Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 14 jun 2018 19:34

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Jan Björklund var utbildningsminister under sex år. Han höll en linje som antagligen Lärarförbundet inte gillar riktigt, tidig betygsättning och mer av katederundervisning. Kanske får man börja från en lägre nivå med ordningsfrågor, fler lärare så att situationen i klasserna blir mer hanterbar.

Helt riktigt. Det är meningslöst med betygssättning om endast den som ropar högst får uppmärksamhet. Faktiskt är det kontraproduktivt. Man bara höjer kraven... Men ger inte eleverna mer hjälp.

Det är lätt att falla för sådant här... Lite militär-disciplin, men det är så alla diktatorer går till väga.

Du tar då i från tårna. Jan Björklund skulle inte kunna hålla samman ett gäng liberaler med sådana metoder, liberaler är ofta socialliberaler. Ulf Kristersson fick skit av Björklund för att han inte tog replik på Jimmie Åkesson i senaste debatten. Det såg jag som litet larvigt av Björklund.

Tänk så barnsligt enkelt det skulle vara att vinna det kommande valet om Alliansen tillät sig ta stöd av SD för att bilda regering. Om Jimmie Åkesson inte kände sig nöjd med utgången skulle han ju kunna rösta med Löfven och Vänsterpartiet. Skulle han verkligen det? Vad skulle vara uppnått? Löfven skulle förstås gnälla på en borgerlig regering i fyra år och kalla den för alla fula ord han hade lärt sig på LO-skolan vid Åkers-Runö. Men en sådan borgerlig regering skulle inte gå att rubba.

Problemet är att Centern och Liberalerna skulle känna sig ideologiskt orena vid en sådan beröring. Man får hoppas att de kommer över denna ideologiska ångest. Men jag fruktar det värsta ...

klorofyll

Inläggav klorofyll » 14 jun 2018 21:35

Pilatus

Du måste tänka på att vad en partiledare säger i en debatt är vanligtvis reklam. Men om du granskar lite närmare så kan du förstå personen på ett djupare plan.

Jag kan inte släppa hur Hanna Wigh behandlades, Åkesson säger i Morgonsoffan att Hanna Wigh inte talar om vem som våldtagit henne, Hanna Wigh säger att det har hon visst gjort. Man kan ju förstå att hon inte vågar gå vidare med det. Undra hur många hot hon fått motta.

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 15 jun 2018 11:12

Anders skrev:Om man kopplar Immanuel Kants tankar runt "rena förnuftet" och flyktingfrågan, skall vi eller skall vi inte ta in x antal flyktingar till Sverige, och ser flyktingfrågan som ett "objekt", var hamnar man då?

Det går att ställa upp ett antal antaganden om migrationen och räkna på kostnaderna. Det innebär att vi avpersonifierar kalkylen. Det finns 60 miljoner flyktingar i världen.

Kanske kan vi fråga oss var vi hamnat? I ett tredje världskrig där Saudiarabien, USA, Israel, EU för krig mot Iran, Syrien, Jemen, Turkiet(?), Libanon (Hamas), Ryssland, Kina(?). Hur skall denna konflikt lösas upp?

Oljan är en nyckel till att kunna lösa problemet. Energifrågan, vatten, tillgång till föda är andra viktiga faktorer. Det kan enkelt sägas att om världen investerade i att lösa problemen i stället för att rusta arméer så skulle problemen kunna lösas.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 11:43

Pilatus skrev:Det går att ställa upp ett antal antaganden om migrationen och räkna på kostnaderna. Det innebär att vi avpersonifierar kalkylen. Det finns 60 miljoner flyktingar i världen.

Jag tror att flyktingströmmarna kommer öka dramatiskt framöver. Det kanske bara är jag som antar att det kommer bli alldeles för varmt i Mellanöstern, Medelhavet..?

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 15 jun 2018 11:51

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Det går att ställa upp ett antal antaganden om migrationen och räkna på kostnaderna. Det innebär att vi avpersonifierar kalkylen. Det finns 60 miljoner flyktingar i världen.

Jag tror att flyktingströmmarna kommer öka dramatiskt framöver. Det kanske bara är jag som antar att det kommer bli alldeles för varmt i Mellanöstern, Medelhavet..?

Hur menar du? Kommer klimatet att generera migration?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 12:05

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

Hur menar du? Kommer klimatet att generera migration?

Kan man inte anta att det är ganska svårt att bli rik i Mellanöstern? Ifall man inte är prins eller så? Om temperaturen varit mer gästvänlig hade det varit enklare (jämför med Frankrike, England, Sverige)... Det borde vara lockande att komma till Europa.. Tänk Grekland, hur är det där nu?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 12:13

Jag träffa en person som varit i Kabul, jag vet inte riktigt när, men det var iaf 60 grader..

klorofyll

Inläggav klorofyll » 15 jun 2018 12:20

Förmodligen är det större risk för krig under dåliga förhållanden!

Återgå till "Politik och samhälle"