Dagens vision?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Dagens vision?

Inläggav unik » 15 aug 2025 18:14

Algotezza skrev:
Anders skrev:
Algotezza skrev:
Jag lärde mig transcendental meditation hösten -67 när Beatles varit på Falsterbohus den sommaren. Det var ju den meditationsform de använde, mest George Harrison skulle jag tro. Jag har mediterar då och då under årens lopp. Inget särskilt händer då.

Man sover skönt


Sömnen är bäst. Den läker.


Ja, och det många inte vet, att blir den en bristvara är det en grundorsak till psykisk ohälsa.
Utmattning och mycket annat.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 15 aug 2025 19:22

Det känns som att möjligheterna att särskilja sig ökar oändligt med tiden.. Vissa blir framgångsrika, andra misslyckas, med egna och andras mått mätt. Frågan är väl hur många liv man kompletterar. Och hur trygg man är i sig själv.

Anne
Inlägg: 6411
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Dagens vision?

Inläggav Anne » 15 aug 2025 22:17

Vega skrev:
Anne skrev:Amen på det Algot, med modifikationen att lite skit kan man ta med motivationen att dynga är också gödsel. Jag har börjat sålla vad jag ser som agnarna från vetet. Vill inte Vega bli tilltalad av mig - fine - men står upp och säg så då.

Jag förstår inte var du får det ifrån…

https://m.youtube.com/watch?v=j0gB0e-BD ... RhZnNzb24g


Vi har haft en aktiv medlem som kallade sig klorofyll, påfallande lik dig. Det är inte bara jag som har uppmärksammat det. Citera bibeltexter med ett likgiltigt hjärta - vad är det, Vega? Sitta hemma och sukta efter pengar - vad är det?! Stå upp och var ärlig nu: Är du samma person som skrev under nicket klorofyll? Det är den sista chans jag ger dig

Du har postat videon förut. Jag tycker att det är helt banalt ointressant.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 15 aug 2025 22:54

Anne skrev:
Vega skrev:
Anne skrev:Amen på det Algot, med modifikationen att lite skit kan man ta med motivationen att dynga är också gödsel. Jag har börjat sålla vad jag ser som agnarna från vetet. Vill inte Vega bli tilltalad av mig - fine - men står upp och säg så då.

Jag förstår inte var du får det ifrån…

https://m.youtube.com/watch?v=j0gB0e-BD ... RhZnNzb24g


Vi har haft en aktiv medlem som kallade sig klorofyll, påfallande lik dig. Det är inte bara jag som har uppmärksammat det. Citera bibeltexter med ett likgiltigt hjärta - vad är det, Vega? Sitta hemma och sukta efter pengar - vad är det?! Stå upp och var ärlig nu: Är du samma person som skrev under nicket klorofyll? Det är den sista chans jag ger dig

Du har postat videon förut. Jag tycker att det är helt banalt ointressant.

Jag förstår inte varför du tror att jag bryr mig. Du menar att du har hög EQ. Vet du vad ”att bry sig” betyder? Jag bryr mig inte om pengar. Du bara speglar dig själv.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 15 aug 2025 22:55

Du har den här fördomen att man är en robot (i bästa fall) om man inte bryr sig. Det är inte så att den som bryr sig mest är bäst person. Om man bryr sig så strävar man i en riktning, själv flyter jag med. Det finns andra saker här i livet.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 15 aug 2025 23:13

Anne skrev:Du har postat videon förut. Jag tycker att det är helt banalt ointressant.

Det är en parodi. Han gör sig lustig över alla idioter i tv. Jag tycker att det var spot on. Du skrev: ”Vill inte Vega bli tilltalad av mig - fine - men står upp och säg så då.” Det lät som, säg det till mitt face…

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Anders » 16 aug 2025 08:35

unik skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Man sover skönt


Sömnen är bäst. Den läker.


Ja, och det många inte vet, att blir den en bristvara är det en grundorsak till psykisk ohälsa.
Utmattning och mycket annat.

En liten yoga nidra typ efter jobbet eller efter lunch om man inte jobbar är da shit.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 08:53

Om jag vann en miljard så skulle jag inte känna någon glädje alls. Det skulle kännas helt meningslöst. Och så skulle jag känna att det var ett problem faktiskt. Det finns inget jag skulle vilja göra för pengarna.

Om jag tjänar pengarna själv så är det en helt annan sak.

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 08:55

Är det uppriktigt sagt någon som upplever att jag har ett likgiltigt hjärta?

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 08:59

Bara för att jag inte bryr mig, så betyder ju inte det att jag inte har en vilja..

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Anders » 16 aug 2025 09:21

Vega skrev:Om jag vann en miljard så skulle jag inte känna någon glädje alls. Det skulle kännas helt meningslöst. Och så skulle jag känna att det var ett problem faktiskt. Det finns inget jag skulle vilja göra för pengarna.

Om jag tjänar pengarna själv så är det en helt annan sak.

En miljon, då?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 09:34

Anders skrev:
Vega skrev:Om jag vann en miljard så skulle jag inte känna någon glädje alls. Det skulle kännas helt meningslöst. Och så skulle jag känna att det var ett problem faktiskt. Det finns inget jag skulle vilja göra för pengarna.

Om jag tjänar pengarna själv så är det en helt annan sak.

En miljon, då?

Pengar påverkar bara människor som är ego. Och oftast inte på ett bra sätt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Anders » 16 aug 2025 11:02

Vega skrev:
Anders skrev:
Vega skrev:Om jag vann en miljard så skulle jag inte känna någon glädje alls. Det skulle kännas helt meningslöst. Och så skulle jag känna att det var ett problem faktiskt. Det finns inget jag skulle vilja göra för pengarna.

Om jag tjänar pengarna själv så är det en helt annan sak.

En miljon, då?

Pengar påverkar bara människor som är ego. Och oftast inte på ett bra sätt.

Brist på pengar är inte så jävla kul heller, kanske lite bohemiskt för nån som ”flyttat till London för att svälta”. Men har man den stora svenska fattigdomen så nära att man hört den berättas av äldre släktingar pissar man inte på ekonomisk trygghet.

Så fort jag hör den där om att vinna en massa pengar tänker jag bara ekonomiskt trygghet. Jag skulle inte ändra nåt. Mer än att betala för strulslipp på de resor jag skulle tvingas med på.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega
Inlägg: 1542
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Dagens vision?

Inläggav Vega » 16 aug 2025 15:04

Anders skrev:
Vega skrev:
Anders skrev:En miljon, då?

Pengar påverkar bara människor som är ego. Och oftast inte på ett bra sätt.

Brist på pengar är inte så jävla kul heller, kanske lite bohemiskt för nån som ”flyttat till London för att svälta”. Men har man den stora svenska fattigdomen så nära att man hört den berättas av äldre släktingar pissar man inte på ekonomisk trygghet.

Så fort jag hör den där om att vinna en massa pengar tänker jag bara ekonomiskt trygghet. Jag skulle inte ändra nåt. Mer än att betala för strulslipp på de resor jag skulle tvingas med på.

Absolut helt riktigt. Man behöver inte skämmas för att man vill ha mycket/tillräckligt med pengar. Men oro är sällan konstruktivt. Många har väldigt lätt för att tala om för andra vad de ska göra. Men när de sitter där själva så…

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20998
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dagens vision?

Inläggav Algotezza » 16 aug 2025 16:40

De som har god tillgång till pengar brukar hävda att pengar inte är så viktigt. Har man dem är det som luft, inget man tänker på att man har tillgång till.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster