Låt oss se stå-uppande som en form av litteratur.
Stå-upp-trix jag lagt märke till är de kan användas en och eller kombineras)
1. tala med tillgjord röst när man citerar vad andra sagt, i sht dem man ogillar
2. göra upprepningar
3. övertydligt kroppsspråk, grimaser
4. självironier
5. låtsas slå nerifrån, verka vara i underläge, underdog-perspektivet
6. få publiken att känna sig smart
Har ni fler go'a iakttagelser att peka på? Själv använder jag en del av detta som lärare.
Hislen fra Algotezza
Stå-upptrix
Moderator: Moderatorgruppen
Stå-upptrix
Algotezza aka Algotezza
-
suchanother
- Avstängd
suchanother skrev:Du har nog sammanfattat det bra Algot. Punkt 4. där man låtsas vara en dum bonnläpp som kommer med basala sanningar går alltid hem. Och inget fel med det, bra att man tar ner ”intellektuella” från de höga hästarna, finns inget värre än dumskallar som leker något de inte är i verkligheten.
Ja, det är väl just" intellektuella" som rider högt. Verkligt intellektuella gör det inte. Men alla wannabes och uppåtsträvare.
En annan typisk stå-upp-grej är att komma med fräcka nålstick på maktens alla uppblåsta ballonger. Då är personangrepp inte helt fel. Bara det sticker till och pyser ut lite sur luft.
Hilsen fra Algotezza, Mr Low Rider :lol:
Algotezza aka Algotezza
- Avantgardet
Djävligt strongt av dig Algot att vara så självmedveten i hur du relaterar till dina elever. Och fram för lite mer "kränkande", vi håller på att bli det mesproppigaste folket i världshistorien. Snart går det ju inte dra ett skämt utan att åka upp i rätten för det. Problemet ligger inte i att folk känner sig kränkta, utan i huruvida de känner sig kränkta på god grund eller inte.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Återgå till "Kultur - konstarterna"