Supersymmetri

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Supersymmetri

Inläggav Skogsälvan » 13 jun 2006 17:00

Jag försöker förstå. Jag är säker på att det finns personer här som fattar, Stefan tex. förstår säkert, och jag hoppas alltså att någon vill förklara lite begripligt. Jag vill gärna försöka förstå strängteorin. Jag är bortskämd med en hyperintelligent lillebror som kan förklara pedagogiskt, men just det här är han inte insatt i, tyvärr. Fermioner - om dessa är byggstenar för materia och bosoner är kraftbärande partiklar - är det rimligt att göra jämförelsen med Shakti och Shiva inom hinduismen? Försök ha överseende om det är en dum fråga, men hur ska jag kunna förstå om jag inte frågar när jag har fastnat?

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 13 jun 2006 19:51

att börja med så skulle jag söka på internät :)

om inte så kan jag förlara lite vad jag vet

strängteorin
är en tiori om dels hur bigbeang, och värden är upbygd,

som du vet så finns det atomer, mm och i dom minsta bestonselan som är minder än det "minsta" i atomer så finns det något somm kals för strängar,
och dessa strängar är små tråda som troligen siter ihop i endara
och dom här små stängra saka och rös sig, på det vis så bildas garvitason, samt matira,
och det som också är sprcelt är att inom stängtioren så finns det många olika dimersoner 11 till och med,

är inte helt säker på allt,
men ta en titt på
skärilt på sammafatingen
http://www.kosmologika.net/Kvantgravitation/index.html
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 13 jun 2006 20:34

Tack FIG, det var vänligt av dig att försöka hjälpa till - dessvärre har jag redan läst en hel del på nätet, men jag fattar fortfarande inte... riktigt. Jag hoppas och tror att det finns någon här som vill och kan förklara - men tack ändå FIG!

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 13 jun 2006 20:38

tips kolla om du kan får tag i någon film tex något avslit av vetenskpaens värd där dom ta up det ;)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd

www: Fig.Maxxflow.com

Mail: fig.ghd742@gmail.com

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 13 jun 2006 20:55

Tack FIG, du är väldigt snäll som försöker hjälpa till, men vad som skulle hjälpa mig vore en d i a l o g.

/Skogsälvan *tror helt klart att det finns änglar som hjälper till här*

Stefan

Re: Supersymmetri

Inläggav Stefan » 14 jun 2006 00:21

Skogsälvan skrev:Jag försöker förstå. Jag är säker på att det finns personer här som fattar, Stefan tex. förstår säkert, och jag hoppas alltså att någon vill förklara lite begripligt. Jag vill gärna försöka förstå strängteorin. Jag är bortskämd med en hyperintelligent lillebror som kan förklara pedagogiskt, men just det här är han inte insatt i, tyvärr. Fermioner - om dessa är byggstenar för materia och bosoner är kraftbärande partiklar - är det rimligt att göra jämförelsen med Shakti och Shiva inom hinduismen? Försök ha överseende om det är en dum fråga, men hur ska jag kunna förstå om jag inte frågar när jag har fastnat?

Tack för att du har förtroende för mig. :) Emellertid måste jag göra dig besviken: jag vet inte ett skvatt om strängteorin. Fråga Tore, han brukar ha koll på såna här saker.

Mvh/Stefan

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 jun 2006 02:19

Ohja, jag har mycket stort förtroende för dig, Stefan! Den här petitessen förändrar inte det - men du har helt rätt Tore fattar säkertt :lol: T O R E! tror du han hör mig? Jag är faktiskt lite rädd för Tore...

Stefan

Inläggav Stefan » 14 jun 2006 02:40

Inte helt säker, cyberrymden är stor...(nej den var dålig, jag vet) :) . Du får kanske ge dig på ett PM.

Hittade förresten citatet "Religion är de opoetiska människornas poesi" som du frågade efter i en annan tråd. Tydligen var det en tysk vid namn Franz Grillparzer (1791-1872) som sagt det ("Religion ist die Poesie der unpoetischen Meschen"). Jag har aldrig hört talas om karln. Citatet är rätt kul och tankeväckande tycker jag, även om jag är tveksam inför om det faktiskt är så som det säger.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 jun 2006 10:56

Men Stefan - kom du ihåg att jag frågade dig det! Vad glad jag blir. Jag har funderat så mycket på det där citatet... Men jag hade för mig att du skrev att religionen var de opoetiska människornas opoesi, men nu skriver du att det är de opoetiska människornas poesi?

