Pilatus skrev:Vertumnus skrev:Pilatus skrev:Det kan jag svårligen tro, evolutionen sorterar bort de alltför aggressiva i ena ändan och de alltför veka i den andra. När det kommer till att överleva kriser är det antagligen bäst att ligga i mittfåran. Observanta präster och filosofer ser detta och skriver om vilka egenskaper som är gynnsamma och benämner detta som moral, eller Corpus juris. Det är inte så svårt att observera beteenden som tycks särskilt ogynnsamma i sociala sammanhang. De blir både rättsliga och moraliska principer.
Historiskt finns det dock grupper som brutit grovt mot en sådan ordning som gynnat civilt liv. Människooffer, Hammurabis lagar, Sharia och Mosaisk lagtext. Öga för öga ... Alltså mycket sträng moral och stränga lagar.
Du säger att du inte håller med, men vilka är dina argument, att det existerar sådant som du betraktar som omoral?
De argument jag har finns redan med.
Jag ser bara inte på vilket sätt de motsäger tanken på medfödda moraliska intuitioner.
Alltmer tyder på att vår känsla för moral är nedärvd. Redan mycket små barn visar tecken på att känna medlidande med andra människor och liknande reaktionsmönster finns hos många social djur.
Den amerikanske socialpsykologen Jonathan Haidt och hans medarbetare menar att vi föds med ett antal moraliska intuitioner som kan förstärkas eller försvagas av den kultur vi växer upp i.
Den första intuitionen är en önskan att hindra lidande hos andra. Den andra är en känsla för ömsesidighet och rättvisa. Vi har också en tendens att vara lojala med vår egen grupp och att inordna oss i hierarkier. Den femte moraliska intuitionen handlar om renhet och att undvika smitta.
Fredrik Björklund är forskare i psykologi vid Lunds universitet och ingår i gruppen omkring Jonathan Haidt. Fredrik Björklund har utfört experiment som visar att det är moraliska intuitioner snarare än logiskt resonerande som styr våra moraliska bedömningar.
Charlotta Sjöstedt
vet@sr.se
Lyssna gärna på länken, 19min vetandets värld.
https://sverigesradio.se/artikel/1962616#