Avund

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll

Avund

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 08:27

Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Avund

Inläggav Anders » 18 maj 2018 08:34

klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Det beror på hur avundsjuka definieras. Man skall vara irriterad på medelmåttor i något som man själv är bra på, och som lyckas bättre, då de har fått en bättre start genom rätt föräldraval eller något. Men frågan är om det är avundsjuka. Orättvisor skall alltid påtalas. Ett fair race är the name of the game. Man skulle egentligen ha rätt att veta att alla som kör bättre bil än du gör det för att de mer sannolikt kommer göra världen till ett bättre ställe(vilket vissa ultraliberalister skulle påstå är fallet som det faktiskt är). Men att känna är en sak, att du känner en orättvisa. En annan är hur du visar det. Om det bara blir gnäll av det så bidrar det bara med att dra ner alla, inklusive den som säger det i något slag träsk.

Men en bra frågeställning!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 maj 2018 14:40

klorofyll skrev:Anser ni att det vid något tillfälle/situation är berättigat att känna avundsjuka??

Man kan känna avund oavsett om det enligt någon norm är berättigat eller ej... Känna det är sin sak men vad man gör av det något annat. Om man sätter käppar i hjulet för den men är avundsjuk på och gör livet surt för den eller bara konstaterar sin avundsjuka och försöker göra något positivt av den. Låta den trigga igång lite fananamma och Jag ska visa dem jag! Det kan vara bra!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 15:25

Anders skrev:Man skulle egentligen ha rätt att veta att alla som kör bättre bil än du gör det för att de mer sannolikt kommer göra världen till ett bättre ställe(vilket vissa ultraliberalister skulle påstå är fallet som det faktiskt är).

Det påminner om följande:
Vill du vara bäst eller vill du att andra ska tro att du är bäst... Om jag är bäst så nöjer jag mig med en skrothög.

Jag vet inte ens vad jag hade gjort med massa pengar. Har inga drömmar.

Sedan har väl alla möjlighet att bli rikare, under förutsättning att man prioriterar och är sträng mot sig själv. (Men ärligt så tror jag att de flesta faktiskt inte vet att de kan bli rika.)

klorofyll

Inläggav klorofyll » 18 maj 2018 15:32

Algotezza skrev:eller bara konstaterar sin avundsjuka och försöker göra något positivt av den. Låta den trigga igång lite fananamma och Jag ska visa dem jag! Det kan vara bra!

Ibland kan jag tänka "vilket roligt liv den har" och vara lite avundsjuk, men det är nog inget negativt utan bara en känsla som kan få en att utvecklas om man accepterar den för sig själv...

Återgå till "Psykologi"