Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav klorofyll » 12 feb 2019 17:58

Esther skrev:Ointressant ...
det som är väsentligt mer intressant är --- aktiviteten och dess "ökning" :) det är ett speciellt "studieobjekt" när man kan lägga det i sak-kontext :)
:lol: :lol: :lol:


Jag vinner alltid. Jag har inga problem. #-o

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav klorofyll » 12 feb 2019 18:03

Esther skrev:Det finns inga verkligen neutrala förhållningssätt inom någon vetenskap - det vet alla som kan detta. Vetenskap handlar alltid - ALLTID - om teorier. Dessa har man då lärt sig och håller för sanna. Att man håller något för sant gör att man inte är neutral - utan har sk förutfattade meningar om vad som faktiskt stämmer och är rätt. Därmed är det inte neutralt. INGEN vetenskap är detta.

Klart det finns. Man är konsekvent. Inte så svårt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Pilatus » 12 feb 2019 18:08

klorofyll skrev:Jag vinner alltid. Jag har inga problem. #-o

Två superkorta meningar, helt egocentrerade.

Tänk dig att under en månad inte använda detta personliga pronomen "jag" i dina postningar. Skulle du klara det, klorofyll?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav klorofyll » 12 feb 2019 18:11

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jag vinner alltid. Jag har inga problem. #-o

Två superkorta meningar, helt egocentrerade.

Tänk dig att under en månad inte använda detta personliga pronomen "jag" i dina postningar. Skulle du klara det, klorofyll?

Vem var det som påtalade detta fenomen? Esther! Det man ser i andra... Är sig själv.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav klorofyll » 12 feb 2019 18:13

Inom vetenskap är konsekvens uteslutningsmetoden...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Pilatus » 12 feb 2019 18:28

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Två superkorta meningar, helt egocentrerade.

Tänk dig att under en månad inte använda detta personliga pronomen "jag" i dina postningar. Skulle du klara det, klorofyll?

Vem var det som påtalade detta fenomen? Esther! Det man ser i andra... Är sig själv.

Men du måste ju ha något annat intresse? Att i snart sagt varje postning tala om dig själv verkar litet narcissistiskt?
Moderator

xion
Inlägg: 3116
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav xion » 12 feb 2019 18:30

Pilatus skrev:
xion skrev:
Pilatus skrev: Folk blir inte friska genom sin rena tro

Säg inte det. Placeboeffekten bör inte underskattas :)

Det får du förklara. Kanske kan det påverka hur vi känner oss under konvalescensen, men själva benbrottet gör det inte mycket åt. Eller skallskadan som någon ådrog sig i svarta backen.

Nej, jag tror inte Ekman har lagat några benbrott, men jag såg en film om placeboeffekten och den bekräftar tesen att "tron kan försätta berg".
Om du inte tror att behandlingen ska hjälpa så ökar sannolikheten att den inte heller gör det och vice versa.
Det beror antagligen på att den bästa "läkaren" är den egna kroppens reparationssystem. Om detta kan stimuleras är mycket vunnet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Pilatus » 12 feb 2019 18:44

xion skrev:Nej, jag tror inte Ekman har lagat några benbrott, ...

Det är just detta som är min poäng. Jesus undvek sorgfälligt benbrott och andra allvarliga trauman.

Blinda och förlamade botade man på Hôpital universitaire Pitié-Salpêtrière. Freud var där och lärde sig mycket om vad man kallade hysteri.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav klorofyll » 13 feb 2019 18:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Två superkorta meningar, helt egocentrerade.

Tänk dig att under en månad inte använda detta personliga pronomen "jag" i dina postningar. Skulle du klara det, klorofyll?

Vem var det som påtalade detta fenomen? Esther! Det man ser i andra... Är sig själv.

Men du måste ju ha något annat intresse? Att i snart sagt varje postning tala om dig själv verkar litet narcissistiskt?

Jag kanske är narcissist. Men om du frågar mig: tvivlar på att der finns ett sådant tillstånd. Man kan ju säga att jag använder ordet ofta, men bara i sådana här enkla sammanhang, jag är väl inte skrytsam??

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Pilatus » 13 feb 2019 19:29

klorofyll skrev:Jag kanske är narcissist. Men om du frågar mig: tvivlar på att der finns ett sådant tillstånd.

Det finns ... https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/narcissism
Bild
Moderator


Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Pilatus » 13 feb 2019 20:09

klorofyll skrev:

Varför inte bara kalla det ondska?

Nej, nej, klorofyll. Det var sådant som Esther talade om, trista fantasier om världens ondska.
Vi är inte onda för att vi är som vi är. Vi kan alltid sträva efter att intressera oss för sådant som finns utanför oss själva. (Det är en relativt tidig fas i vår personlighetsutveckling.)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav klorofyll » 13 feb 2019 23:24

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:

Varför inte bara kalla det ondska?

Nej, nej, klorofyll. Det var sådant som Esther talade om, trista fantasier om världens ondska.
Vi är inte onda för att vi är som vi är. Vi kan alltid sträva efter att intressera oss för sådant som finns utanför oss själva. (Det är en relativt tidig fas i vår personlighetsutveckling.)

Varför förändras, om inte till det bättre?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav klorofyll » 13 feb 2019 23:27

Oavsett vilka ord och kunskaper du använder dig av på det här forumet, så härrör det från rörelser i din personliga hjärna. Haka inte upp dig på ord. Det är meningslöst.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vilka områden är vetenskapligt forskningsbara områden när det gäller religiös tro?

Inläggav Pilatus » 13 feb 2019 23:59

klorofyll skrev:Oavsett vilka ord och kunskaper du använder dig av på det här forumet, så härrör det från rörelser i din personliga hjärna. Haka inte upp dig på ord. Det är meningslöst.

Ja, men våra hjärnor bär vi med oss i samhället. Vidare så har vi försökt att utbilda oss och lärt oss en massa ord. Vad orden har för betydelse kommer av ordlistor och det sätt på vilket vi och andra använder orden. Använder vi orden lexikalt så är det enkelt att föra begripliga samtal.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster