A skrev:Jag har aldrig sett spöken (och tro mig jag har sökt efter dom),
Varför har du sökt spöken, låter konstigt med tanke på att världen är full av levande OBEKRÄFTADE människor...
Moderator: Moderatorgruppen
A skrev:Ok Marko, men jag menar illusion på det sättet att man tror på det man ser och i detta fall tror man att man ser ett
objekt. Men i själva verket är det ett subjekt man ser (och vise versa, det spelar ingen roll). Men poängen är att det går
inte att uppdela dom på det sättet. Därför är det en synvilla, en illusion. En falsk uppfattning av verkligheten.
Det är egentligen bara inlärt. Subjekt och objekt är inlärda antaganden som cirkulerar, på samma sätt som
all annan kunskap cirkulerar.
På det sättet uppfattar jag "en äkta människa". Alla är vi äkta människor, alternativt att ingen är en äkta människa.
Och alltså blir det till att allt det vi kan uppfatta således objekt... och borde inte gränsen subjekt/objekt vara utsuddad
tänk dig att allt hör ihop
om jag tar ett enkelt exempel,
Jag kan med tanken räkna ut att jag blir skadad om jag ställer mig framför en bil i rusningstrafiken.
jag måste ha den subjektiva egenskapen för att kunna överleva som människa och som objekt.
utan det subjektiva hade människan inte varit till.
Marko skrev:mitt inre upplever saker som kan hända, de känns verkliga utan att något behöver ha skett.
Det anser jag vara den subjektiva delen. Vi tar lärdom av drömmar, tankar och känslor.
objektet är rent fysiskt. energi tillhör fysiken och är knuten till materia.
upplevelsen av dessa är den subjektiva.
Marko skrev:hur jag tänker på rummet, tex om jag ser att världen bara är här och nu, så blir det med min tanke en omöjlighet för
rörelse att existera. Men jag upplever att rörelse existerar. så nutid kan inte vara en hel sanning.
det måste finnas en framtid och historia som är levande med. Men det går inte tanken med på, för framtiden är inte här
just nu, en omöjlighet för mig.
trotts alla tankar så känner jag en helhetskänsla av vad allt är.
Återgå till "Tankar och känslor"
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster