Kapitalism utan slut?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 07 sep 2019 19:32

Källor hit och dit.
Såg en svensk journalfilm från 30-talet där vita övade golf och som måltavla hade de svarta och försökte pricka huvudet,
Haha, den här speakern, Sven Jerring?, pratade med nasala rösten "här måste vi ha en äkta negerskalle". Äkta svensk rasism a la 30 tal.

Jerring hade ett radioprogram, Barnens Brevlåda eller nåt, en gång var en småtös där som vägrade prata. Jerring; "varför säger du inget". Flickan; "mor har sagt att jag får inte prata med farbröder som luktar sprit".
God natt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Pilatus » 07 sep 2019 19:41

hakkapeliitta skrev:Källor hit och dit.

Jo det kan vara viktigt om man vill bli trodd i det man säger.

Alla har väntat på att Robert Mugabe skulle gå bort, säger SVT:s utrikesreporter Johan Ripås, som tidigare var kanalens Afrikakorrespondent. Mugabe var till en början ”otroligt omhuldad av väst, men det kantrade fort då regimen började utföra etniska utrensningar”, berättar han i en tv-sändning. Mugabe lyckades hålla sig kvar vid makten på grund av korruption och otroligt sofistikerat maktspel.

Robert Mugabe var en man som splittrade den globala opinionen som få andra, skriver Joseph Winter på BBC. För vissa vara han en hjälte och för andra en ond diktator. Men på sitt eget vis var han en otvivelaktig succé, anser Winter. Han har ofta porträtterats som galen men det är långt ifrån sant – Mugabe var mycket intelligent, menar Winter.

Ref. https://omni.se/korruption-och-maktspel-holl-mugabe-vid-makten/a/wPbaBL
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 07 sep 2019 21:09

Jag tror sanningen finns någonstans mitt i mellan. Jag tror har ärvde ett hat mot vitas kolonialism men kunde inte utveckla landet vidare, dels pga övriga världens bojkott, dels pga av misskött ekonomi.
Att han blir hyllad som nationell hjälte fingervisar att våran nyhetsrapportering inte riktigt är sanningsenlig.
Jag filtrerar konstant våra nyhetsmedier. Jag är garvad.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav Anders » 08 sep 2019 06:01

Man kan väl lugnt säga att det inte var ett Dukat Bord han kom till. Inte ens sydafrika, som måste fått den mest mjuka revolution man dessförinnan kunna tänkt sig blev direkt myspys.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

scirocco
Inlägg: 2098
Blev medlem: 19 dec 2008 21:43

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav scirocco » 17 sep 2019 17:50

Pilatus. Sanningen finns i mig. Jag behöver aldrig hänvisa till google.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 18:30

hakkapeliitta skrev:Jag tror sanningen finns någonstans mitt i mellan. Jag tror har ärvde ett hat mot vitas kolonialism men kunde inte utveckla landet vidare, dels pga övriga världens bojkott, dels pga av misskött ekonomi.
Att han blir hyllad som nationell hjälte fingervisar att våran nyhetsrapportering inte riktigt är sanningsenlig.
Jag filtrerar konstant våra nyhetsmedier. Jag är garvad.

Nu är Mugabe begraven och han fick en statsbegravning. Närvarande vid begravningen var ett 20-tal afrikanska ledare.

Rätt komiskt att höra SVT:s Afrikakorre Johan Ripås förminska Mugabes betydelse med små egna psykoanalyser "många är lättade av hans bortgång".
Ändå hyllades Mugabe av övriga ledare men då var SVT tvungen att lyfta fram Nguema, som styrt det lilla landet Ekvatorialguinea i över fyrtio år. Detta som en vinkling att endast diktatorer hyllade Mugabe.
Ripås är en typisk vit med färgade glasögon som troligtvis var redan hjärntvättad innan han skickades till Afrika med "rätt åsikter".

