Hej alla ni som andas nu och vars utandningsluft skall cirkulera runt jorden under resten av jordens livstid. " En liten tid, vi leva här, med mycket möda och stort besvär". Jag tror att det kommer från Snövit och de sju små dvärgarna men oavsett vilket är det en sammanfattning på alla de faser vi som art tvingas utstå.
Jag kallar mig Zokrates och orsaken till det är enkel. När jag för första gången för två år sedan läste om hans tankar så slogs jag över insikten att många av de ideér som han talade om var saker som jag alltid trott mig vara ensam om att tänka på. Ingenting är som sagt var nytt under solen och trots att jag bara vandrat på denna planet under 42 år så känns det ändå som om jag alltid har funnits. Har hunnit med att brottas med alla möjliga existensiella frågeställningar och tacklat det mesta här i livet, och, i döden.
Låter det abstrakt? Ja om man är inskränkt och över huvudet beläst. nej om man är vidsynt och öppen för att allt är möjligt!
Ny medlem
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Tack Avantgardet!
Yes, jawohl, da,tak,ja, jag skall "wirkligen schtella til oreda och pröva luften unter meine wingar". Min utgångspunkt är att ingen blir profet i sitt eget hemland, vilket jag hoppas kunna bevisa. likaså att hyckleri endast är ett sätt att dölja sin egen natur. Hade jag varit det minsta sportintresserad, sneglar på din bild, så hade jag utropat -Bollen glideeer in i mååål.
Tyvärr blir det varken bollar eller puckar, däremot en hel del slagskott. Missar jag målet, så satsar jag på att lagkamraten bakom gör en uppföljning!
Yes, jawohl, da,tak,ja, jag skall "wirkligen schtella til oreda och pröva luften unter meine wingar". Min utgångspunkt är att ingen blir profet i sitt eget hemland, vilket jag hoppas kunna bevisa. likaså att hyckleri endast är ett sätt att dölja sin egen natur. Hade jag varit det minsta sportintresserad, sneglar på din bild, så hade jag utropat -Bollen glideeer in i mååål.
Tyvärr blir det varken bollar eller puckar, däremot en hel del slagskott. Missar jag målet, så satsar jag på att lagkamraten bakom gör en uppföljning!
Jag ser framför mig hur Avantgardet går runt med en stor plastsäck som han tömmer lungorna i varje gång han andas ut. Eller ett munstycke med någon slags luftkompressor med tub.
Hej Z, det är med blandade känslor när man själv kommit på något bra och funnit att någon annan redan kommit på det. Man blir glad att få sin insikt bekräftad, samtidigt som man är lite sur att någon annan hunnit före.
Välkommen!
Hej Z, det är med blandade känslor när man själv kommit på något bra och funnit att någon annan redan kommit på det. Man blir glad att få sin insikt bekräftad, samtidigt som man är lite sur att någon annan hunnit före.
Välkommen!
Tack Fication.
För inte så länge sedan kunde man slinka in på ett litet Kafé, avnjuta en kaffe med Wienerbröd och plötsligt befinna sig i ett filosofiskt resonerande om allt mellan himmel och jord med en fullständig främling. Uppslukad av samtal glömde jag många gånger till och med bort att ens bemöda mig med att fråga efter namn. Mellan kaffekoppar och kaksmulor har världsproblem sett sin lösning, religionsåskådningar dissekrerats och politik massakrerats.
Mina intressen omfattar allt som existerar, i verkligheten, fantasin eller om så endast i myterna. Men som sagt. Internet är ett nytt forum för mig och jag ska försöka att hålla mig uppkopplad med jämna mellanrum. Z
För inte så länge sedan kunde man slinka in på ett litet Kafé, avnjuta en kaffe med Wienerbröd och plötsligt befinna sig i ett filosofiskt resonerande om allt mellan himmel och jord med en fullständig främling. Uppslukad av samtal glömde jag många gånger till och med bort att ens bemöda mig med att fråga efter namn. Mellan kaffekoppar och kaksmulor har världsproblem sett sin lösning, religionsåskådningar dissekrerats och politik massakrerats.
