"Holy Ghost"
Moderator: Moderatorgruppen
"Holy Ghost"
Kristendomen talar om en helig ande som finns i oss
... vem e han/hon och vart finns den?
non scholae sed vitae discimus
"Holy Ghost"
Den helige ande finns väl inte direkt i oss, utan är en av Guds tre former, Fader, Son och Helig Ande. Gud är alla dessa tre helt och hållet samtidigt (vilket möjligen strider mot logikens lagar: Kristus är helt och hållet gud och helt och hållet människa, men i definitionen av "gud" ingår rimligen att man inte är människa, och i definitionen av "människa" ingår rimligen att man inte är gud. Alltså är Kristus både människa och icke-människa samtidigt. Men det strider mot motsägelselagen: p och icke-p kan inte vara sanna samtidigt.)
Jo, man döper i "faderns, sonens och den helige andens namn".
För mer info om katolicismens syn på den helige anden, se:
http://www.newadvent.org/cathen/07409a.htm
Notera ffa "chief errors", dvs kätterier. (Olika bisarra tekniska avvikelser från den "rätta läran").
För mer info om katolicismens syn på den helige anden, se:
http://www.newadvent.org/cathen/07409a.htm
Notera ffa "chief errors", dvs kätterier. (Olika bisarra tekniska avvikelser från den "rätta läran").
men om jag ska vara ännu lite jobbigare så är väll katolicisimen bara skit? jamena hur kan man tillbedja döda människor?´
fast å andra sidan så skulle d va kul att sj vara ett helgon
men kan du förklara det där med att deras tungor brinner och dom pratar främmande språk?
fast å andra sidan så skulle d va kul att sj vara ett helgon
men kan du förklara det där med att deras tungor brinner och dom pratar främmande språk?
men om jag ska vara ännu lite jobbigare så är väll katolicisimen bara skit?
Tja, jag har inte sagt nåt i motsatt riktning? "The Catholic Encyclopedia" är t ex skit; intellektuellt ohederlig.
? Vad menas? Om du pratar om tungomålstal, så sysslar katoliker inte med det, vad jag vet.
okej, jag snackar inte från början om katolicismen utan om den helige ande.. det står juh i bibeln:
Luk 3:16 Men han svarade dem alla: ”Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte värdig att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er med helig ande och eld.
Apg 2:4 Alla fylldes av helig ande och började tala andra språk, med de ord som Anden ingav dem.
Luk 3:16 Men han svarade dem alla: ”Jag döper er med vatten. Men det kommer en som är starkare än jag, och jag är inte värdig att knyta upp hans sandalremmar. Han skall döpa er med helig ande och eld.
Apg 2:4 Alla fylldes av helig ande och började tala andra språk, med de ord som Anden ingav dem.
Jag kan upplysa alla er Uppsalabor om att det snart är ett kristet läger i EFS-kyrkan vid Heidenstamstorg. "Livskraft", heter det, och börjar när som helst nu om det inte redan har börjat. Där kan man ju kika in om man känner för det, på något kvällsmöte. Då står alla och sjunger lovsång. Och så händer det massa grejer som att folk känner av Den Heliga Anden och ligger och rycker på golvet i spasmer. Okej, lite överdrift, men det händer allt möjligt på sådana ställen. Och tungotal förekommer. Sedan kan man fråga sig varför detta förekommer - en hel del inbillar sig säkert - men någonting är det i alla fall. "Helig Ande, kom", och så kommer något.
Den svenska kyrkan talar om treenigheten, fadern sonen och den heliga anden som en person. Men om man läser bibeln så står det att jesus är guds son som han sänder till jorden. Och treenigheten, korset är bara påhitt.
Svenska kyrkan säger även att jesus är född på juldagen och att vi firar julen till hans ära.
Svenska kyrkan säger även att jesus är född på juldagen och att vi firar julen till hans ära.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
-
Zarathrustme
CoDx skrev:okej, jag snackar inte från början om katolicismen utan om den helige ande.. det står juh i bibeln:
Joahn skrev: Och tungotal förekommer. Sedan kan man fråga sig varför detta förekommer - en hel del inbillar sig säkert - men någonting är det i alla fall. "Helig Ande, kom", och så kommer något.
DHA kallas också för hjälparen.
Tillsammans med människan tar han tag i det som ska göras.
När jag ber, står jag bildligt talat inför Guds tron, eller om ni vill, i Guds rättssal. Där pläderar jag (t.ex.)för att Guds nåd ska ”drabba” någon. Jag saknar givetvis relevanta fakta i målet, då endast Gud ser människornas hjärtan och åklagaren är väl förberedd, men DHA som vet allt hjälper då till. Tungomålstalandet är Guds briljanta lösning på en situation som kräver en för oss ”ouppnåelig” kunskap.
Ett påtagligt exempel på detta, var när en äldstebroder ifrån pingstkyrkan kom hem till mig med en lapp. (Jag bodde fortfarande hemma hos mor och far på den tiden.)
Vi var en grupp personer ifrån olika församlingar som brukade besöka internerna på stadens fängelse. På lappen stod ett namn på en intern som behövde hjälp med förbön.
Han lade lappen på mitt skrivbord och vi talade en stund innan han gick. Jag började be i tungor över situationen och en ”harang” återkom tillräckligt ofta för att jag skulle notera det.
Efter en stund tänkte jag att jag skulle läsa på lappen vad killen hette, så att jag kunde be för honom. Gissa om jag tyckte att det var häftigt då det visade sig att killen hade ett utländskt namn, som visade sig vara synonymt med denna ”harang” som jag hade noterat i mitt tungomål tidigare.
Kommer inte idag ihåg vad han hette, men det var typ "Varzladiskaz Vrodgrodirog."
Urskumt namn i alla fall.
DHA kan även upplysa oss.
För ett antal år sedan gick jag runt i mörkret i min lägenhet och bad i tungor. En gatlykta en bit bort gjorde att jag fick lite ledljus.
Jag lät mig gripas av denne bönens ande och märkte efter en stund hur jag var innesluten i ett stort allvar. Karaktären på språket hade ändrats och kroppsspråket följde med. Min högra hand var lyft och pekade rakt ut i rummet, eller snarare ”piskade” ut i mörkret.
Efter någon minut noterade min hjärna (vänstra hjärnhalvan?) hur orden jag bad blev färre och färre, tills endast ett ord återstod.
- Shaman! Shaman! Shaman! Shaman! Shaman! Shaman! Shaman! Shaman!...
Samtidigt blev jag varse att jag stod och pekade på min spisfläkt, eller snarare mot ett föremål på den som jag fått i bröllopspresent någon månad tidigare.
Nackhåren reste sig då jag plötsligt förstod vad jag sa.
Jag tände lyset och studerade föremålet som var täckt av någon typ av runliknande gravyr. Dagen efter lyckades jag rota fram presentetuiet och i den hittade jag ett litet häfte. Föremålet hette ”trolltrumma”, och var ett samiskt hantverk vars mönsterbild fanns i den shamaniska traditionen, typ.
Min kusin som hade gett mig detta föremål, dog ett par år senare av att hennes kroppspulsåder brast. Hon var bara drygt 30 år. Jag drar inga växlar på något.
Men jag vet att om man plockar in ett förbannat föremål i sitt hem, kan hemmet bli förbannat.
Ett par i sammanhanget futtiga exempel på ett helt otroligt häftigt liv jag kallar mitt.
Zara..
Inte doppad
i gröt
i gröt
Återgå till "Religion och andlighet"