Är det inte så att skoltrötthet är tecken på mognad?
Moderator: Moderatorgruppen
Jag skulle både kunna hålla med och säga emot ditt påstående.
Jag blev skoltrött i 8an, hittade motivationen ungefär 10 år senare. Det är jäkligt många grejer med skolan som suger häst. Samtidigt som det är många ljuspunkter med den också. Jag är av tron att det hela startades någon gång av en själ som ville gott.
Oavsett, ta tillvara på din tid. Det du gör bör du göra på allvar och helhjärtat. Kolla runt efter jobb, fråga arbetsgivare om vilka chanser du har att komma till olika platser/arbeten/nivåer/löner med eller utan utbildning. Då vet du i alla fall mer om hur framtiden faktiskt kan påverkas. Best of luck.
Jag blev skoltrött i 8an, hittade motivationen ungefär 10 år senare. Det är jäkligt många grejer med skolan som suger häst. Samtidigt som det är många ljuspunkter med den också. Jag är av tron att det hela startades någon gång av en själ som ville gott.
Oavsett, ta tillvara på din tid. Det du gör bör du göra på allvar och helhjärtat. Kolla runt efter jobb, fråga arbetsgivare om vilka chanser du har att komma till olika platser/arbeten/nivåer/löner med eller utan utbildning. Då vet du i alla fall mer om hur framtiden faktiskt kan påverkas. Best of luck.
Re: Är det inte så att skoltrötthet är tecken på mognad?
Sonic skrev:Är det inte så att skoltrötthet är tecken på mognad?
Kan väl vara så - beror väl på vad det är hos vederbörande som kallas moget...
Ens förmågor kanske är mogna nog att nyttjas i vuxenlivet.
Eller också har förmågan att gå emot strömmen och alla inibillade auktoriteter mognat fram.
Ens egen vilja att styra sitt liv kan ju vara mogen.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Börjar mer och mer tycka att lärande är en social grej. En gemensam upptäcksfärd. Att sitta hemma och läsa böcker är som en fortsättning på eller en förberedelse för det projektet. Skolan är riktigt okänslig gällande lärandeprocessen. Det är som en stor kycklingfarm, stämpel i baken och sen ut. Om det finns någon skolform som jag gillar så är det paideia. Utan en mentor så kommer man ingenvart. Innan man reflekterar över all information och bygger upp sin förståelse så är all information helt värdelös. Faktiskt så kan information verka obildande om det inte finns någon chans till att själv få ifrågasätta informationen. Utan reflektion så är information ett fragmentariskt pussel utan sammanhang.
http://en.wikipedia.org/wiki/Erudition
Sceptisk skrev:Börjar mer och mer tycka att lärande är en social grej. En gemensam upptäcksfärd. Att sitta hemma och läsa böcker är som en fortsättning på eller en förberedelse för det projektet. Skolan är riktigt okänslig gällande lärandeprocessen. Det är som en stor kycklingfarm, stämpel i baken och sen ut. Om det finns någon skolform som jag gillar så är det paideia. Utan en mentor så kommer man ingenvart. Innan man reflekterar över all information och bygger upp sin förståelse så är all information helt värdelös. Faktiskt så kan information verka obildande om det inte finns någon chans till att själv få ifrågasätta informationen. Utan reflektion så är information ett fragmentariskt pussel utan sammanhang.
Utan någon form av dialog med omvärlden i lärandeprocessen (via mentor, lärare, pedagog, medstuderande, medforskare) och utan egen reflektion är det svårt att omvandla kvantitativa informationsbitar utifrån till inre kvalitativ helhetskunskap. Ja, det är en social process att uppnå kunskap.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Jag tycker att det är ett tecken på mognad att man blir uppmärksam på vad man vill och inte vill och tar ansvar för detta.
Är man less på skolan så är man less, det är mognad att inse detta och istället göra något som man faktiskt är intresserad av.
Men som sagt skolan fungerar väl mer som social plattform, och alla dagar kanske man inte känner sig så social.
Är man less på skolan så är man less, det är mognad att inse detta och istället göra något som man faktiskt är intresserad av.
Men som sagt skolan fungerar väl mer som social plattform, och alla dagar kanske man inte känner sig så social.
Angelina skrev:Jag tycker att det är ett tecken på mognad att man blir uppmärksam på vad man vill och inte vill och tar ansvar för detta.
Men om man vet vad man inte är intresserad av, t.ex. skolan, men inte vet vad man faktiskt är intresserad av, förutom att slappa? Är det också moget?
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Angelina skrev:.....
På nåt sätt var min skolleda lika stor som den här sociala plattformen var dålig under åren. Upp och ned. Men det var alltid roligt att lära.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026
Angelina skrev:Menar du att det är omoget att slappa? Vad gör man när man slappar?
Fördriver tid, försöker få tiden att gå. Det är inte så moget att bara slappa, som jag ser det.
Man behöver både-och: bundna tider och slappe-tider. Hur blir man varse slappandets möjligheter och glädje utan de bundna tiderna som kontrast? Hur kan man upptäcka och förstå friheten utan att uppleva ofrihet? Omväxling förnöjer. Åtminstone i mitt liv.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Tankar och känslor"