Stefan

Inläggav Stefan » 14 jun 2006 11:17

:D Ha, nu när jag tittar på den gamla tråden (Religion är en neurotisk störning) så ser jag att du har rätt: jag skrev verkligen:

"religionen var de opoetiska människornas opoesi" där.

Måste ha skrivit fel, helt enkelt.

Citatet ska vara det jag skrev här:

"Religion är de opoetiska människornas poesi".

Ledsen om jag förbryllat dig, men jag tycker det riktiga citatet makes more sense. Vad det jag skrev från början betyder förstår jag inte riktigt. :wink:

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 jun 2006 11:25

:lol: - be inte om ursäkt för att du förbryllar mig - jag tycker om att bli förbryllad! Men visst, de opoetiska människornas poesi makes more sense tycker jag också.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

plast i sätet

Inläggav hovnarr » 14 jun 2006 11:37

Meh! Det var ju "o:et" som gjorde citatet! "Religion är de opoetiska människornas opoesi." Min tolkning:

Religion, tolkat av en opoetisk, fantasilös människa, kan bara bli till död bokstavstro. Religionen KAN ju vara väldigt vacker och poetisk - ett levande ord - om man förmår läsa den så, men det gör ju inte en opoetisk människa. Alltså blir den till opoesi. Vilket härligt ord förresten! Opoesi. Det låter som en sjukdom i äggstockarna, vilket kanske inte är så långt ifrån sanningen...

-narr-

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 14 jun 2006 11:46

Jag gillade också ordet opoesi - ska jag lägga till i mitt ordförråd!

Stefan

Re: plast i sätet

Inläggav Stefan » 14 jun 2006 13:20

hovnarr skrev:Meh! Det var ju "o:et" som gjorde citatet! "Religion är de opoetiska människornas opoesi." Min tolkning:

Religion, tolkat av en opoetisk, fantasilös människa, kan bara bli till död bokstavstro. Religionen KAN ju vara väldigt vacker och poetisk - ett levande ord - om man förmår läsa den så, men det gör ju inte en opoetisk människa. Alltså blir den till opoesi. Vilket härligt ord förresten! Opoesi. Det låter som en sjukdom i äggstockarna, vilket kanske inte är så långt ifrån sanningen...

-narr-

OK, men det var bara ett felslag... :wink:

Som jag ser det menar han med "religionen är de opoetiska mänskornas poesi" att opoetiska mänskor inte har nån känsla för sann poesi och därför måste komma dragandes med ett magert substitut som religion.

gunsmoker
Kontakt:

Inläggav gunsmoker » 14 jun 2006 14:52

Skogsälvan - rubriken för din post verkar inte vara helt deskriptiv för din fråga om strängteori. Strängteori är som redan sagts en teori som i korthet går ut på att de yttersta byggstenarna i själva verket är vibrerande strängar. Dessa vibrerar i mångdimensionella rum (tror det är 10 eller 14 dimensioner), s.k. ihoprullade dimensioner. Deras vibrationsmönster ger upphov till hela den observerbara verkligheten, dvs energi, partiklar, materia, krafter osv osv.

Den har uppstått som ett försök att viga den allmänna relativitetsteorin med kvantmekaniken som var för sig motsäger varandra. Supersträngteorin är en ytterst hypotetisk teori som bygger på många antaganden, däribland det som kallas supersymmetri; att det i universum råder en symmetri sinsemellan partiklar och krafter vilken man genom att anta som sann kan använda som förklaringsmodell när man försöker räkna på så mikroskopiska beståndsdelar att man i själva verket inte kan ta del av information om dom.

Fermioner och (intermediära vektor-)bosoner som du nämnde är mycket små beståndsdelar i en atom som har olika kvantvärden. Mer än så kan jag inte om det området och jag förstår tyvärr inte frågan om liknelsen med hinduistiska gudar?

Mvh

Joel
Skepticism är grunden till all kunskap

Återgå till "Hjälp!"