Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Vilken Myers Briggs personlighet är du?

Inläggav Algotezza » 10 apr 2019 13:26

klorofyll skrev:
xion skrev:
klorofyll skrev:Jag har faktiskt aldrig hört det förut. Det är mycket bra. Varifrån har du fått det??

Jag ser att jag borde ha svarat på det här.
Egentligen handlar det mesta om kemi. Det är bl.a. därför som jag tror att livet har börjat som en kemisk reaktion.
När vi känner lycka, eller förresten alla andra känslor också, så är det kroppens belöningssystem som frigör kemiska ämnen som i sin tur skapar känslorna. Det verkar kanske "krasst" att se det på det sättet men man bör väl inte blunda för verkligheten. När kroppen fungerar som den ska så råder en balans som styr hur vi reagerar på vår omgivning, När kroppen inte mår bra kan balansen störas och belöningssystemen kan komma i olag. Det här medför att vi kan drabbas av sjukdomstillstånd. Med kemiska medel kan vi försöka rätta till obalanser i systemen så att vi känner oss bättre. Det bästa är om man så snart som möjligt kan få kroppen att fungera normalt utan att vara beroende av kemiska medel.

Sanningen är väl ofta tråkig, men man blir en kul typ av den, samhället/media vill alltid få det till att de vet något som du behöver veta... Och de lyckas ganska bra. Vem vågar kika vad som finns nere i den kalla mörka källaren? (Jag syftar då på djupet av en själv) :) Det lät sant och jag håller fast vid det.

Det största problemet med att blicka in i sig själv uppstår när man inser hur platt man är och att det inte finns några inre avgrunder annat än sådant man vägrat inse om sig själv men det behöver inte vara särskilt djupt det heller...

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 maj 2019 22:56

Algotezza skrev:Det största problemet med att blicka in i sig själv uppstår när man inser hur platt man är och att det inte finns några inre avgrunder annat än sådant man vägrat inse om sig själv men det behöver inte vara särskilt djupt det heller...

Jag har väl lägre krav på egen fantastiskhet. Då jag tittar in är det skapligt spännande. Och avgrunderna fyller högt subjektivt ställda krav på djup.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 22 maj 2019 12:14

Anders skrev:
Algotezza skrev:Det största problemet med att blicka in i sig själv uppstår när man inser hur platt man är och att det inte finns några inre avgrunder annat än sådant man vägrat inse om sig själv men det behöver inte vara särskilt djupt det heller...

Jag har väl lägre krav på egen fantastiskhet. Då jag tittar in är det skapligt spännande. Och avgrunderna fyller högt subjektivt ställda krav på djup.

Att känna sej platt som Algot känns deprimerande. Varför passivt acceptera ens öde som nåt determinerad?
Det tar tid och kraft att lösgöra sej från den vanföreställningen.
Min bardom och mina uppväxtår var en nattsvart tunnel. Min farsa var en besserwissertyp och tryckte ner oss rent mentalt. Han som förälralös hade sitt sociala mindrevärdekomplex vilket han försökte inplantera i oss.

Sen fick farsan levercancer. Frågade läkaren om hur lång tid kvar. Två månader.

Han dog inom en vecka.
Löjliga var, jag satt hos honom sista dagarna. Vi hade inget att säga till varandra. Vi som hade jobbat ihop. Nu var allt detta borta.
Han levde i sin gamla värld medan jag sökte nya vägar.
Han fick massa morfin och var borta men vaknade en gång och påpekade att tavlorna i rummet hängde snett. Som gammal snickare hade han öga för sånt.
Han hade rätt och jag rättade till de.
Detta var sista mötet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 maj 2019 15:25

Inte speciellt deprinerande att känna sig grå och platt. Mina skapelser i form av text, bild och musik avsöjar vem jag är. Ens självbild är sällan hela sanningen.

Återgå till "Psykologi"