sätt säga att medvetandeproblemet är ett perspektivsproblem.
Man har kan ha missuppfattat att existensen finns genom flera perspektiv samtidigt var på man landar i antingen idealism (allt är inre) eller fysikalism (allt är yttre) och sedan inte får ihop vilken av dessa som "bör vara det sanna".
Sanningen kan vara att dem är två olika sidor av existensen som visar två olika perspektiv. Det är alltså inget medvetandeproblem utan ett missförstånd.