Varför begår man brott?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Pilatus » 31 jul 2019 13:41

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om vi bryter mot lagar som medför straff, bryter vi mot vad som är samhällets normer. Det är inte religiöst för att det existerar en mosaisk lag, eller tio Guds bud. Det har endast att göra med att dina ägodelar är dina, och ditt liv är ditt. Om någon bryter mot lagen får de med de rättsvårdande myndigheterna att göra. Gud struntar i vilket, det finns de som i moraliskt avseende har miljoner människoliv på sitt samvete. Inte stoppade någon gud de folkmorden. Eller har du en annan uppfattning?

Det finns orättvisor, men jag vill tro att rättvisa kan återställas i detta liv... Att man kan gottgöra så att alla spår av smärta försvinner och ersätts med kärlek. Är det inte något av en religiös fråga??

Endast om man inte förstår vad juridik är.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 31 jul 2019 16:39

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Om vi bryter mot lagar som medför straff, bryter vi mot vad som är samhällets normer. Det är inte religiöst för att det existerar en mosaisk lag, eller tio Guds bud. Det har endast att göra med att dina ägodelar är dina, och ditt liv är ditt. Om någon bryter mot lagen får de med de rättsvårdande myndigheterna att göra. Gud struntar i vilket, det finns de som i moraliskt avseende har miljoner människoliv på sitt samvete. Inte stoppade någon gud de folkmorden. Eller har du en annan uppfattning?

Det finns orättvisor, men jag vill tro att rättvisa kan återställas i detta liv... Att man kan gottgöra så att alla spår av smärta försvinner och ersätts med kärlek. Är det inte något av en religiös fråga??

Endast om man inte förstår vad juridik är.

Endast om kärleken styrs av människans lagar... Stämmer det du påstår.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Anders » 31 jul 2019 17:59

klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Ingen här orkar med det riktiga svaret.

Därför att man tror att man själv tjänar på det. Dvs att det finns orättvisa i världen.

Relatera det till att jag aldrig håller 40 då det är 40.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Varför begår man brott?

Inläggav naturaleeduco » 31 jul 2019 20:30

klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Ingen här orkar med det riktiga svaret.

Därför att man tror att man själv tjänar på det. Dvs att det finns orättvisa i världen.


Varför vill ingen bara säga som det är...är det jobbigt? Människan vet varför hon gör saker medvetet...
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 31 jul 2019 21:09

Anders skrev:
klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:
Ingen här orkar med det riktiga svaret.

Därför att man tror att man själv tjänar på det. Dvs att det finns orättvisa i världen.

Relatera det till att jag aldrig håller 40 då det är 40.

Man följer lagen så länge man inte bryter mot lagen, säger en oskriven regel.

Rättvisa är nog det enda som kan stoppa brottslingen.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Esther » 07 aug 2019 13:15

naturaleeduco skrev:
dannee skrev:Varför gör man saker som man vet är fel? man vet att man kan bli bestraffad

jag tror att det beror på att man inte har fått rätt uppmärksamhet av närstående, vad tror du?


Ingen här orkar med det riktiga svaret.


Det "riktiga svaret" är kanske många olika svar som alla går ut på mer eller mindre samma sak:
1. att alla som begår brott tror de kommer undan. Ingen såg dem, ingen vet om det, ingen kom på dem och tog fast dem - de kom undan.
2. brott är ett sluttande plan där individen faller längre och längre ner i sin egen blindhet inför vad de lever i och hur de lever
3. man tror man nått "rätt lösning" på något som upplevs som ett "problem"
4. tillfälle och möjlighet

Såg filmen (gjord där och då av en filmare) av C Manson familjen. Med samma ingredienser som idag vi gör festival av på gatorna och tar barnen med så de kan beskåda det och själva en dag delta: Sex med alla på alla sätt och vis, droger, ledare som leker "frälsare" från fruktan, hämningar och allt var Kärlek. Kärlek att döda andra, kärlek att vara helt i händerna på en man, kärlek att lyda, kärlek att döda.

