ADHD

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

ADHD

Inläggav german.timofejev » 15 okt 2007 21:48

Hur går behandling vid ADHD till? Gör man neurologisk ubńdersökning för att utesluta fysiologiska skador eller utgår man från symptomer? Jag menar man ska använda olika behandlings former med hänsyn till om symptom är av neurologisk eller psykologisk art.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 15 okt 2007 23:06

Förväntar du dig ett seriöst svar här? Gå till en läkare.

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 15 okt 2007 23:12

Sceptisk

Jag förventar mig en diskussion och kanske svar från människor som har ADHD eller har nån sorts erfaranhet av den.
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Sonic

Inläggav Sonic » 16 okt 2007 09:03

Ja, man vänder sig till en neoropsykolog eller läkare som gör en bedömning utöver en rad olika tester. ADHD är enligt min uppfattning neorulogiskt och inte psykologiskt. Diagnosen ADHD sätts som namnet anger "Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder" efter symptom och inte orsak.

Jag ska träffa en neorupsykologisk läkare nästa vecka för att diskutera medicinering.

PS. Min 16-årsdag idag =)

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 16 okt 2007 09:04

I samband med en undersökning för en annan åkomma så testades jag (för säkerhets skull) också för ADHD och ADD.
Undersökningen i sin helhet tog ungefär 2x5 timmar. Detta innefattade ett stort antal frågor, enkät på enkät på enkät, ett IQ test, lyssnande på ljudband, testning av stress etc. Efter det fastställde psykologen att vi inte behövde gå vidare rörande ADHD/ADD för jag uppfyller inte symptomen för en sådan diagnos.

Övriga "bevis" för ADHD än ett diagnoserbart beteendemönster/symptom vet jag inte om det finns. Den biologiska forskningen, neuropsykologi, magnetröntgen av hjärnan etc har styrkt tidigare teorier kring flera psykiska beteendestörningar men jag vet inte om ADHD fått en biologisk förklaring. Autism kan man däremot se med magnetröntgen.

ADHD kan medicineras med ett medel påminnande om mildare amfetamin. Paradoxalt gör amfetaminet att dom blir mer skärpta, fokuserade och mindre rastlösa.

Jag har för mig att ADHD är ett luddigt och övergripande begrepp som egentligen täcker en rad distinkta men liknande problem. Många beteendestörningar som tidigare kallats ADHD har idag sin egen diagnos med nya namn.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
JemyM
Kontakt:

Inläggav JemyM » 16 okt 2007 09:05

Sonic skrev:PS. Min 16-årsdag idag =)

Grattis!  :D
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 16 okt 2007 10:31

Sonic

Jag tycker att det är viktigt att veta orsaken till ADHD. Om det är ingen fel på personen fysiologiskt utan det är psykologiska orsaker som framkallar symptomer så ska ju behandling vara annorlunda. Jag menar om du har problem hemma och sedan har svårt att koncentrera dig i skolan och du visar upp alla symptomer som finns i ADHD  så ska ju behandling inrikta sig på att lösa dina problem hemma.
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Sonic

Inläggav Sonic » 16 okt 2007 12:03

Ja, det stämmer men man vet ännu inte vad som orsakar ADHD. Det finns flera undersökningar som visar att svårigheterna finns kvar hela livet och andra som visar att ADHD försvinner med åldern (som då är felaktigt)

Orsaken till ADHD är vad jag tror en obalans mellan det bundna och fria Dopaminet i hjärnan. För lite Dopamin resulterar i att man känner sig obekväm med tillvaron. Hjärnan bildar adrenalin som kompensation för bristen på dopamin och då blir man rastlös.

Om ADHD är psykologiskt eller neorulogiskt är därför svårt att svara på; men symtomen av ADHD kan påverkas av den psykosociala miljön, men jag tror inte att enbart att problem i det psykosociala förhållandet skapar ADHD, men visst, det påverkar symtomen...

