Inläggav freddemalte » 29 nov 2011 17:42
lösdrivaren skrev:freddemalte skrev:lösdrivaren skrev:freddemalte skrev:Ok, jag tror att jag är med på vad du menar och enligt den definitionen finns det väl egentligen bara en kandidat till 100% säker vetskap, och det är vetskapen om att det du erfar just nu erfars (det fenomenellas utseende är som är).
Fredrik [/i]
Nejdå, det subjektiva kan aldrig vara allmängiltigt. En prövning för objektivitet nås endast genom att frigöra sej från egen tolkning och pröva sin tolkning mot något som är utanför sej själv.
Hej lösdrivarenC frågade inte efter vad som är allmängiltigt. Han frågade efter vad man kan vara 100% säker på.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
Du förstod inte svaret.
Du hänvisar till en subjektiv upplevelse som 100%. Mitt svar var att det subjektivt upplevda kan aldrig vara det yttersta måttet för sanning.
Därför skrev jag att den enda objektiviteten som existerar, den enda sanningen, är det kollektivt subjektiva som samtidigt är det kollektivt objektiva. Jag inbillar mej att detta är det yttersta vi kan närma oss sanningen.
Hej lösdrivaren
Jag förstod ditt svar. Jag är med på ditt resonemang (hur du tänker) men håller inte med dig i sak. För det första finns det väl inte någon sådan regel - dvs att den egna erfarenheten inte skulle kunna vara sann? För det andra finns det väl inget som tyder på att något blir mer sant därför att många är överens om det?
Det jag skrev var att det enda som man (läs: jag) kan vara 100% säker på är att man (läs: jag) erfar något. Vad denna erfarenhet i sig sedan är eller har för egenskaper, är en helt annan fråga.
Jag kan dock inte vara 100% säker på att t.ex. du erfar något etc. Om du erfara något kan du inte vara 100% säker på att jag erfar något etc, du kan dock vara 100% säker på att du erfar något.
Mvh
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.