Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 okt 2006 22:54

Varför inte mening med liv då? Varför meningen med livet och meningen i livet. Söker vi utanför oss själva en mening med existens varför söka i oss själva? Varför formulera det som i och med? Snurrar det inte till det onödigt?

För att vi vill var mer än bara liv kanske? För att vi har svårt att se hur vi ska diskutera mening och liv utan att subjektifiera. Egot sträcker sig inte så långt att det frågar sig om meningen finns med liv utan dess liv.

Jag nöjer mig med; meningen med livet. Utan "med" mitt liv kan jag inte vara i det.

Och jag nöjer mig gott.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Hinj
Kontakt:

Inläggav Hinj » 10 nov 2006 22:47

Meningen med livet är väl att leva det.

Annars skulle jag tro att varje individ tar sig egna uppfattningar om vad det just går ut på för dem.

Katana

Re: Meningen med livet

Inläggav Katana » 10 nov 2006 23:55

KÄRLEK

Dvs. att bejaka sig själv som andra sådana som dom ÄR. På gott och ont och inte fly !

anakoret

Inläggav anakoret » 12 nov 2006 08:25

Jag skulle vilja veta om den som startade tråden fortfarande känner att han/hon har "kommit på det", eller om det var en stundens ingivelse.

Återgå till "Filosofi"