C.G Jungs begrepp synkronicitet

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe

C.G Jungs begrepp synkronicitet

Inläggav archaxe » 09 maj 2004 15:53

Har nyligen upptäckt fenomenet Jung beskrev som 'synkronicitet' och undrar om någon har mer ingående kunskap om fenomenet? Intressant, inte minst i frågan om den fria viljan kontra determinism.

Äsch, skit samma. Detta är väl ändå bara pseudo-vetenskap som handlar om tolkningar a la Pangloss.

Eller?

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Jung

Inläggav Patrik Persson » 22 okt 2004 12:06

Hej

Vi kan fortsätta C.G Jung utan att krångla till oss allt för mycket. Jag tycker att Jungs teorier verkar vara mer tidsenliga än Freuds teorier. Jung använder sig av oss som samhällsvarelse och individ istället för Freuds familjen. Att samhället också formar dig! Detta är kanske en Marxistisk tolkning av Jung men jag tycker att Jungs arketyper påstår så. Jungs teoribildning är mer tillräcklig än Freuds men givetvis otillräcklig ändå.

Inom Jungs teorier så finns Jungs värld. En spirituell värld där du existerar i kluster av sammanhang. :)

Githa

Inläggav Githa » 07 nov 2004 15:01

Jag läste en bok om detta ämne för rätt länge sedan, den heter Slump och synkronicitet av Robert H. Hopcke och handlar om Jungs synkronicitets-begrepp, dvs. upplevelser av meningsfulla sammanträffanden som verkar vara bortom orsak och verkan.
En spännande iaktagelse jag gjort är att det är de gånger jag gjort något jättespontant som bryter väldigt mycket mot mina vardagsmönster som jag upplevt väldigt lustiga sammanträffanden som kankske kan beskrivas som synkronistiska. Blev sugen på att läsa om boken när jag läste ditt inlägg.. /Githa

Återgå till "Psykologi"