Livsåskådning...

Moderator: Moderatorgruppen

MADwoMAN

Livsåskådning...

Inläggav MADwoMAN » 24 sep 2004 20:26

Jag fick i uppgift att intervjua en människa för att sedan kunna reflektera över dennes livsåskådning. Jag lämnade in mitt lilla arbete för en vecka sen och fick tillbaks det igår. Jag undrar vad ni skulle säga att den här personen har för livsåskådning, jag och min lärare var nämligen inte överens.

Här kommer intervjun.

Livet för Anita är att varje dag ha förmånen att få vakna och fortfarande kunna känna nyfikenheten och kärleken för andra människor.
Hon ser framtiden som mycket mörk då vi människor varken tar reda på oss själva, varandra eller naturen. Hon tycker vidare att människor borde lära sig mer om sig själva och genom det kan vi börja bry oss om andra och lyckas vi med det kan vi en dag kanske nå ett optimalt samhälle. Hon tycker också att människor är alldeles för materialistiska och vi har slutat bry oss om varandra.
Naturen är viktig för henne då hon ofta är ute i skog och mark och ser det som ett privilegium att kunna få ha den friheten.
Frihet mycket viktig för henne då hon vissa perioder känner att hon är instängd i sin egen kropp.

Anita säger att hon tänker väldigt mycket på tillvaron och tycker att andlig hälsa är mycket viktigt. Hon vill känna närhet till sin skapare och att kunna känna tryggheten i en högre makt.

Hälsa är att inte bara vara fysiskt frisk utan och psykiskt, det är en kombination av de båda, säger hon. Trots att hon är en ”tänkare”, som hon själv kallar det säger hon att alldeles för många människor funderar alldeles för mycket på livet och glömmer därför bort att leva.

Med tanke på hennes hälsosituation frågade jag henne om hon anser att människor alltid har ett val. Först var hon lite tveksam men efter en stunds funderande sa hon ”Jag tror att vi alltid kan välja men vi vill inte säga att vi själv kan välja utan andra har valt åt oss. Det är inte alla dagar som vi måste göra de stora valen och därför klarar vi av vår frihet utan att bli tokiga. Jag har förvisso inte valt att bli sjuk men jag måste acceptera min situation och göra mina val utifrån det”.

Jag anser att hon har ett inslag av Kristen livsåskådning, Existentialism, Ekosofi och Humanism

Vad anser ni?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 27 sep 2004 09:41

Jag är inte särskilt kunnig om någon av de fyra drag du föreslår i slutet av ditt inlägg. Dessutom är det en sak att tolka en text för första gången, och en annan att själv ha intervjuat (det senare ger ofta en mer rättvisande bild).

Utifrån det du skriver tycker jag dock (Anita får ursäkta) att det finns saker som inte går ihop, nämligen:

*Människan tar inte vara på sig själv, naturen, eller sina medmänniskor
*P.g.a. detta är framtiden mörk - det är kört för människan!
*Människor är för materialistiska
*Ej nöjd med att vara människa (instängd i sin egen kropp)
*Människor funderar alldeles för mycket på livet och glömmer att leva
*Människan är feg och skyller ifrån sig (vi ställer oss inte bakom våra val)

Detta är, i mitt tycke, inte en humanist. Det är en misantrop - någon som är arg på människor, tycker att världen vore bättre utan dem, och helst skulle vara något "renare", mer andligt väsen själv, om hon fick välja. Det rimmar också illa med följande:

MADwoMAN skrev:Livet för Anita är att varje dag ha förmånen att få vakna och fortfarande kunna känna nyfikenheten och kärleken för andra människor.

Jag upplever inte att detta är en människa vars liv präglas av vare sig en kärlek till eller nyfikenhet på människor. Men det är just det som är problemet med att bara läsa ett brottstycke text såhär - du kanske har en helt annan, mer fullständig bild av Anita som ger dig en helt annan uppfattning.

Kristen livsåskådning kan jag möjligen skriva under på i det att människan har syndat och är förtappad och beroende av en högre makt för sin frälsning. Ekosofi har jag som sagt ingen uppfattning om.

Utifrån mina egna termer skulle jag, om jag fick välja fyra, säga:

Pessimistisk, kristen misantrop med inslag av nyandlighet (new age)

MADwoMAN

Livsåskådning...

Inläggav MADwoMAN » 27 sep 2004 10:37

Jag känner inte människan i fråga heller Hovnarr, jag har kört intervjun via mailen men jag gillar dina tankar!! Du tänker steget längre än jag :) Tack för att du tog dig tid att fundera!!

Återgå till "Filosofi"