I den andra delen av dokumentären deltog ett vittne som hade bott nära gruppen. Han vittnade om smutsen, oordningen, kaoset och de små tonåriga tjejerna som hade sex med alla och alla med dem hur ovårdade de var och smutsiga.
En av de tjejer som varit med sa att hon såg inte detta alls, utan det var i ett "annat ljus" för henne.

En kille sa när de tog droger och hade sex alla : vi är i helvetet ... och Manson sa "Yes, is that not groovy" och deras högsta groov var att döda. Varför? Jo Manson ville bli berömd artist och hade blivit nekad - så hämnd för att han inte fick det han ville ha - bli berömd, bo i Hollywood och ha allt där.

Livet idag överallt. Fast de som är mitt i det - ser det i ett annat ljus. Som tjejerna som inte såg sig utnyttjade eller nedknarkade eller att det de fick inte var kärlek. Det var lika mycket kärlek i detta som när vuxna män mitt på gatan i en festival piskar varandra och urinerar på varandra publikt och kallar också det för --- kärlek.
Med andra ord och kort och gott: de som är mitt i det - ser det för gott, rätt, rättvisa och kärlek. De som ser det utifrån motsatsen.

Vilket kräver frågan: varför och hur kan det vara så?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Pilatus » 07 aug 2019 14:26

Esther skrev:
1. att alla som begår brott tror de kommer undan. Ingen såg dem, ingen vet om det, ingen kom på dem och tog fast dem - de kom undan.

Naturligtvis underlättar det. Om man väljer futurum som tempus så blir dina svar mer logiska. Hur bedömer man ett tilltänkt tillgrepp, hur ser riskkalkylen ut? Liten risk för avslöjande, men konsekvenserna mycket kännbara vid en fällande dom.
Esther skrev:2. brott är ett sluttande plan där individen faller längre och längre ner i sin egen blindhet inför vad de lever i och hur de lever

Möjligheterna till att operera i det dolda försvinner, mängden hinder tvingar fram mer drastiska lösningar. Våldet kommer in i bilden.
Esther skrev:3. man tror man nått "rätt lösning" på något som upplevs som ett "problem"

Även stater agerar så att de i kraft av sin styrka hävdar historiska omständigheter som motiv för sina krav, t ex Kina (Taiwan), Israel (Palestina).
Esther skrev:4. tillfälle och möjlighet

Det alltför goda tillfället och möjligheten kan även fresta en änglalik varelse.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Esther » 07 aug 2019 14:59

Pilatus skrev:
Esther skrev:
1. att alla som begår brott tror de kommer undan. Ingen såg dem, ingen vet om det, ingen kom på dem och tog fast dem - de kom undan.

Naturligtvis underlättar det. Om man väljer futurum som tempus så blir dina svar mer logiska. Hur bedömer man ett tilltänkt tillgrepp, hur ser riskkalkylen ut? Liten risk för avslöjande, men konsekvenserna mycket kännbara vid en fällande dom.
Esther skrev:2. brott är ett sluttande plan där individen faller längre och längre ner i sin egen blindhet inför vad de lever i och hur de lever

Möjligheterna till att operera i det dolda försvinner, mängden hinder tvingar fram mer drastiska lösningar. Våldet kommer in i bilden.
Esther skrev:3. man tror man nått "rätt lösning" på något som upplevs som ett "problem"

Även stater agerar så att de i kraft av sin styrka hävdar historiska omständigheter som motiv för sina krav, t ex Kina (Taiwan), Israel (Palestina).
Esther skrev:4. tillfälle och möjlighet

Det alltför goda tillfället och möjligheten kan även fresta en änglalik varelse.


:) hmmm ja, tempus ja... alltid varit min akilleshäl...

