Tråden passar bra under religion och andlighet..
Påverkas du av jante-lagen? Hur?
Jante
Moderator: Moderatorgruppen
Inspirerat av ett av Haralds inlägg och tal om jante. Det tål att diskuteras.
Alltså, jag personligen ser jante tydligare nu än vad jag gjorde för något år sedan. Jag drar mig också för att döma andra, på ett sätt jag tidigare hade gjort (enligt jante).
Men det är visst jante i sig också, att jag håller mig från att säga vad jag tycker om ett visst beteende i ögonblicket. Dock skillnad eftersom att mina gamla känslor, mitt instinktiva, inför det inte var grundat i något reellt - bara jante. Nu söker jag annan grund att stå på.
Hmm, blev lite aa över den här. 'Hej, jag heter...'
Utveckla som ni vill.
Alltså, jag personligen ser jante tydligare nu än vad jag gjorde för något år sedan. Jag drar mig också för att döma andra, på ett sätt jag tidigare hade gjort (enligt jante).
Men det är visst jante i sig också, att jag håller mig från att säga vad jag tycker om ett visst beteende i ögonblicket. Dock skillnad eftersom att mina gamla känslor, mitt instinktiva, inför det inte var grundat i något reellt - bara jante. Nu söker jag annan grund att stå på.
Hmm, blev lite aa över den här. 'Hej, jag heter...'
Utveckla som ni vill.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Re: Jante
Minded skrev:Tråden passar bra under religion och andlighet..
Påverkas du av jante-lagen? Hur?
Är det en lag?
Det är väl snarare något slags summering av en del attityder människor emellan.
Plus att man kan använda denna lag för att beskylla andra för att följa den när de kritiserar en. "Andra har ingen relevant kritik att komma med, de är bara avundsjuka." Nyttja denna lag för att avfärda andra. Ett argumentationsknep.
Beror all kritik på avundsjuka? Att man själv saknar förmågan?
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Plus att man kan använda denna lag för att beskylla andra för att följa den när de kritiserar en. "Andra har ingen relevant kritik att komma med, de är bara avundsjuka." Nyttja denna lag för att avfärda andra. Ett argumentationsknep.
Ett rätt så meningslöst argumentationsknep som inte leder till att någon blir visare.
Frågan man egentligen bör ställa sig när man tycker sig vara ett offer för jantelagen är "har jag full förståelse för kritikerns synvinkel och åsikt?".
www.MinReligion.se - För dig med en egen religion, tro eller livsfilosofi
- My Captain
Minded skrev:Påverkas du av jante-lagen? Hur?
Jag är en medveten anhängare av "jante", för jag tror man mår bra utav att inse att man inte är förmer än någon annan. Dessutom blir man lättare att ha att göra med för omgivningen, och definitivt mindre irriterande.
Sedan får det inte gå för långt åt andra hållet, för då skulle ju alla behöva dras med dåligt självförtroende och antagligen inte kunna åstadkomma något värdefullt (eftersom det skulle innebära att den kreativa glöden skulle försvinna). Men i alla andra fall är jante-lagen bra, eftersom den sätter folk på plats. Den som tror sig vara bättre än andra har inte heller någon plats bland dem, och får således skylla sig själva om de sluts ute ur gemenskapen.
Jag tror att de flesta svenskar mer eller mindre påverkas av jante-lagen, eftersom den sociala normen som råder i Sverige innefattar en mindre acceptant syn på högmod mm. Men det draget har förstås funnits inom andra kulturer i alla tider (i det antika Grekland verkade ju hybris vara den värsta "synden" av dem alla), så jag vet inte om det nödvändigtvis kan räknas som en del av jante-lagen.
Skogsälvan skrev:På ett skruvat vis att jag tycker om när folk är bättre än mig, kan saker jag inte kan och så där. Jag tycker om att beundra människor.
Håller väl själv med i mycket av det, men ibland finns det personer som uppenbart är sämre än en själv men likväl på något konstigt sätt ändå är bra. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=IQ0ofAiA9HY
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Santos skrev:Algotezza skrev:Plus att man kan använda denna lag för att beskylla andra för att följa den när de kritiserar en. "Andra har ingen relevant kritik att komma med, de är bara avundsjuka." Nyttja denna lag för att avfärda andra. Ett argumentationsknep.
Ett rätt så meningslöst argumentationsknep som inte leder till att någon blir visare.
Alla strävar inte efter vishet. Få gör det. Man strävar i st efter coolness, smartness.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Lustigt att EU bestämt att detta är sant om Norge.
"Var kort och koncis i din beskrivning av dig själv och dina kvalifi-
kationer. Var ärlig och försök inte att framställa dig bättre än du är.
Norrmännens filosofi är ”du ska inte tro att du är bättre än någon
annan”.
Sid 130 Europeiska kommissionen publikation ISBN 978-92-79-11657-5
”Vi kommer att höra av oss till dig ...”
Vad du bör veta när du söker jobb i ett annat EES-land
"Var kort och koncis i din beskrivning av dig själv och dina kvalifi-
kationer. Var ärlig och försök inte att framställa dig bättre än du är.
Norrmännens filosofi är ”du ska inte tro att du är bättre än någon
annan”.
Sid 130 Europeiska kommissionen publikation ISBN 978-92-79-11657-5
”Vi kommer att höra av oss till dig ...”
Vad du bör veta när du söker jobb i ett annat EES-land
- Harald Davidsson
Jante
[1] (norska och danska: Janteloven) är en uppdiktad lag formulerad av Aksel Sandemose i boken En flykting korsar sitt spår (1933). Aksel Sandemose skrev på norska (bokmål), men växte upp i danska Nykøbing Mors, en stad han i boken kallade Jante, därav namnet "Jantelagen".
Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas ofta till kulturen på många platser i Skandinavien, särskilt tidigare då de flesta bodde på landsbygden och i mindre städer och kontakten med omvärlden var mindre, vilket gav mindre utrymme till förändringar. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen.
Jantelagen på svenska [redigera]
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”[2]. Den är formulerad som en fråga och lyder:
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat:
”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)
Jantelagen formulerar i ord den oskrivna lag, som säger att man inte får sticka upp och tro att man är bättre än andra på något sätt. Jantelagen kopplas ofta till kulturen på många platser i Skandinavien, särskilt tidigare då de flesta bodde på landsbygden och i mindre städer och kontakten med omvärlden var mindre, vilket gav mindre utrymme till förändringar. Motsvarande fenomen finns emellertid på många platser i världen.
Jantelagen på svenska [redigera]
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”[2]. Den är formulerad som en fråga och lyder:
11. Tror du inte att vi vet något om dig?
Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat:
”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)
Återgå till "Religion och andlighet"