Profetior..

Moderator: Moderatorgruppen

Jocke
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 mar 2006 11:25

Profetior..

Inläggav Jocke » 18 mar 2006 14:20

Såg en dokumentär som handlade om profetior för ett tag sedan.
Den var intressant, men knappast övertygande.

Så därför har jag en fråga..
Om ni väljer att tro att profetior och spådomar är verkliga,
borde inte det då betyda att ödet redan är förutbestämt?

Och om så är fallet, borde det inte vara meningslöst att försöka förhindra det,
då det, eftersom det redan är förutbestäm, bara borde innebära att man enbart ändrar dess gång,
för att sedan slå till vid ett annat tillfälle?

Spådom och profetior bara ren bull, om jag får säja mitt.
Jag tror att man skapar sitt eget öde. Det finns ingen framtid förutom den man skapar själv.
Det är alltså omöjligt att "se" in i framtiden, eftersom att den inte existerar.
Jag fanns, därför tänker jag.. eller??

Användarvisningsbild
Filosofitrollet
Inlägg: 50
Blev medlem: 12 mar 2006 19:45

Inläggav Filosofitrollet » 18 mar 2006 14:53

Profetian som du säger kanske bara är en möjlig framtid. Om man inte gör något för att förändra den.
jag tror inget är förutbestämt men en profetsia om man nu väljer att tro på den, så kan det nog vara ett möjligt framtidssenario.

waterfromavineleaf
Inlägg: 15
Blev medlem: 17 mar 2006 10:13
Kontakt:

Re: Profetior..

Inläggav waterfromavineleaf » 20 mar 2006 15:45

Jocke skrev:Såg en dokumentär som handlade om profetior för ett tag sedan.
Den var intressant, men knappast övertygande.

Så därför har jag en fråga..
Om ni väljer att tro att profetior och spådomar är verkliga,
borde inte det då betyda att ödet redan är förutbestämt?

Och om så är fallet, borde det inte vara meningslöst att försöka förhindra det,
då det, eftersom det redan är förutbestäm, bara borde innebära att man enbart ändrar dess gång,
för att sedan slå till vid ett annat tillfälle?

Spådom och profetior bara ren bull, om jag får säja mitt.
Jag tror att man skapar sitt eget öde. Det finns ingen framtid förutom den man skapar själv.
Det är alltså omöjligt att "se" in i framtiden, eftersom att den inte existerar.
Det intressant med just profetior är att de beskriver "the shape of things to come" baserat på den kunskap vi har om vår värld förvärvarande, därför blir profetiorna i sig också begränsade till vad vi redan kände till, dvs vad som redan hade kunnat inträffa. Alla profetior "av värde" beskriver alltså sådant vi kan relatera till, för hur ska vi annars kunna förhålla oss till dem som just profetior om "vår värld" och därmed agera utifrån det. Märk väl att den ena apokalyptiska profetian efter den andra redan blivit förpassade till historien, infriades de någon annanstans i en framtidsvärld avsedd enbart för dem? I sådana fall bär de ingen relevans varken då, nu eller i framtiden.

roggeman
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 mar 2006 22:06

Re: Profetior..

Inläggav roggeman » 21 mar 2006 18:08

Jocke skrev:Såg en dokumentär som handlade om profetior för ett tag sedan.
Den var intressant, men knappast övertygande.

Så därför har jag en fråga..
Om ni väljer att tro att profetior och spådomar är verkliga,
borde inte det då betyda att ödet redan är förutbestämt?

Och om så är fallet, borde det inte vara meningslöst att försöka förhindra det,
då det, eftersom det redan är förutbestäm, bara borde innebära att man enbart ändrar dess gång,
för att sedan slå till vid ett annat tillfälle?

Spådom och profetior bara ren bull, om jag får säja mitt.
Jag tror att man skapar sitt eget öde. Det finns ingen framtid förutom den man skapar själv.
Det är alltså omöjligt att "se" in i framtiden, eftersom att den inte existerar.


Jag håller med dig!

Jag tror dock att vi inte riktigt påverkar vår framtid. Vi reagerar på de sinnesintryck som strömmar mot oss hela tiden. Dessa impulser får oss att göra saker som vi tror styrs med viljan. Allt som händer runt om oss och vad andra säger påverkar våra handlingar.

mvh


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster