lynx skrev:Illusionen,
Det är allmänt känt och vetenskapligt vederlagt att en hel del personer inom t ex autismspektrakt kan ha en förvånadsvärd talang för konst i form av att se en ögonblicksvy av en miljö och kunna teckna den identiskt eller höra ett musikstycke en eller ett fåtal gånger och sedan kunna spela det själv. Sades visst om Mozart också. Detta är väldigt matematiskt, det är så vi vanligtvis uppskattar samband också, musik är väldigt matematisk - men jag säger det igen - kärlek kan inte mätas!
För mig ter dig sig lite som att det verkar som att det är lätt hänt att en tillgång på ett plan innebär ett minus på ett annat plan. Är det värt det och är i så fall inte lera det ursprungliga konstmaterialet?
Växte du upp med musik i hemmet? Klassiskt? Håller du med Pilatus om att det är en klassfråga? (min pappa var arbetare, har aldrig hört någon vissla så melodiskt klockrent som honom) Hur ställer du dig till tondöva? Missar de något? Kan de redan ha det i sig utan att behöva höra det utifrån? Är de förtappade, simpla löskefolk oavsett bördighet?
Vi (mina föräldrar och jag) bodde i en liten lyhörd hyreslägenhet under mina första 15 levnadsår.
Min far var båtbyggare/arbetare i 130 kg klassen, och tyckte om klassisk musik.
Han hade så stor bröstkorg att man fick lov att ta två röntgenbilder när han skulle röntga lungorna för att få med allt.
Han hade alltså en rejäl resonansbotten, och en mäktig röst, och då var det opera som gällde.
Min mor var ingen operavän utan föredrog andliga sånger och liknande.
När jag var ca 7 år fick vi vår första radio, och då först kunde jag ibland få lyssna på musik.
Men huset var så lyhört att grannarna bankade i väggen så snart musiken inte passade deras smak.
Av detta förstår du säkert att jag inte delar Pilatus uppfattning om att klassisk musik är en klassfråga.
Jag själv är ett levande bevis för att han har helt fel (ursäkta Pilatus).
Vad menar du med tondöv ? Jag hör när en sopran halkar lite snett eller en violinist missar
lite, men kan ha svårt att själv direkt hitta rätt (trots att jag hör att jag ligger snett).
Man behöver alltså inte ha ett perfekt gehör för att älska klassisk musik.
/ Illusionen