Vad är ondska?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Re: Vad är ondska?

Inläggav Anders » 01 maj 2020 12:39

mancini skrev:Jag tror att ondska är våra dåliga tankar. Dåliga tankar skadar oss i den här världen och skadar oss också efter döden

Kan köpa den definitionen om man konstaterar att det onda i världen inte alls enbart härstammar från ondskan. Moderskärleken tror jag - sen den slutade behövas i ickefattiga kommuniteter - har skapat betydligt mer ont än vad onskan, som du definierat den, gjort. Förhoppningsvis kommer kvinnosaken, kvinnornas större plats i samhället radera ut curlandet, och inordning i kompetenshiearkier efter medfödd förmåga slå igenom med tiden. Ser det redan. Det bästa med kvinnornas frigörelse.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 01 maj 2020 13:10

mancini skrev:Jag tror att ondska är våra dåliga tankar. Dåliga tankar skadar oss i den här världen och skadar oss också efter döden

Vad som avses med dåliga tankar är inte definierat, mancini. Som jag ser det bör det vara mer konkret. Till exempel att göra sådant som tillfogar andra skada på olika sätt, fysiskt, ekonomiskt, psykiskt och liknande. Ondska förvandlas lätt till ett väsen, en hypostas. Men ondska finns inte som ett självständigt väsen, det är vår benägenhet att göra andra ont.

Sedan tror jag inte heller att våra "dåliga tankar" behöver vara onda. Det förekommer hos oss alla att vi ibland önskar någon person en dålig dag. Så länge vi inte fullföljer sådana tankar kan det inte skada någon. Eller att vi börjar odla hätska känslor mot någon, då har det gått för långt.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 03 maj 2020 07:00

Jag kan köpa det på ett villkor:

Alla människor tänker sådana tankar, så det är inte själva tanken som skadar - är ond, utan våra handlingar som KANSKE kommer efter. Om man känner ex.v. avund under en längre period - utan att göra någonting åt det - så är det ganska naturligt att man också agerar fel utifrån den känslan...

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 03 maj 2020 19:06

Människan är så skapt, att hen inte med lätthet kan kontrolera sitt tankeflöde, det undermedvetna pumpar på i ett ständigt flod. Prova lite mindfulness, som ju i sitt essens går ut på att rensa tankarna och bara vara i nuet, är man otränad så går det bara inte.
Visst kan man träna sitt medvetande att snabbt sortera bort oväsentligheter och bli bättre på att meditera.
Med detta sagt så är jag glad att vi inte har lagar om tankekontroll. Och jag är även glad att ingen ser in min sinne och kan läsa av en del av mina tankar.
Varje dag är en resa.

mancini

Inläggav mancini » 04 maj 2020 07:39

klorofyll skrev:

Jag kan köpa det på ett villkor:

Alla människor tänker sådana tankar, så det är inte själva tanken som skadar - är ond, utan våra handlingar som KANSKE kommer efter. Om man känner ex.v. avund under en längre period - utan att göra någonting åt det - så är det ganska naturligt att man också agerar fel utifrån den känslan...

I enkla ord "Dåliga gärningar baserade på dåliga tankar"

Användarvisningsbild
Pilatus

Inläggav Pilatus » 04 maj 2020 07:56

mancini skrev:
klorofyll skrev:

Det förefaller vara en alltför mekanisk syn på vad som leder till ondska. Frågan bör omformuleras så att svaret kommer att handla om vad som leder till handlingar som gör andra skada. En tanke kan inte skada någon oavsett hur lång tid den funnits i någons medvetande. Svaret är att onda tankar är ett nödvändigt men ej tillräckligt villkor för att åstadkomma ondska.

klorofyll

Inläggav klorofyll » 13 maj 2020 16:49

Pilatus skrev:
mancini skrev:
klorofyll skrev:Alla människor tänker sådana tankar, så det är inte själva tanken som skadar - är ond, utan våra handlingar som KANSKE kommer efter. Om man känner ex.v. avund under en längre period - utan att göra någonting åt det - så är det ganska naturligt att man också agerar fel utifrån den känslan...

Det förefaller vara en alltför mekanisk syn på vad som leder till ondska. Frågan bör omformuleras så att svaret kommer att handla om vad som leder till handlingar som gör andra skada. En tanke kan inte skada någon oavsett hur lång tid den funnits i någons medvetande. Svaret är att onda tankar är ett nödvändigt men ej tillräckligt villkor för att åstadkomma ondska.

Man ska nog uppmärksamma sina tankar, vara så medveten man kan, försöka att ge akt på negativa tankar, men utan att låta dem fylla en med rädsla och oro. Tänker jag illa om någon, vem som helst, så försöker jag tänka ett steg längre. Handling är bra, man ska inte förlamas av sina känslor.

Återgå till "Religion och andlighet"