DN skrev:Mustafa Can upprörs av att medlemmarna sviker de "humanistiska ideal" som han tycker borde vara kärnan i deras verksamhet. Alexander Bard säger att han hatar humanism.
- Humanismen är den småborgerliga idén om att bevara kristendomen utan Gud. Jag har alltid hatat den. Det gjorde Nietzsche också.
Har namnet Elit något att göra med nietzscheanska övermänniskoideal?
- Nej, namnet är ironiskt. Och att vara övermänniska handlar inte om att vara överlägsen andra människor. Det innebär bara att man har genomskådat hur livet fungerar.
Men han har enligt mig en för mörk läggning. Han gör ju the Darth Vader move och kommer inte ända fram. Att säga att man "hatar humanism" är att själv vara låst i ett ideal. Han är inte befriad från Kristendomen eller Humanismen, han är bara en narcissistisk hedonist (hedonist i den dåliga, världsupptagna betydelsen, en som tvångsmässigt söker njutningen) som reagerar på Kristendomen. Bard löste aldrig sin ungdomskonflikt. Skulle han löst sin konflikt skulle han inte ens bry sig om humanismen.
Alltså nog för att Bard är smart. Men han är enligt mig bara ännu en boomer. Bard är inte befierad från ideal, Nietzsche är hans ideal. Bard är fast i de reltativa, meninglösa, ytorna.
Boombers skrev:Boomeritis, according to Wilber, is the deadly combination of a modern, liberal, egalitarian worldview and a deep unquestioned narcissism.
"Boomeritis" is also a term that Wilber uses to describe a pathological state of consciousness that particularly afflicts Baby Boomers. Boomeritis is characterized by relativism, narcissism, and an aversion to hierarchy.
Egocentric concerns dressed up in ideological garb, taking life's unavoidable disappointments and parlaying them. . . into a crusade to see its own predicament as the fault of anybody else
DN skrev:Har du gjort det?
- Jag tror inte att det finns någon mening. Bakom draperiet finns bara tomhet. Jag har inget värde. Ingen människa har något värde. Den enda frihet som finns är när människor upplever både sitt eget och andras liv som totalt meningslöst. Alla människor borde lägga ett sånt där tibetanskt sandpussel i tre veckor och sedan få det sönderborstat av en abbot. Bara för att tränas i att förstå tillvarons meningslöshet. Alla spännande och kreativa människor har en nihilistisk bakgrund.
Han har inte fattat varken Buddhism eller Nietzsche. Det är klart att tibetanerna ser att livet på ett relativit plan är ytligt/meningslöst, men utifrån ett absolut plan är livet inte meningslöst. Mandalan ("sandpusslet")
i sig själv, dvs som
produkt, är bara ett yttryck för den relativa aspekten av livet, men processen, rörelsen, koncentrationen och medvetenheten som krävs att skapa ett mandala är inte en relativ/godtycklig process, det är något absolut, som kräver absolut vakenhet. Ska man konstruera ett mandala måste man vara befriad från minnen (dvs relativa fragment) men man måste samtidigt ha en absolut förankring i nuet. Detta är en väldigt viktig poäng Bard inte fattat. Nu när jag snackat med människor om hur man bör tolka Nietzsche så var inte Nietzsche nihilist. Buddhisterna är inte heller nihilister, däremot är Bard det och tolkar in detta i det han läser.
Bard är bara en kopia som genomskådade det ytliga planet men samtidigt inte gick vidare. Sen att han odlar en Nietzsche mustage är ju bara ännu mer pinsamt. Nietzsche och Buddha ville att människor skulle vara fria, inte att de skulle vara kopior av sig själva. Skäms på dig Bard!
Nej ska Bard komma ända fram så måste han raka av sig mustagen. Till och med Darth Vader tog av sin mask i slutet. Och det visade sig att Darth Vader trots allt var lika mänsklig och blödig som oss andra.