Anders skrev:Men helt bortkastat på en som i och för sig hade förmågan men noll intresse. Jag vet inte ens hur man löser en andragradare nu och vill inte veta. Har högtidligt glömt allt sedan 1989.
Jag förstår att man inte kan tvinga unga människor till någonting alls. Men de kommer likväl ha krav på samma välfärd som alla andra. När de väl förstått att det krävs någon form av motprestation kan det för deras del vara för sent.
Om en allt slappare samhällsutveckling tillåts, utvecklas samhället i en mycket negativ riktning. Faran i detta betraktelsesätt, med mer ordning och reda, är att det liknar det som drev många mot ett mer auktoritärt samhälle. Pendeln vill liksom inte stanna då den väl svängts till sitt ytterläge.
Jag lyssnade på Tomas Tobé i morse och jo jag håller med honom i en del. Kriminaliteten har nått en nivå där jag tror att Sverige förlorar i attraktionskraft. Det kanske inte räcker att stå och se vänlig ut som Morgan Johansson, det krävs att någon är beredd att ändra lagen och om så behövs bygga fler fängelser. De måste inte vara i lyxklass.
Ställ litet krav. Till och med Carl XVI Gustaf sa i sitt jultal 2002:
Det kommer inga stekta sparvar flygande om du inte själv bemödar dig om att göra ditt bästa. Men det ogillades förstås.