Dagens filosof

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3367
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 10 feb 2004 17:19

MrTambourineMan skrev:
dagis = ingen filosofi
lågstadiet = ingen filosofi
mellanstdiet = ingen filosofi
högstadiet = ingen filosofi
i gymnasiet först kan man välja lite filosofi.

Äsch. Kom igen. Skulle man börja plugga integralkalkyl på mellanstadiet också? Inför vissa saker måste man mogna innan man kan ta sig an dem.


Någon form av filosofiundervisning tycker jag ska införas redan i grundskolan. Den måste i och för sig läggas upp så den kan tillgodogöras. Den undervisningen syfte skulle i så fall vara att bredda helhetstänkandet och kreativiteten. De flesta ämnena är för teortetiska och innehåller inte den aspekten. Kan hända är undervisningen bättre idag än när jag gick i grundskolan. Från min synvinkel ställde skolan till med stor skada som jag fått ägna mitt vuxna liv åt att reparera. Något naturligt och livsbejakande ersattes under en lång peroid av en statisk och alienerande informationsinstoppande (information jag glömt idag). Dessutom gjordes det under förhållanden som kan liknas vid ett gatlopp där individen piskas av konkurrenstänkande.

Mer reflektion och ödmjuka frågeställningar skulle behövas i skolan. Men kanske vi måste hålla våra barn i hjärngrepp från första början för att inte tappa vår trovärdighet och pondus. Ämnet är svårt eftersom det inte finns någon självklar objektiv karta att placera ut begreppen på. Geografi och mattematik medför inte samma problem. Ett scenario skulle vara att barnen i skolan lär sig att ifrågasätta sina föräldrars övertygelser som i värsta fall är starkt religiösa. Då blir det inte lätt. Frågan är vad som kan vinnas och vad som förloras. För min del blev det svårt att inse att jag varit lurad hela min uppväxt att allting är självklart och utstakat. Revolten kom ganska tidigt i och för sig.

Johan

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 10 feb 2004 19:47

Jag har aldrig gått i en "vanlig" grundskola, utan tillbringade mina 9 grundskoleår på en Montessoriskola. Skolämnena var inte så strikt uppdelade, som jag har aningen att de är på traditionella skolor, och lektionerna bestod mest i självstudier. Jag har dock ingen annan erfarenhet att jämföra med.

wiktor skoog
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 feb 2004 01:31

Inläggav wiktor skoog » 12 feb 2004 01:45

...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster