Hur tjänar man pengar på börsen?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Hur tjänar man pengar på börsen?
Stor nervositet i Europa på grund av att corona-viruset sprider sig. Börsen regerar tvärsurt, -3,61%. Det är ett stort fall även om det finns litet att ta av. Guld klarar sig och går i motsatt riktning. Semafo upp 3%.
Corona-viruset är tydligen svårt att hejda, nu finns det även i USA. Vad tror ni, är det en pågående pandemi som vi är på väg att förlora kontrollen över helt?
Corona-viruset är tydligen svårt att hejda, nu finns det även i USA. Vad tror ni, är det en pågående pandemi som vi är på väg att förlora kontrollen över helt?
Moderator
-
hakkapeliitta
Svårt att säga. Brorsan skrev nyss och var lätt skakis. Han hade samma tankar som du att växla till guld.
Jag själv tänker sitta still i båten. Coronaepidemin är väldigt överdriven enligt mej. Jag är övertygad om att allt lugnar ner sej rätt snabbt.
Svårt att säga varför den här epidemin har blivit så stor grej massmedialt, en som driver på hysterin är Björn Hansen, professor i infektionssjukdomar. Kommer ihåg när han i början av 2000-talet hade samma hysteriska tonläge när det gällde sars-epidemin.
Litar mer på statsepidemologen Anders Tegnell som menar att viruset inte är allvarligare än vanlig influensa.
Jag själv tänker sitta still i båten. Coronaepidemin är väldigt överdriven enligt mej. Jag är övertygad om att allt lugnar ner sej rätt snabbt.
Svårt att säga varför den här epidemin har blivit så stor grej massmedialt, en som driver på hysterin är Björn Hansen, professor i infektionssjukdomar. Kommer ihåg när han i början av 2000-talet hade samma hysteriska tonläge när det gällde sars-epidemin.
Litar mer på statsepidemologen Anders Tegnell som menar att viruset inte är allvarligare än vanlig influensa.
-
hakkapeliitta
hakkapeliitta skrev:Svårt att säga. Brorsan skrev nyss och var lätt skakis. Han hade samma tankar som du att växla till guld.
Edit.
Jag kan ha totalt fel. Det är svårt att ha övergripande syn på läget. Epidemier kommer och går. Kommer ihåg ett virus som härjade på 80-talet, massor dog, mest redan sjuka och svaga, smittan spårades sen till egyptisk böngrodda. Sådana här epidemier härjar med jämna mellanrum.
hakkapeliitta skrev:Edit.
Jag kan ha totalt fel. Det är svårt att ha övergripande syn på läget. Epidemier kommer och går. Kommer ihåg ett virus som härjade på 80-talet, massor dog, mest redan sjuka och svaga, smittan spårades sen till egyptisk böngrodda. Sådana här epidemier härjar med jämna mellanrum.
Jodå, viruset är inte en vanlig säsongsinfluensa. Många blir allvarligt sjuka eftersom lungorna infekteras. Det är många äldres sista sjukdom.
Guldpriset ligger på ca 16 tusen kronor för ett ounce (31 gram), högsta på mer än fem år. Den mängd fiat-valuta som stater som USA genererar tror många ekonomer är ohållbart. Även Sverige går in för att sänka kronan.
Sedan 1970 har kronkursen halverats mot euron. Till en del beror det på stora löneökningar och andra utgiftsposter, vilket gör att marknaden sänker kronan, eller att finansministern gjorde det genom att devalvera kronan. Vi måste ju kunna konkurrera och att devalvera kronan är att ta tillbaks effekten av löneökningarna.
Moderator
En stor nedgång i dag. På en månad har börsen backat 15%. Köpte JM som verkar återhämta sig. Alla verkar nervösa. Till och med guld backar. Det verkar som att man skall ha pengarna i handen i dag. Deflation för tillfället, den som vill köpa något kan göra det till låga priser. De som hade pengar över 1929 att köpa aktier för blev i flera fall mycket rika.
Moderator
-
hakkapeliitta
Uppmanade brorsan som är rätt tät att gå all-in. Om två månader är Corona bortglömd och börsen rusar. Vet ej om han följde mitt taskiga råd.
Det tycks råda full panik bland småsparare i dag, alla rusar samtidigt mot utgången och kastar ifrån sig allt, även guld. De kommer väl att nyktra till, förhoppningsvis i tid. Börsen ner 27% i år. Många aktier kommer att ta oförtjänt mycket stryk. Och antagligen kommer flera företag att ställa in sina utdelningar i år. Det är ett mycket trist börsklimat just nu.
Ett antal hajar lurar med stor sannolikhet i bakgrunden, avvaktande. Med stort tålamod ser de börsen blöda. När det så småningom blir dags att attackera kommer de att låna gratispengar och köpa.
Ett antal hajar lurar med stor sannolikhet i bakgrunden, avvaktande. Med stort tålamod ser de börsen blöda. När det så småningom blir dags att attackera kommer de att låna gratispengar och köpa.
