Stefan skrev:
Citat:
Ja fy fan för krig. Vill någon inta Sverige så var så god. Jag gör inte motstånd mot någon armé. Hoppas de inte får för sig att utrota mig och de mina bara.
Så du tycker alltså att det skulle vara OK om tyskarna tog Sverige och utrotade judarna? Du skulle t o m säga "var så god".
Nej, läs mitt inlägg ordentligt. Din tolkning liknar mitt inlägg som en spya liknar den ursprungliga maträtten.
Man förväntar sig att man ska ha mycket på fötterna om man tar till såna kraftord. Men du sa ju uttryckligen att om någon ville inta Sverige så "var så god". Jag skrev "OK". Var ligger den oerhörda feltolkningen? Jag menade givetvis inte att du tycker att det är OK att döda judar; om det är nåt som är en stor feltolkning så är det din tolkning av vad jag skrev.
I det läget skulle jag satsa på att hjälpa krigets offer, gömma dom och mig tills världen blev förnuftig igen
Tror du att världen bara skulle bli förnuftig av sig själv, utan att förnuftiga människor handlade för att den skulle bli det? Om ingen tagit upp kampen med nazisterna skulle miljoner och åter miljoner ytterligare människor dödats.
JR Auk/
Varför denna besatthet vid andra världskriget? Nog finns väl fler exempel att hänvisa till?
Här handlade det om att visa att det inte alltid är fel att till våld. Då är andra världskriget ett bra exempel, eftersom det där helt klart var rätt att ta till våld mot nazisterna. Andra exempel tillför ingenting, eftersom om jag lyckas visa att det var rätt att ta till vapen då, så är det inte alltid fel att ta till vapen.
Jag skulle gjort mitt motstånd tidigare än kriget.
Hur skyddar du ditt land mot nazismen bäst?
Genom att hela tiden vara uppmärksam mot orättvisor som förtrycker grupperingar eller anspelar på motsättningar för att stärka den egna gruppens sammanhållning.
Det är klart att man ska agera så. Men det tillför ingenting. Anta att dessa åtgärder inte gjorts eller inte lyckats (vilket var fallet 1939; massor av människor hade kämpat hårt mot nazismen utan våld.) Hur ska man då göra? Det hjälper inte att säga att "vi skulle ha agerat annorlunda för några år sedan".
Därför säger jag fördöm staten israel tills dom uppvisar ett medgivande av dom fundamentala mänskliga rättigheterna som fastslagits av FN.
Vad tillför detta? Jag har aldrig talat om Israels politik.
Endast den vinnande sidan benämns som god, betänk det.
Enligt min mening hade norrmännen rätten på sin sida. Vem kan tycka annorlunda? Det finns massor av exempel på krig där sidan som inte hade rätten på sin sida vann; t ex européernas erövring av Afrika, Francos seger i inbördeskriget osv.