Mina intressen omfattar allt som existerar, i verkligheten, fantasin eller om så endast i myterna. Men som sagt. Internet är ett nytt forum för mig och jag ska försöka att hålla mig uppkopplad med jämna mellanrum. Z
Re: Ny medlem
Hej och varmt välkommen Zokrates. Jo, efter att ha läst några inlägg du gjort så har jag märkt att du är en väldigt kunnig och erfaren människa. Det du skrev:
Du menar väl: Ingenting som sägs är nytt under solen?
Iallafall, det kände jag faktiskt igen från biblen. I boken Predikaren så berättas det mycket om detta och liknande saker:
"Det finns ingenting nytt under solen." /1:9
"Jag betraktade allt som sker under solen: allt var tomhet, ett jagande efter vind." /1:14
"Vad får då människan ut av all sin möda, av all sin mödosamma strävan under solen?" /2:22
Bara en liten iaktagelse. Bibeln är faktiskt en väldigt intressant skrift.
/Skyline
Zokrates skrev:.. Ingenting är som sagt var nytt under solen..
Du menar väl: Ingenting som sägs är nytt under solen?
Iallafall, det kände jag faktiskt igen från biblen. I boken Predikaren så berättas det mycket om detta och liknande saker:
"Det finns ingenting nytt under solen." /1:9
"Jag betraktade allt som sker under solen: allt var tomhet, ett jagande efter vind." /1:14
"Vad får då människan ut av all sin möda, av all sin mödosamma strävan under solen?" /2:22
Bara en liten iaktagelse. Bibeln är faktiskt en väldigt intressant skrift.
/Skyline
- Avantgardet
För att överhuvudet behålla någon form av anonymitet, är det omöjligt att svara på vad jag gör om dagarna.
Har för många kontakter sedan tidigare,
så säger jag a så säger de b, sedan vet alla vem man är.
Har i inläggen redan sagt för mycket.
Ville vara anonym för att fritt kunna spekulera utan personliga påhopp.
Har kontakter både uppåt och nedåt vilket placerar mig mittemellan.
Tyvärr går kontakterna för högt och för lågt, vilket gör att jag ofta missar det sociala mellanskiktet. För närvarande tar jag time.out från allt och alla,
förutom detta forum vill säga.
Har för många kontakter sedan tidigare,
så säger jag a så säger de b, sedan vet alla vem man är.
Har i inläggen redan sagt för mycket.
Ville vara anonym för att fritt kunna spekulera utan personliga påhopp.
Har kontakter både uppåt och nedåt vilket placerar mig mittemellan.
Tyvärr går kontakterna för högt och för lågt, vilket gör att jag ofta missar det sociala mellanskiktet. För närvarande tar jag time.out från allt och alla,
förutom detta forum vill säga.
- Avantgardet
Lite kuriosa bäste herr Zokrates! På tal om eder daemon!
Ur "The birth of tradegy" alltså. Det är ju lite lustigt på så sätt att jag kan skönja en del paralleller mellan just Nietzsche och Sokrates och här står han likväl och ondgör sig över Sokrates förnuft och den Apolloniska vändningen i konsten som hör samman därmed.
Friedrich Nietzsche skrev:Whereas in all productive men it is instinct that is the creatively affirmative [min kursiv]force, and consciousness that acts critically and dissuasively[min kursiv]; with Socrates it is instinct that becomes critic, and consciousness that becomes creator - a perfect monstrosity per defectum!
Ur "The birth of tradegy" alltså. Det är ju lite lustigt på så sätt att jag kan skönja en del paralleller mellan just Nietzsche och Sokrates och här står han likväl och ondgör sig över Sokrates förnuft och den Apolloniska vändningen i konsten som hör samman därmed.