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 18:46

Förskönar ni inte Mugabe nu??? Jag ser aldrig nyheter.
Men när man är några runt ett bord och talar öppet om dumma saker man gjort..
... så är folk oerhört positiva, jag med,
men jag tänker att fler är skyldiga runt bordet,
det är ofta anledningen till att man får medhåll.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 19:01

klorofyll skrev:Förskönar ni inte Mugabe nu??? Jag ser aldrig nyheter.
Men när man är några runt ett bord och talar öppet om dumma saker man gjort..
... så är folk oerhört positiva, jag med,
men jag tänker att fler är skyldiga runt bordet,
det är ofta anledningen till att man får medhåll.

Du ser aldrig nyheter men har åsikter ändå? Bekymmersamt.

Som jag skrev i ett inlägg tidigare så är jag inte speciellt insatt i situationen i Zimbabwe. Men massmedias rapportering går ofta stick i stäv med vad jag kan uppfatta. Massmedia har en agenda. Regeringen har en agenda. Sverige ställde upp med några JAS-plan under arabiska våren, strävan var att upprätta den fantastiska västerländska "demokratin". Blevo pannkaka, men massmedia spelade med.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 19:05

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Förskönar ni inte Mugabe nu??? Jag ser aldrig nyheter.
Men när man är några runt ett bord och talar öppet om dumma saker man gjort..
... så är folk oerhört positiva, jag med,
men jag tänker att fler är skyldiga runt bordet,
det är ofta anledningen till att man får medhåll.

Du ser aldrig nyheter men har åsikter ändå? Bekymmersamt.

Som jag skrev i ett inlägg tidigare så är jag inte speciellt insatt i situationen i Zimbabwe. Men massmedias rapportering går ofta stick i stäv med vad jag kan uppfatta. Massmedia har en agenda. Regeringen har en agenda. Sverige ställde upp med några JAS-plan under arabiska våren, strävan var att upprätta den fantastiska västerländska "demokratin". Blevo pannkaka, men massmedia spelade med.

Jag såg några sekunder på nyheter för en månad sedan. Då påstår man att män har värre förkylningar...

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 19:08

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Förskönar ni inte Mugabe nu??? Jag ser aldrig nyheter.
Men när man är några runt ett bord och talar öppet om dumma saker man gjort..
... så är folk oerhört positiva, jag med,
men jag tänker att fler är skyldiga runt bordet,
det är ofta anledningen till att man får medhåll.

Du ser aldrig nyheter men har åsikter ändå? Bekymmersamt.

Som jag skrev i ett inlägg tidigare så är jag inte speciellt insatt i situationen i Zimbabwe. Men massmedias rapportering går ofta stick i stäv med vad jag kan uppfatta. Massmedia har en agenda. Regeringen har en agenda. Sverige ställde upp med några JAS-plan under arabiska våren, strävan var att upprätta den fantastiska västerländska "demokratin". Blevo pannkaka, men massmedia spelade med.

Jag såg några sekunder på nyheter för en månad sedan. Då påstår man att män har värre förkylningar...

Tyvärr så imponerar du inte på mej.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 19:10

Vad är det jag säger som är fel då?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 19:19

Anledningen till att jag stör mig på förkylnings-nyheten, är att nu ska alla tycka synd om män. Vilket argument.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav hakkapeliitta » 17 sep 2019 19:23

klorofyll skrev:Anledningen till att jag stör mig på förkylnings-nyheten, är att nu ska alla tycka synd om män. Vilket argument.

OK, nu vet jag inte men kanske förkylning drabbar män värre än kvinnor och detta är vetenskapligt belagt. Men du har ändå problem med detta?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 19:31

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:Anledningen till att jag stör mig på förkylnings-nyheten, är att nu ska alla tycka synd om män. Vilket argument.

OK, nu vet jag inte men kanske förkylning drabbar män värre än kvinnor och detta är vetenskapligt belagt. Men du har ändå problem med detta?

Jag har problem med att se nyheter...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Kapitalism utan slut?

Inläggav klorofyll » 17 sep 2019 19:37

Samhället är ojämställt.


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 31 och 0 gäster