Tror du på Gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Tror du på Gud?
Enkel fråga, tror du på Gud?
Skriv gärna vad du röstade på. Jag vill inte starta någon diskussion bara se hur det står till i det här forumet.
vote: ja, min egen religion
Skriv gärna vad du röstade på. Jag vill inte starta någon diskussion bara se hur det står till i det här forumet.
vote: ja, min egen religion
"De som inte vet att de vandrar i mörkret kommer aldrig att skåda ljuset"
-
MrTambourineMan
Allt är möjligt och omöjligt
"osäker"
"osäker"
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Nej, inget kan bevisa för guds existens i kristen mening. I övriga gudar är jag inte insatt i, förutom den som är lika med naturen men då kan man lika bra tala om naturen.Om någon nu säger mot min åsikt att det inte heller finns några bevis mot att gud skulle existera så ser jag på gud existens med lika stor sannolikhet som att det i en liten låda existerar någon elefant, fastän man inte kan iakta den. Jag ser det som självklart att gud inte existerar. Visserligen kan jag ändra min åsikt, om jag stöter på bevis. Men tills dess, ett absolut nej. 
"Ja, min egen religion"
Fast religion och religion vet jag inte. En massa föreställningar jag har om högre väsen, människorna och livet i en salig blandning.
Kan ju passa på att säga att det finns kristna som har sett Jesus, muslimer som har sett Allah och hinduer som har sett Shiva.
Den med Shiva är visserligen bara något jag hört i förbifarten. Och sen vad "sett" innebär kan man ju fråga sig.
Fast religion och religion vet jag inte. En massa föreställningar jag har om högre väsen, människorna och livet i en salig blandning.
Kan ju passa på att säga att det finns kristna som har sett Jesus, muslimer som har sett Allah och hinduer som har sett Shiva.
Den med Shiva är visserligen bara något jag hört i förbifarten. Och sen vad "sett" innebär kan man ju fråga sig.
-
Sigmund Fraud
Återgå till "Religion och andlighet"