Om jag inte skulle haft diagnosglada föräldrar utan istället vuxit upp hos en annan familj så skulle jag troligen aldrig fått några diagnoser (ADHD, DAMP, Aspergers Syndrom, OCD) men jag skulle fortfarande utveckla samma problematik som då inte skulle uppmärksammas.

Sedan är det förstås skillnad på att ha en diagnos och att ha ett diagnoslikande beteende...

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 16 okt 2007 16:02

Sonic

Det stämmer ju med det jag försöker att säga. Jag menar bar om man bter sig som vid ADHD och har exempelvis problem hemma samt fysiologiska undersökningar kan inte styrka sindrommen då betyder det ju att man ska nog välja en annan typ av medicenering. Kankse först bör man lösa situationen hemme om beteende försvinner så behövs det ju ingen medicenering.

Vad är det för sorts medicenering som används vid ADHD?
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Sonic

Inläggav Sonic » 16 okt 2007 16:44

Centralstimulerande medel, lättare former av amfetamin. (behandling för enbart ADHD)

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 03 nov 2007 00:38

german.timofejev skrev:Sceptisk

Jag förventar mig en diskussion och kanske svar från människor som har ADHD eller har nån sorts erfaranhet av den.

Jag har en del symptom som kan liknas vid ADHD efter en hjärnoperation. Men jag vet att jag inte har det eftersom de krav diagnosen (enligt DSM-IV) ställer är väldigt klara med vilka symptom man bör upp ha. T ex rastlöshet, är jag JÄMT (nästan). Verkar ofta "vara på språng" eller "gå på högvarv" är också karakteristiskt för mig just nu. Dock har jag inga av de andra.

Kolla: http://user.tninet.se/~fxg297r/diagnos_kriterier_ad.htm

Kan f ö rekommendera en bok, Torkel Klingbergs "Den Översvämmade Hjärnan". Tar bl a upp ADHD ur ett neurovetenskapligt perspektiv.
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 03 nov 2007 11:16

Bodhisattva skrev:
german.timofejev skrev:Sceptisk

Jag har en del symptom som kan liknas vid ADHD efter en hjärnoperation. Men jag vet att jag inte har det eftersom de krav diagnosen (enligt DSM-IV) ställer är väldigt klara med vilka symptom man bör upp ha. T ex rastlöshet, är jag JÄMT (nästan). Verkar ofta "vara på språng" eller "gå på högvarv" är också karakteristiskt för mig just nu. Dock har jag inga av de andra.

Det skulle vara intressant att veta hur många skribenter på detta forum som inte haft några  mentala problem eller fått en psykiatrisk diagnos sig påklistrad. Krävs dylikt (inte direkt diagnos men själsliga kriser) för att man skall bli intresserad av filosofi och livet på ett djupare sätt?

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 03 nov 2007 11:16

Bodhisattva

Är dom symptomer som du har tillfäliga eller kommer du ha desa resten av dit liv? Vad säger läkare om dessa symptomer?
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Användarvisningsbild
Bodhisattva

Inläggav Bodhisattva » 03 nov 2007 12:35

german.timofejev skrev:Bodhisattva

Är dom symptomer som du har tillfäliga eller kommer du ha desa resten av dit liv? Vad säger läkare om dessa symptomer?

Har inte fått något tillfredställande svar från vare sig neurokirurger, neuropsykolog, neurologer, psykologer eller rehabiliteringsläkare. En del bud är att vissa symptom beror på medicinering. Bieffkterna av dessa är bl a, rastlöshet. Har skurit ned på dessa mediciner och hoppas kunna sluta med dem helt framöver. Hoppas att de negativa symptomen försvinner då. Men i sammanhanget så är jag rätt nöjd ändå.. Var och spelade schack med döden men vann mot alla odds.

German Timofejev, har du egna symptom som påminner om dessa eller ADHD?
"You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist."

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 03 nov 2007 22:17

Bodhisattva

Jag har inte ADHD, jag bara är intereserad om ADHD
mvh

German Timofejev

www.rustravel.se

Återgå till "Psykologi"