Såvitt jag kan se var din enda fråga här ifall någon förstått vad du menade eller ej. Då ingen bett om något förtydligande får man förutsätta att du är förstådd. Om du specifierar/repeterar frågorna får du säkert svar.
Lycka till!
Vad är filosofi?
Moderator: Moderatorgruppen
.........
Nä, det är klart att jag kan specifiera mig mer än vad jag gjort.
Av någon anledning så ser jag filosofiska uttalanden eller påståenden som frågor även om de inte har frågetecken framför sig.
Om jag skriver: "Det finns inga värden" te.x. så är det både ett påstående och en underförstådd fråga.
I alla mina påståenden så ingår det ett outtalat frågetecken.
Jag ska återkomma och detaljera mina åsikter i denna diskussionen.....
Av någon anledning så ser jag filosofiska uttalanden eller påståenden som frågor även om de inte har frågetecken framför sig.
Om jag skriver: "Det finns inga värden" te.x. så är det både ett påstående och en underförstådd fråga.
I alla mina påståenden så ingår det ett outtalat frågetecken.
Jag ska återkomma och detaljera mina åsikter i denna diskussionen.....
Detsamma kan jag skriva under på Krille.
Det har väl att göra med att man lämnar möjligheterna öppna.
Alla påståenden som utrycks får ju chans att emot sägas, typ:
Är det inte såhär, så säg hur det är!
Det har väl att göra med att man lämnar möjligheterna öppna.
Alla påståenden som utrycks får ju chans att emot sägas, typ:
Är det inte såhär, så säg hur det är!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Jag har inte läst hela den här diskussionen, och tänker inte göra det heller eftersom att jag inte tycker att det är ett så intressant ämne. Så kanske skriver jag vad någon annan redan har skrivit, vet ej. Skulle bara påminna alla om vad filosofi ordagrannt översatt betyder:
Fil-o-sofi = Kärlek till vishet...
Fil-o-sofi = Kärlek till vishet...
-
suchanother
- Avstängd
Filosofin har, som allt annat, två sidor, pratisk och teoretisk
Jag själv tog kraftiga intryck av några 1800-tals filosofer som menade att filosofin är först främst praktisk.
Som alltid finns två sidor.
Vad jag menar är att filsofin ofta tenderar att bli "akademisk"; har inte så mycket till övers till de här "intellektuella" filosoferna. Därmed inte sagt att jag ser ner på någon. Lyfter hatten för de. Men i dagens samhälle finns så många brinnande problem så jag orkar inte bry mej om akademiska diskussioner.
Ha det gott alla önskar
den "ointellektulla" suchanother
Jag själv tog kraftiga intryck av några 1800-tals filosofer som menade att filosofin är först främst praktisk.
Som alltid finns två sidor.
Vad jag menar är att filsofin ofta tenderar att bli "akademisk"; har inte så mycket till övers till de här "intellektuella" filosoferna. Därmed inte sagt att jag ser ner på någon. Lyfter hatten för de. Men i dagens samhälle finns så många brinnande problem så jag orkar inte bry mej om akademiska diskussioner.
Ha det gott alla önskar
den "ointellektulla" suchanother