Varför gillar man konst.

Konst, musik, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Illusionen

Re: Varför gillar man konst.

Inläggav Illusionen » 16 apr 2019 17:18

Anders skrev:
Illusionen skrev:Naturen är inte alltid rättvis. Har man inte själv förmågan att teckna och måla ligger det
nära till hands att misstänka att man även har svårt att se det vackra.
”Allt har sin skönhet, men det är inte alla som ser den.”

Tror du det? Att man behöver kunna utöva en konstart för att kunna uppskatta den?
En Fuga av Bach skulle jag inte ens kunna vilja spela, men jag kan uppskatte dem mycket.
Och skönheten är inte bara objektiv, i betraktarens öga. Men något slags objektivt element, eller kollektivt,
finns det skulle jag vilja påstå.

Det har nog inget med utövandet att göra, utan skall ses som en talang som möjliggör att ur
förnimmelsen urskilja mer sofistikerade samband. Att du uppskattar ”En Fuga av Bach” indikerar att
du förnimmer något som du uppfattar som vackert, men det vackra hos förnimmelsen förutsätter något,
så vad är det för egenskaper som möjliggör detta ? Min dotter har en hemsida,
https://www.facebook.com/amtornblom
där du kan se några av hennes teckningar och målningar.
Hon har inte utbildat sig eller fått undervisning på annat sätt.
Då är frågan, vad är det för egenskaper som krävs för att direkt i unga år kunna teckna ?
Jag kan ha fel, men tror att samma egenskaper principiellt går att tillämpa inom musiken.

/ Illusionen

Pax vobiscum

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 17 apr 2019 14:28

Illusionen skrev:Då är frågan, vad är det för egenskaper som krävs för att direkt i unga år kunna teckna ?

Främst har det att göra med koordination, att det uppfattade kan återges proportionellt riktigt, att vinklar kan avläsas rätt, att man ser t ex människokroppen i sitt rumsliga perspektiv. Det kräver övning, några har talang och kan snabbt lära sig teckna porträttlikt, teckna croquis efter modell. Håller man på så ser man efter hand att det egna temperamentet och gestaltförmågan tar över, man gör förenklingar ser vad man kan förstärka teckningen och att skuggor ofta är komplementfärgade ytor till de belysta ytorna.

Bild
Magnus Bjurstens självporträtt från 1939 är målad i en mjukare gråskala som några av koloristerna använde

Illusionen

Inläggav Illusionen » 17 apr 2019 17:29

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Då är frågan, vad är det för egenskaper som krävs för att direkt i unga år kunna teckna ?

Främst har det att göra med koordination, att det uppfattade kan återges proportionellt riktigt, att vinklar kan avläsas rätt, att man ser t ex människokroppen i sitt rumsliga perspektiv. Det kräver övning, några har talang och kan snabbt lära sig teckna porträttlikt, teckna croquis efter modell. Håller man på så ser man efter hand att det egna temperamentet och gestaltförmågan tar över, man gör förenklingar ser vad man kan förstärka teckningen och att skuggor ofta är komplementfärgade ytor till de belysta ytorna.

Bild
Magnus Bjurstens självporträtt från 1939 är målad i en mjukare gråskala som några av koloristerna använde

I ett ingenjörsbetyg (i vart fall förr) ingick ämnen som ritteknik, projektionslära o dyl.
Det du beskriver passar bra in på de färdigheter som premieras i dessa ämnen.
Jag delar uppfattningen att dessa färdigheter utgör väsentliga delar i det vi benämner konst,
men det bör finnas något ytterligare som representerar det vackra i förnimmelsen.
Ingenjören med betyget 5 i aktuella ämnen ritar visserligen mycket bra, och återger verkligheten
med hög precision, men alstren behöver nödvändigtvis inte vara vackra.
Kan det vara evolutionen som lockar med den ”vackra” förnimmelsen, t ex som ett styrmedel ?

Om det skulle förhålla sig så, finns det kanske skäl att misstänka att vi i viss mening är manipulerade ? :)

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=p3iYnHx8P0s

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 17 apr 2019 23:17

Pilatus skrev:

Bild

Man behöver inte göra det sådär bökigt, även om konstverket faktiskt är underbart. Enklast är att greppa en blyerts och teckna av den mest sexuellt attraktiva person du kan tänka dig i din fantasi. Drivet kommer automatiskt, och du lär dig mycket på vägen.Magnus kanske gjorde just det, vem vet...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 18 apr 2019 00:11

Anders skrev:Man behöver inte göra det sådär bökigt, även om konstverket faktiskt är underbart. Enklast är att greppa en blyerts och teckna av den mest sexuellt attraktiva person du kan tänka dig i din fantasi. Drivet kommer automatiskt, och du lär dig mycket på vägen.Magnus kanske gjorde just det, vem vet...

Egon Schiele var en mästare att teckna sensuella bilder av människor.

