Det sanna, det goda och det vackra

Moderator: Moderatorgruppen

Carin

Inläggav Carin » 24 feb 2004 16:09

Håller på med en djupdykning i dessa tre laddade ord. Nu vänder jag mig till er filosofiforumbrukare, jag frågar mig vad har de stora tänkarna uttryckt om dessa? Jag letar efter allt som står att finna. Vilka åsikter om dess definieringar står att finna bland våra mest framstående filosofer och vilka tankar cirkulerar i er? Upplys mig åh, ni mer utbildade människor...

Pontus Nylund

Inläggav Pontus Nylund » 29 feb 2004 00:40

Det vet du väl, nu är du ironisk. Det sanna, goda, sköna är ju det rätta, eller hur?

pavernicus

Inläggav pavernicus » 09 mar 2004 12:51

Det är väl egentligen mycket av filosofihistorien som dansar kring dessa frågor eller begrepp. Så egentligen skulle du kunna sträcka fram handen och ta vilken bok som helst ur en hylla med böcker i filosofi. Men...

För det vackra eller sköna, som numera inte talas om av filosofer i någon större utsträckning, bör man kanske vända sig till Platon. Måhända dialogerna "Gästabudet", och kanske "Gorgias".

När jag ändå är inne på samma spår kan du ju läsa "Staten" som enligt Platon själv handlar om det rättfärdiga, som är en del av vad du söker. Jan Stolpes översättning från 2003 fungerar alldeles förträffligt. Fast på ett sätt är den inget verk i etik, som man kanske förväntar sig att något som syftar till att utreda rättfärdigheten borde vara.

Sen är det så att hos Platon så kan man säga att det goda är också det sanna. Man närmar sig det sanna och goda genom det sköna. Eller så kan man i korthet tolka "Gästabudet".
"When you stare into the abyss, the abyss also stares into you" Nietzche

Återgå till "Filosofi"