Saken var mer med 1 att kalkylen, öppningstanken är alltid att komma undan, att inte åka fast. Annars är man rakt av dum. Det tror ingen som sysslar med brott att de är. De är smarta (så klart) enligt egen utsaga. "Andra åker fast, men inte jag - för jag är så smart". (ordspråk: högmod går före fall)
2. våldet är alltid implicit i alla brott eftersom det är effekten - indirekt eller direkt - fysiskt, psykiskt eller massivt omfattande även egendom
3. Israel är ett dåligt exempel i detta eftersom deras fall inte är likt något annat i världens historia eller kommer att vara. Därmed är just Israels försvar av sitt folk och sitt land - givet av Gud - inte norm. Du slängde in det för att du redan visste vad jag skulle skriva :) - men gärna Kina, gärna Krim/Ryssland och alla andra övergrepp överallt i världen som är ofattbart orättfärdiga och som inte ens nämns - medan alla ger sig samfällt ständigt på just det land som försvarar det som blivit dem givet - inte taget. :) vilket säger mycket om mänskligheten. OM man tar en temp på dem.
Wow - glödhett... Kain.
4 - änglalika varelser är redan detta - frestade och frestar... de måste man till vilket pris som helst undvika i alla lägen och alla tänkbara tillfällen - helst även de icke tänkbara. Nu var min tanke mer makten kittlande möjligheter: I do it because I can. Eller som Gud sedan säger när showdown kommer: I do too - and now you cant.

Vilket då leder till det givna slutsatsen. Det sista. Nämligen : utan ett gudomlig rättvisa när jordelivet är slut där böckerna öppnas och räkenskapen sköts för allt - även det andra människor inte vet eller känner till - där ingens titel eller inkomst mer räknas, ingens befogenheter eller makt kan tala - där och endast där skipas den rättvisa som världen inte kan i förhållande till brott. Vore det inte så - kunde vi inte leva här.
Veritas vos liberabit

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 09 sep 2019 18:19

En bidragande orsak måste vara att man missuppfattar verkligheten. Som exempelvis att poliserna dödade Eric Torell. Katastrof.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Varför begår man brott?

Inläggav naturaleeduco » 06 okt 2019 11:07

Kanske pågrund av låg självkänsla
:)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 12 okt 2019 19:22

naturaleeduco skrev:Kanske pågrund av låg självkänsla

Så kan det troligtvis vara, men bär man eget ansvar över dålig självkänsla?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Varför begår man brott?

Inläggav Pilatus » 12 okt 2019 19:34

klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:Kanske på grund av låg självkänsla

Så kan det troligtvis vara, men bär man eget ansvar över dålig självkänsla?

Man bär alltid ansvar för sina handlingar, såväl de dåliga som de goda. Låg självkänsla förbättras inte av brottslighet. Snarare är det utanförskapet som leder till brottslighet, att inte ha ett jobb att gå till, att inte ha pengar till bostad och kläder, att inte kunna köpa en snygg mobiltelefon som kompisarna har. Då befinner man sig vid sidan av och kan inte dela de andras glädje. Samhällsföraktet kan gro i en sådan livssituation, att ta (stjäla) det som andra har tillgång till blir en väg tillbaks till gemenskapen.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Varför begår man brott?

Inläggav klorofyll » 12 okt 2019 20:39

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
naturaleeduco skrev:Kanske på grund av låg självkänsla

Så kan det troligtvis vara, men bär man eget ansvar över dålig självkänsla?

Man bär alltid ansvar för sina handlingar, såväl de dåliga som de goda. Låg självkänsla förbättras inte av brottslighet. Snarare är det utanförskapet som leder till brottslighet, att inte ha ett jobb att gå till, att inte ha pengar till bostad och kläder, att inte kunna köpa en snygg mobiltelefon som kompisarna har. Då befinner man sig vid sidan av och kan inte dela de andras glädje. Samhällsföraktet kan gro i en sådan livssituation, att ta (stjäla) det som andra har tillgång till blir en väg tillbaks till gemenskapen.

Givetvis är det så! Bra!


Återgå till "Tema: Kriminalitet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster