Roligt att se er så engagerade i denna tråd. Verkligt roligt att få utbyta tankar med insatta på området.
cogito skrev:Andra länkar räknar upp 30 möjliga kandidater.
Ah. Så Apollos/Apollonius rötter är lika obskyra som Jesu dito? Det ante mig. Men råder det kanhända någon enighet om denne figurs budskap, och hur det skilde sig från Paulus tolkning? Jag får fördjupa mig i länkarna vid tillfälle.
Roger Viklund skrev:Jag tänkte på detta med upp. Har du kännedom om huruvida man använde begrepp som upp och ner om söder och norr på den tiden? Är inte dylika begrepp en modern uppfinning?
Jag vet inte. Det verkar rimligt att anta att sådana begrepp nått spridning när kartor blev allmängods, där N av konvention är uppåt. Traditionellt är S istället upp i Asien, men de har säkert anpassat sig till resten av världen sedan en tid tillbaka. I alla fall skriver ju Paulus "upp till Jerusalem", så nånting bör han ju mena med det - kanske att Jerusalem är högre beläget än den plats han då befann sig på. Men jag är alltför okunning om Judéens topografi för att veta vad det i så fall skulle betyda. Vore kul att se om det grekiska källordet för "upp" också kan tolkas som något väderstreck.
Roger Viklund skrev:Anser du att Paulus har kopplingar till esseerna?
Jag finner det rimligt att kristendomen av idag i stort bygger på lärorna av den "Guds församling" som Paulus säger sig förfölja, Paulus egen utveckling och tolkning av dessa läror (ffa genom att inkorporera Jesus Kristus), diverse mytologiska influenser (vi har diskuterat några av dem), samt Johannes döparens läror.
Beroende på hur man nu tolkar Paulus brev, Apg och Qumrandokumenten, verkar det inte finnas något som motsäger att det var Qumransekten som Paulus förföljde när han blev frälst. Spårar man traditionen med ett initiatoriskt dop bakåt i tiden så verkar det också rimligt att gå från JDöp till esséerna till Serapiskulten. Jag kan själv inte bedöma hur pass nära förknippad esséerna är med Qumransekten, men jag har förstått att de ofta ses som mer eller mindre identiska.
Så, för att svara på din fråga, den "Guds församling" det gäller är antagligen av esséiskt, qumranskt eller besläktat ursprung. Vad är din uppfattning?
Roger Viklund skrev:Såvitt jag känner till finns inga stora likheter, frånsett att man påträffat någon samling av saligprisningar
Ja, det är den jag syftar på. Tyvärr går jag här bara på andrahandskällor, dvs. jag har inte själv sett saligprisningarna och kan inte avgöra hur mycket de påminner om Jesu saligprisningar i bergspredikan. Men det skulle inte förvåna mig om bergspredikan hade äldre rötter, eftersom mycket annat i NT är lånat från GT (t.ex. psaltarens "Eli, Eli..."). Känner du till någon direkt källa? Man tycker att det borde finnas publicerade översättningar av Qumrandokumenten på nätet...
cogito skrev:Kan det kanske tänkas att testamentets Jesusgestalt är sammansatt av flera personer, ev faktiskt historiska, om än inte nödvändigtvis titulerade "Jesus" i andra sammanhang?
Ja, efter vad jag läst och lärt han jag kommit att se "Kristus" mer som ett projekt eller en väg att vandra, än som en person. Bibeln, den Jesusgestalt som där beskrivs, och andra inspirerande beskrivningar av människors livsverk är alla värdefulla hjälpmedel för den som vill vandra vägen, men de är inget oumbärligt fundament. Fanns inte troende före både Bibel och Jesus? Och som Shiva påpekade - hur svag är inte den tro som baseras på en bok?
Det är fascinerande att en bok kommit att bli kristendomens kärna. Trosbekännelsen har ju också drag av bibelns detaljrikedom och är knappast allmän (pinad under PP, död och uppstånden på den tredje dagen...). Detta gör att kristendomens grundlösa noggrannhet liksom biter sig i svansen när man upptäcker att detaljerna sannolikt är falska. Men varför ska det behöva hota tron egentligen? Trosbekännelsen fastställdes ju inte förrän på 300-talet!
Vad tycker ni, Roger och cogito, vad blir kvar av den kristna tron om Bibeln inte tillmäts historiskt värde och Jesus upplöses i ett sammelsurium av personer och myter? Vilka möjligheter till utveckling längs den smorda vägen har de som har en rationell och nykter syn på kristendomens rötter och uppkomst?
P.S. ska kolla in alla spännande länkar noggrannare när jag får mer tid! D.S.