Moderator
Pilatus skrev:Det tycks råda full panik bland småsparare i dag, alla rusar samtidigt mot utgången och kastar ifrån sig allt, även guld. De kommer väl att nyktra till, förhoppningsvis i tid. Börsen ner 27% i år. Många aktier kommer att ta oförtjänt mycket stryk. Och antagligen kommer flera företag att ställa in sina utdelningar i år. Det är ett mycket trist börsklimat just nu.
Jag hade köpt Castellum ifall jag haft pengar...
Guld gillas plötsligt, efter djupdykningen, ligger nu runt 1530 USD per ounce. Och gruvan i Burkina Faso återhämtar sig, vilket betyder att företaget Semafo går upp nästa 20% i dag. Litet glädje i bedrövelsen med alla nedgångar.
Moderator
Pilatus
Varför reser du inte till Paris, får lite inspiration... Handlar aktier i telefonen?
Varför reser du inte till Paris, får lite inspiration... Handlar aktier i telefonen?
klorofyll skrev:Pilatus
Går det verkligen något flyg till flygplatsen Roissy Charles-de-Gaulle? Eller är det möjligt att landa på Orlys eller Beauvais flygplats? Kanske med Norwegian. Stockholm Arlanda kl 09:10 den 1:a maj. Med alla skatter och avgifter till Isabella Lövin skulle det kosta 2413 kr. Låter frestande. Jag har alltid önskat mig en fin klocka, en Patek Philippe Gondolo. Hupp! Direkt billig var den ju inte. Kanske på avbetalning, 11 945 kr/mån.
Moderator
Pilatus skrev:klorofyll skrev:Pilatus
Går det verkligen något flyg till flygplatsen Roissy Charles-de-Gaulle? Eller är det möjligt att landa på Orlys eller Beauvais flygplats? Kanske med Norwegian. Stockholm Arlanda kl 09:10 den 1:a maj. Med alla skatter och avgifter till Isabella Lövin skulle det kosta 2413 kr. Låter frestande. Jag har alltid önskat mig en fin klocka, en Patek Philippe Gondolo. Hupp! Direkt billig var den ju inte. Kanske på avbetalning, 11 945 kr/mån.
Precis, åk till Paris och köp en fin klocka och lite annat, om ett par månader. Hitta ett bra hotell och försök få aktiehandeln att betala kostnaderna. Driv runt i affärer på dagarna och låt priserna inspirera dig. Ta regelbundna promenader, kanske får du nys om några franska företag att investera i, eller inte, det är bäst att hålla sig till det man kan. Fransmän är förnuftiga, de saknar inte moral.
Ekonominyheter är falska. En "expert" som skriver positivt om en aktie, har ofta 5 andra aktier i sin portfölj, som hen har betydligt högre tankar om, hen får inte haussa bolag som hen själv äger. Om man jobbar i ett börsnoterat företag med insyn så talar man inte gärna heller illa om detta. Om man är riktigt duktig på aktiehandel så skriver man heller inget, för man handlar istället.
Aah, guldet (Semafo) och oljan (Tethys Oil) upp. Hoppas på en vändning nu, det har bara varit nedåt i en vecka nu. Men ett P/E-tal <4 borde Tethys Oil vara en av börsens fyndaktier. Vinst per aktie strax under tian. Det innebär att aktien är betald på fyra år! Saudiarabien känner sig hotade och har startat ett priskrig. Gynnsamt för oss plågade bilister. USA är numera den största producenten av olja (med enorma skador på naturen som följd).
Tänk om Sverige hade något av samma glöd då det gäller egen förmåga att producera mat. Men, tyvärr, politikerna talar om det moderna tjänstesamhället. Då behövs tydligen ingen mat. Vi vet ju hur skadligt det är med matproduktion, med alla sina metan- och koldioxidutsläpp. Importerad mat är ju mycket renare, ingen dålig lukt från landsbygden med sina underliga djur.
Tänk om Sverige hade något av samma glöd då det gäller egen förmåga att producera mat. Men, tyvärr, politikerna talar om det moderna tjänstesamhället. Då behövs tydligen ingen mat. Vi vet ju hur skadligt det är med matproduktion, med alla sina metan- och koldioxidutsläpp. Importerad mat är ju mycket renare, ingen dålig lukt från landsbygden med sina underliga djur.
Moderator
Pilatus skrev:Tänk om Sverige hade något av samma glöd då det gäller egen förmåga att producera mat. Men, tyvärr, politikerna talar om det moderna tjänstesamhället. Då behövs tydligen ingen mat. Vi vet ju hur skadligt det är med matproduktion, med alla sina metan- och koldioxidutsläpp. Importerad mat är ju mycket renare, ingen dålig lukt från landsbygden med sina underliga djur.
Jag tror att det är en fråga för maffian. Känner du att du har valfrihet i mataffären? Med 3 prisklasser per vara...
Pilatus skrev:USA är numera den största producenten av olja (med enorma skador på naturen som följd).
Det är tur det. Om oljepriserna fått härja fritt så hade oljestaterna ägt världen.
Återgå till "Politik och samhälle"