Joahn skrev:Det förstår jag inte alls. Varför?
Först och främst, och detta kanske även belyser en del av
db:s frågor, så är det inte att å ena sidan önska att man hade mer förstånd, och å andra sidan önska att man kunde leva bättre, som var för sig är högmod i förklädnad, utan kombinationen av de två. Det är att vilja veta idag vad som man bara kan veta imorgon som är högmod, och med högmod menar jag respeklöshet gentemot den lärande process som jag kallar liv. Den högmodige beklagar sig över att jag inte visste bättre, om jag bara hade vetat - då minsann! Då hade jag inte gjort några misstag, då hade jag varit perfekt. Men det var inte att veta just då för din del. Frågan är istället om du agerade utifrån vad du redan visste, eller om du agerade under din förmåga.
Högmodets motsats, det är ödmjukheten. Varför är den som önskar att han visste idag vad han bara kan veta imorgon _högmodig_ av alla saker man kan vara? Därför att han inte kan acceptera antingen sina misstag eller sina handlingar. Om du agerade under din förmåga, då var det ett misstag. Kom inte och skyll på att du skulle behövt mer kunskap, när du inte ens använde den du hade. Det är inte ödmjukhet, det är högmod. Om du handlade efter din förmåga, och ändå inte är nöjd, då är du också högmodig. Du önskar att du skulle haft mer kunskap, mer makt - mer kontroll. Du kan inte acceptera att du inte har kontroll, att du har en begränsning. Det är inte ödmjukhet.
Ett kort exempel: A berättar P för mig, vilket föranleder mig att vidta handlingen X. Nästa dag får jag veta att A ljög och P var falskt. I det ljuset hade det varit klokare att vidta Y. Men det vore högmodigt att skämmas för att jag gjort X.
Joahn skrev:Glöm inte att vissa människor för med sig en hel massa "positiv påverkan" också. Jag hoppas att jag i livet ska föra med mig mer bra än dåliga saker, mer lycka och mindre lidande, än om jag inte hade levt alls
Det är lätt att tro att satsens omvändning skulle gälla. Om vi med "negativ påverkan" menar livets effekter, så betyder inte det att vi med "livets effekter" menar negativ påverkan. Så är det naturligtvis inte. Om livets effekter är negativa eller positiva beror på perspektivet. Och så fort man säger "negativ", så har man redan sagt "positiv".
db: Jag ska försöka besvara dina frågor/påståenden så gott jag kan. Jag utvecklar gärna tills jag tröttnar om några oklarheter kvarstår (allt jag säger är ju inte helt klart ens för mig, så det är knappast konstigt).
Levande organismer konsumerar material från döda organismer.
Ja.
Om allt och alla dör och ingen är förvirrad händer inte intressanta saker.
Vem skulle finnas kvar och tycka att något var intressant?
Man ska använda den kunskap man har men inte önska eller sträva efter mer förståelse.
Man ska använda den kunskap man har. Det är att vara moralisk. Man kan önska och/eller sträva efter mer förståelse, men det är på sätt och vis självförgörande. Jag tror jag ska ta ett exempel:
Förstår jag en krukväxt? Jag kan utan att reflektera säga att det gör jag. Sen frågar någon hurdå förstår? Och här kommer upptakten till strävan. Så fort jag säger "Okej, låt oss förstå det här. En krukväxt..." så har jag gått ifrån förståelsen. Jag är i just det ögonblicket så långt ifrån förståelsen jag kan komma.
Låter det mystiskt? Se det såhär. Krukväxten står högst uppe på ett berg, tillsammans med mig. Därför förstår jag den perfekt. Men så fort jag ska redogöra för den, då måste jag välja en utgångspunkt eller ett angreppssätt, t.ex. ett naturvetenskapligt angreppssätt. Då är jag vid foten av berget och väljer en av de tusentals vägar som finns för att hitta tillbaka till krukväxten. Jag kanar handlöst nerför berget och försöker arbeta mig tillbaka till toppen. Det är strävan.
När jag kommit fram, tillbaka till krukväxten, så kommer jag inte att förstå krukväxten ett skvatt bättre. MEN! Jag kommer sannolikt att ha lärt mig otroligt mycket på vägen. Det är vägen jag förstått, inte krukväxten. Om du sedan frågar mig om man bör agera på det här sättet, dvs. fjärma sig från förståelsen för att karakterisera olika vägar så vet jag inte vad jag ska svara. Visst kan man det, precis som man kan gå och bada i en bassäng och simma runt, runt längd efter längd. Det vore lika olämpligt om alla gick och simmade i bassängen som om ingen gjorde det.
db skrev:Man ska inte argumentera för någonting.
Det är en omöjlig ståndpunkt. Man argumenterar i så fall för att man inte bör argumentera. Att argumentera är ungefär som att gå och bada och simma runt i den där bassängen också. Jag gick förresten faktiskt och badade igår. Dom hade stora ljus runt bassängkanten och soft musik i högtalarna. Det var jättemysigt. Jag tycker också mycket om att argumentera/diskutera/framkalla ljud/text i de flesta fall.
Som synes är en hel del oklart för mig. Framför allt om man bör eller inte bör minimera mängden lidande och våld som drabbar andra.
Den här frågan tycks mig intimt förknippad med archaxe undran - varifrån kommer det där borde egentligen? Om du frågar mig om jag själv handlar så att jag minimerar lidande och våld som drabbar andra, så tror jag att jag gör det i ganska stor utsträckning. Hur stor utsträckning, kan man undra? Då blir det hela till en jämförelse med andra människor på jorden, och i så fall skulle jag gissa att jag tillhör de 10-25 minst våldsamma och lidandeorsakande procenten på denna planet, ungefär.
Ett annat sätt att se din fråga är om man kan se det som någon slags allmän rekommendation att minimera lidande och våld. Det kan jag i och för sig hålla med om, men frågan tycks mig konstlad och bakvänd. Komisk nästan. Lite som om man frågade om det är en allmän rekommendation att inte döda pensionärer i trafiken eller grovt misshandla lågstadieelever. Jag skulle istället säga att det är en allmän (dvs. allmän="gäller i allmänhet") rekommendation att handla ödmjukt, förståndigt, vördnadsfullt och lekfullt.
Ett tredje sätt att betrakta frågan är vad som bör göras i det speciella fallet. En kvinna håller på och förblöder i en bilolycka - bör du vidta någon handling? Ifall hon överlever kanske hon mördar sin man nästa vecka - hade du svarat annorlunda då? Hennes man kanske förorsakat bilolyckan - hade du svarat annorlunda nu då? Man kan ju aldrig känna till att runt omkring så man kan bara handla som man har förstånd till. Från detta tredje betraktelsesätt kan jag alltså inte annat än att hänvisa till det andra.
§