Algotezza skrev:Kan man få in intersubjektivitet i lådan? Värden det råder konsensus om inom en grupp och som är intersubjektivt giltiga inom gruppen? Kan mänskligheten utgöra en sådan grupp?
Troligen inte, hehe

Människan har lärt sig ett mycket användbart tänkande inför sann kunskap (vetenskapligheten syftar jag på) men tänkandet som hanterar värde är outvecklat och fungerar inte lika bra verkar det som.
Vi är tvingade att skilja på fakta och värde och därför är det filosofiskt givande att få klarhet i hur dem skiljer sig åt så att vi inte blandar dem, reducerar dem till varandra eller påtvingar dem egenskaper dem inte har. Bara för att alla i universum känner att alla människor bör hanteras som värdefulla så blir inte detta en objektiv sanning på det sättet det är sant att det regnar nu.
Som jag uppfattar saken är denna tanke svår och ointressant att greppa för många. Däremot tror jag att om man säger att "allt liv bör behandlas som värdefullt" så känner alla på något plan vad som menas med det och varför man säger något sådant.
Man bör inte försöka få in värden i fakta eller vice versa.
Istället bör man få klarhet i, så man faktiskt VET, att både sann kunskap och värden (inklusive syfte och mening) är saker vi väljer att skapa.
Det är saker vi GÖR, alltså beteenden vi har potentialen att utöva. Vi väljer att lära oss saker och värdera saker och vi utövar dessa förmågor och kreativa beteenden i varje stund. Sanning är inte en förmåga men kunskapen om den är det. Värden är inte fakta men kunskapen om hur vi bör värdera saker är något vi har potentialen att lära oss.
Om alla i universum väljer att värdera allt liv som värdfullt så är det något vi GÖR, något vi skapar som ett beteende, det är så det fungerar, är det inte?