Bild

Illusionen

Inläggav Illusionen » 18 apr 2019 07:42

Anders skrev:
Pilatus skrev:

Bild

Man behöver inte göra det sådär bökigt, även om konstverket faktiskt är underbart. Enklast är att greppa en blyerts och teckna av den mest sexuellt attraktiva person du kan tänka dig i din fantasi. Drivet kommer automatiskt, och du lär dig mycket på vägen.Magnus kanske gjorde just det, vem vet...

Goddag yxskaft!
Notera att det vackra återfinns i både bild och musik !
Att ”mästerverken” är vackra kan vi nog vara överens om, men det var ju inte det frågan gällde.
Vad är det som representerar/kännetecknar det vackra i förnimmelsen, och vad refererar detta till ?

Hittade följande text i Illustrerad Vetenskap, som inte helt oväntat ger visst stöd för att evolutionen vill ha ett finger med i sammanhanget,
"Psykologer, historiker och antropologer har i åratal forskat i vad människor uppfattar som vackert och attraheras av hos varandra.
Man har dock inte lyckats komma fram till en definition på vad skönhet är. Det råder dock ingen tvekan om att historiska och
kulturella faktorer spelar roll vid bedömningen av skönhet. I vissa samhällen är en rund och välnärd kvinna det vackraste man kan föreställa sig, medan andra samhällen anser att en slank och långlemmad kvinnokropp står på toppen av skönhetsskalan. I Väst har skönhetsidealet
förändrats markant under historiens gång. Amerikansk forskning visar att vinnare av dagens skönhetstävlingar är omkring tio kilo lättare än för
några generationer sedan. Går man längre tillbaka i tiden, var idealet ännu trindare. Trots det kan man göra en lista över drag som människor världen över tycker är sköna och vackra. Det gäller till exempel ren och välvårdad hud, tjockt, glänsande hår, symmetriska anletsdrag samt
kurviga former hos kvinnor och breda axlar hos män. Evolutionspsykologerna anser att det faktum att vi attraheras av vissa drag beror på att
vi omedvetet vill välja en partner med bästa möjliga gener med avseende på vår avkomma. Sålunda skulle kvinnor med kurviga former,
i synnerhet omkring höfterna, ha bra förutsättningar för att föda friska barn, medan starka män är att föredra i händelse av att nästkommande generation behöver skyddas mot faror."

I mitt tidigare inlägg skriver jag citat,
"Kan det vara evolutionen som lockar med den ”vackra” förnimmelsen, t ex som ett styrmedel ?"
Om det förhåller sig så, är inte då begreppet "vacker" en av människan skapad illusion ?

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=yOEjhdUyDOY

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 apr 2019 07:53

Pilatus skrev:
Anders skrev:Man behöver inte göra det sådär bökigt, även om konstverket faktiskt är underbart. Enklast är att greppa en blyerts och teckna av den mest sexuellt attraktiva person du kan tänka dig i din fantasi. Drivet kommer automatiskt, och du lär dig mycket på vägen.Magnus kanske gjorde just det, vem vet...

Egon Schiele var en mästare att teckna sensuella bilder av människor.

Bild

Testat rita själv? Jag var typ sämst i klassen i småskolan på att rita, nu tecknar jag riktigt, riktigt hyfsat.
Akvarell är däremot skitsvårt att få bra.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 18 apr 2019 20:20

Illusionen skrev:Vad är det som representerar/kännetecknar det vackra i förnimmelsen, och vad refererar detta till ?

Skickligheten har vi varit inne på, konst är att kunna göra något som tilltalar oss. Knappast det rent slumpmässiga, kaotiska.

Vissa bilder som har en stabil komposition ger ett lugnt intryck. En modellstudie där tyngdpunkten kan följas till fotens stödjepunkt fungerar. Balansen. Eller spjutkastaren, i ett fruset ögonblick, som kan tänkas hänga i sitt grepp om spjutet med en arm.

Eller en fransk skulptör, Charles Despiau, Petit fille des Landes I, 1904
En brons-skulptur som alltid tilltalat mig, formen, dess inneslutna allvar, känsligheten

Bild

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 19 apr 2019 11:22

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Vad är det som representerar/kännetecknar det vackra i förnimmelsen, och vad refererar detta till ?

Skickligheten har vi varit inne på, konst är att kunna göra något som tilltalar oss. Knappast det rent slumpmässiga, kaotiska.

Vissa bilder som har en stabil komposition ger ett lugnt intryck. En modellstudie där tyngdpunkten kan följas till fotens stödjepunkt fungerar. Balansen. Eller spjutkastaren, i ett fruset ögonblick, som kan tänkas hänga i sitt grepp om spjutet med en arm.

Eller en fransk skulptör, Charles Despiau, Petit fille des Landes I, 1904
En brons-skulptur som alltid tilltalat mig, formen, dess inneslutna allvar, känsligheten

Bild

Jag känner en viss olust inför det ansiktsuttrycket. Försöker förstå varför.
4 november 2017

Återgå till "Kultur - konstarterna"