Tänkte fråga om eran julvanor, vad är ett måste på julbordet?
Själv är jag rätt tråkig, barndomens finska kålrotslåda är ett måste likaså sillsalladen.
Av svenska Janssons frestelse är ett måste, sen vet jag inte sa ju att jag är tråkig.
Julskinkan skippar jag som oftast, händer ibland att jag köper färdig tunnskivad från deliavdelningen, helt Jakobsdals som är kanon.
Hade gärna lagat barndomens leverlåda men ett jäkla söligt jobb.
Vilken dricka. Är inte finsmakare, lärde mig fixa Gröna Hissen en gång och har kört den några jular.
Sammantaget inte så kul.
Nu nalkas julen
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Nu nalkas julen
För min del räcker sill, kokt potatis, prinskorv och hemmagjorda köttbullar. Senap, öl och nubbe. Julskinka är det tråkigaste fläsk jag vet.
Men frugans släkt vill ha hela baletten.
Men frugans släkt vill ha hela baletten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
Re: Nu nalkas julen
Jansson är inte tråkig! Ett måste. Med nubbe. Men Jansson är i fara eftersom ansjovisen tryter, eller blir svindyr.
Revbensspjäll är också ett måste.
Snäll vaniljglass till efterrätt, gärna toppad med hjortronsylt och grädde.
Medan andra diskar njuter vi len Highland.
Revbensspjäll är också ett måste.
Snäll vaniljglass till efterrätt, gärna toppad med hjortronsylt och grädde.
Medan andra diskar njuter vi len Highland.
-
hakkapeliitta
- Inlägg: 2562
- Blev medlem: 06 aug 2017 10:22
Re: Nu nalkas julen
Hubert skrev:Jansson är inte tråkig! Ett måste. Med nubbe. Men Jansson är i fara eftersom ansjovisen tryter, eller blir svindyr.
Revbensspjäll är också ett måste.
Snäll vaniljglass till efterrätt, gärna toppad med hjortronsylt och grädde.
Medan andra diskar njuter vi len Highland.
Ett tips som alternativ till ansjovis.
Läste om risk för brist på anjovis till julen, Tror faktiskt att jag har läst samma larmrapport nu flera jul i rad.
Ett alternativ är anjoviskryddad sill, klart billigare och likvärdig. Läser man på nätet så är de flesta överens, vissa finsmakare vill visserligen har äkta ansjovis. Anjovis är skarpsill som tydligen fångas på västkusten (?) annars samma sillsläkte.
Glömde nämna egna köttbullar, gör dessa varje jul. Ingen speciell hemlighet med dessa annat än krydda med kryddpeppar som är en typisk julkrydda sen riv löken, bästa tipset, om man endast hackar löken och börjar rulla så är lökbitarna alltid i vägen och man får peta in de. Med riven lök går allt galant.
Re: Nu nalkas julen
Jansson är nog det enda som är oätligt vid julbordet..tack och lov finns mycket annat gott. Min favorit brukar vara ägg med fyllning, rom osv
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Re: Nu nalkas julen
hakkapeliitta skrev:Tänkte fråga om eran julvanor,
Det blir bäst om jag tar det väldigt lugnt, det spelar ingen roll oavsett, men det är förvirrande att stressa.
Återgå till "Tankar och känslor"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster