Jag vore tacksam om det finns någon som kan ge besked om
ljusets hastighet, när två ljusblixtar rör sig i motsatta riktningar
från varandra. Avståndet måste ju ökar med 600000km varje sekund,
detta skulle sålunda innebära att högsta hastigheten är 600000km/sek
som kan existera i stället för 300000km/sek som fysikerna anger.
har någon något svar?
evertis@hotmail.com
naturvetenskap fysik
Moderator: Moderatorgruppen
- Johan Ågren
- Administratör
Ljuset kommer inte att kunna uppmätas till något högre än just ljusets hastighet, även om du färdas i motsatt riktning. Detta är irriterande ologiskt, men logiken finns: http://susning.nu/Relativitetsteorin
Johan
Johan
Re: naturvetenskap fysik
avidio skrev:... detta skulle sålunda innebära att högsta hastigheten är 600000km/sek
Läs gärna "Den speciella och den allmänna relativitetsteorin" av Albert Einstein. Finns på bokus.com för en billig slant för den intresserade
Sen vill jag bara påpeka att det är fel att säga att den högsta hastigheten är c. Enligt ekvationen så finns det en komplex lösning (roten ur ett negativt tal) då v>c, som ger imaginära hastigheter, som alltså överstiger ljushastigheten.
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.
Enfero skrev:Sen vill jag bara påpeka att det är fel att säga att den högsta hastigheten är c. Enligt ekvationen så finns det en komplex lösning (roten ur ett negativt tal) då v>c, som ger imaginära hastigheter, som alltså överstiger ljushastigheten.
För mig är det inte helt självklart att imaginära hastigheter är högre än ljusthastigheten, så ditt "allså" konfunderar mig lite. För att en hastighet (värde på tal, etc.) skall överstiga en annan krävs det att de är av "samma typ" - att mäta reella tal med imaginära tycks mig vara en typ av kategorimisstag. Min kunskap inom fysik är verkligen minimala, så du får gärna utveckla det här lite om du har möjlighet.
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du är ute efter, men jag kan göra ett försök.
Jag tycker bara det känns naturligt med imaginära tal, att jämföra eller mäta dem med reella... var är det du får problem? Tänk bara "i" så löser det sig. Tänk dig en reallinje, där hastighet är punkter. Gå från en given punkt 0<a<c till c. Du kommer inte förbi c genom att följa linjen, bara genom att gå vid sidan av. Så länge du håller dig vid sidan av så kan du gå hur långt som helst utan att du bryter några som helst regler. Det finns ett samband mellan reella och imaginära hastigheter. Har du inga som helst begränsingar på imaginära hastigheter så kan du gå vidare hur långt som helst, så länge du inte trampar på reallinjen förstås.
Just vid c är dock allting odefinierat (delar med noll).
För att ta några exempel med överljushastigheter:
Det finns teorier och spekulationer om partiklar som rör sig i överljushastighet (som jag kallat imaginär), kallade tachyoner. Dem är uppenbarligen mycket svåra att registrera. Man kan tänka sig att använda dessa, utan någon som helst tidsfördröjning, att skicka information med till vilken plats som helst. Om dem nu kan bära information förstås, det är tveksamt.
I vakuum är c den största hastigheten (ni förstår vad jag menar!), men i andra medium kan den överskridas. När denna överskrids får man så kallat Cherenkov ljus från en shockvågsliknande händelse i jämförelse med när man passerar ljudvallen. Kanske inte direkt är kopplat till imaginära hastigheter på samma sätt, någon som är mer insatt i detta?
Jag tycker bara inte men ska bortse från detta.
Aningen OT kanske =P
Jag tycker bara det känns naturligt med imaginära tal, att jämföra eller mäta dem med reella... var är det du får problem? Tänk bara "i" så löser det sig. Tänk dig en reallinje, där hastighet är punkter. Gå från en given punkt 0<a<c till c. Du kommer inte förbi c genom att följa linjen, bara genom att gå vid sidan av. Så länge du håller dig vid sidan av så kan du gå hur långt som helst utan att du bryter några som helst regler. Det finns ett samband mellan reella och imaginära hastigheter. Har du inga som helst begränsingar på imaginära hastigheter så kan du gå vidare hur långt som helst, så länge du inte trampar på reallinjen förstås.
Just vid c är dock allting odefinierat (delar med noll).
För att ta några exempel med överljushastigheter:
Det finns teorier och spekulationer om partiklar som rör sig i överljushastighet (som jag kallat imaginär), kallade tachyoner. Dem är uppenbarligen mycket svåra att registrera. Man kan tänka sig att använda dessa, utan någon som helst tidsfördröjning, att skicka information med till vilken plats som helst. Om dem nu kan bära information förstås, det är tveksamt.
I vakuum är c den största hastigheten (ni förstår vad jag menar!), men i andra medium kan den överskridas. När denna överskrids får man så kallat Cherenkov ljus från en shockvågsliknande händelse i jämförelse med när man passerar ljudvallen. Kanske inte direkt är kopplat till imaginära hastigheter på samma sätt, någon som är mer insatt i detta?
Jag tycker bara inte men ska bortse från detta.
Aningen OT kanske =P
Jag har lämnat forumet. Filosofi är inte så trevligt som jag hade hoppats på.
avidio skrev:Jag vore tacksam om det finns någon som kan ge besked om
ljusets hastighet, när två ljusblixtar rör sig i motsatta riktningar
från varandra. Avståndet måste ju ökar med 600000km varje sekund,
detta skulle sålunda innebära att högsta hastigheten är 600000km/sek
har någon något svar?
Ja, avståndet mellan ljuspulserna kommer att öka med 2c, från ditt perspektiv sett. Vad man menar när man säger att c är den högsta möjliga hastigheten är att ingenting kan röra sig snabbare än c, relativt den som mäter hastigheten. I fallet med ljuspulserna ser du ju en ljuspuls som far åt ena hållet med hastigheten c och en som far åt andra hållet med hastigheten c. Du ser ingenting som färdas snabbare än c, i förhållande till dig själv. (Inte heller en hypotetisk betraktare som följer med en av ljuspulserna skulle se något röra sig snabbare än c, utan hon skulle se det som att både du och den andra ljuspulsen rör sig bort med hastigheten c.)