Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 18 jun 2019 19:57

Jag är inte lika hård mot mig själv som jag brukade vara. Det är väl ett gott tecken, eller, samtidigt känns det som att jag fuskar. Om jag tänker på det sättet som jag brukade tänka så är jag skyldig till vissa saker. Orealistiskt eller inte.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 19 jun 2019 07:50

klorofyll skrev:Jag är inte lika hård mot mig själv som jag brukade vara. Det är väl ett gott tecken, eller, samtidigt känns det som att jag fuskar. Om jag tänker på det sättet som jag brukade tänka så är jag skyldig till vissa saker. Orealistiskt eller inte.

Det är en livsång läroprocess, antagligen för de flesta. Jag har rackat ner på mig själv sen brorsan kånkades hem 66, jag reagerade våldsamt negativt och alla blev arga på mig för att jag var så elak. Sen dess har jag ett grundläge av att inte vara ok för mig själv, och omvärlden är inte ok heller. Har svaga minnen av att jag var rätt tillfreds med mig själv och sakernas förhållanden dessförinnan. Sen kan man göra hur mycket Medveten Närvaro, Yoga, KBT som helst nu. Lite hjälper det framåt. Men OK blir jag nog aldrig igen
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 19 jun 2019 10:05

Jag har en dröm om eremitliv. Bort från människor. Är inte en social människa. Det enkla livet där jorden och naturen är min bästa vän och där jag i samspråk med naturen finner nöje och nytta.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 19 jun 2019 10:18

Vill bygga en bastu och basta varje dag. Rening för själen. Som nyfödd varje dag.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anders » 19 jun 2019 10:21

hakkapeliitta skrev:Jag har en dröm om eremitliv. Bort från människor. Är inte en social människa. Det enkla livet där jorden och naturen är min bästa vän och där jag i samspråk med naturen finner nöje och nytta.

En stuga i skogen där man sitter och författar. Men jag vill ha kommunalt vatten och avlopp.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 jun 2019 11:42

Anders skrev:Sen dess har jag ett grundläge av att inte vara ok för mig själv, och omvärlden är inte ok heller.

Drömmar går alltid i uppfyllelse... trots att jag inte är så gammal så ville jag någon gång ha en ångmaskin i julklapp. Fick ingen. Nu nyligen såg jag en för 2000 kr i en butik, lite mycket om man säger så. Nästa gång jag gick in i affären så var det 50 % rabatt... 1000 kr alltså. Men nej, det fanns nog en anledning till att jag inte fick den som barn! :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 jun 2019 11:51

hakkapeliitta skrev:Jag har en dröm om eremitliv. Bort från människor. Är inte en social människa. Det enkla livet där jorden och naturen är min bästa vän och där jag i samspråk med naturen finner nöje och nytta.

Ett förslag... Du kan annars bara ge dig iväg till närmsta bibliotek! Juste fan. Du var ju lite intresserad av diagnosen Aspergers syndrom, jag vet en bok som är himla bra i ämnet. En skönlitterär bok av Mats Wahl, den heter "Halva sanningen : en trilogi"... Helt suverän.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 jun 2019 12:00

Nu uttalar jag mig förhastat här, vet inte om huvudkaraktären har Aspergers syndrom, men jag kan beskriva honom som en enstöring med specialintressen, annorlunda känsloliv, kanske psykopatisk.... Faktiskt så arbetade Mats Wahl på en psykiatrisk avdelning eller liknande innan han skrev boken...

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 19 jun 2019 14:34

Verkligen är inte psykopat, ställer alltid upp för vänner i ur och skur. Men gillar ensamheten. Det sociala livet har blivit en belastning för mej. Känns som att jag alltid får offra mej. Så känns det faktiskt, vänner och andra vänder sej till mej med sina problem ingen bryr sej om mina problem och jag blir lastad med massa problem som tynger mej. Därför vill jag helst välja ensamheten.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Vad tänker du på?

Inläggav klorofyll » 19 jun 2019 14:59

hakkapeliitta skrev:Verkligen är inte psykopat, ställer alltid upp för vänner i ur och skur. Men gillar ensamheten. Det sociala livet har blivit en belastning för mej. Känns som att jag alltid får offra mej. Så känns det faktiskt, vänner och andra vänder sej till mej med sina problem ingen bryr sej om mina problem och jag blir lastad med massa problem som tynger mej. Därför vill jag helst välja ensamheten.

Själv så skulle jag vilja åka till Paris, var där en gång för länge sedan. Det är underbart, folk är seriösa, det finns tunnelbana/metro, inga höga hus, jag åkte båt på Seine, sacre cur, Eiffeltornet, Sorbonne, nortre dame, triumfbågen, versaille, champs ellyse, ja du kanske vet?

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad tänker du på?

Inläggav David H » 19 jun 2019 16:56

hakkapeliitta skrev:Verkligen är inte psykopat, ställer alltid upp för vänner i ur och skur. Men gillar ensamheten. Det sociala livet har blivit en belastning för mej. Känns som att jag alltid får offra mej. Så känns det faktiskt, vänner och andra vänder sej till mej med sina problem ingen bryr sej om mina problem och jag blir lastad med massa problem som tynger mej. Därför vill jag helst välja ensamheten.


Kanske de andra litar på att du är en stark person, som ej har allvarliga problem eller klarar av att hantera dem själv. Det är iaf mitt sätt att tänka positivt, då jag märker att mina närstående har en tendens att glömma bort eller inte uppmärksamma när jag berättar om något problem. För att ta ett exempel, det var en period på 10 dagar i rad när jag inte kunde sova mer än 3-4 timmar per natt, mindre än hälften av vad jag brukar sova i vanliga fall... sa det till min pappa som är allmänläkare, han sa då att han skulle skicka mig nåt material, med råd och annat, men vilket han glömde bort att göra. Skulle man fråga honom efteråt skulle han nog inte komma ihåg vårt samtal, eller kanske brista ut "ja just det", som ett återväckt minne som varit försvunnet från medvetandet. Har ju då ändå som oftast kunnat lösa mina problem på egen hand.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 19 jun 2019 18:46

Känns sjukt. Vill ha en kvinna att krama om.
Samma enstöring som jag..haha. Sexig sådan helst.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 jun 2019 18:47

hakkapeliitta skrev:Verkligen är inte psykopat, ställer alltid upp för vänner i ur och skur. Men gillar ensamheten. Det sociala livet har blivit en belastning för mej. Känns som att jag alltid får offra mej. Så känns det faktiskt, vänner och andra vänder sej till mej med sina problem ingen bryr sej om mina problem och jag blir lastad med massa problem som tynger mej. Därför vill jag helst välja ensamheten.


Jag förstår dig och jag förstår dem.
Min syster har knallat vidare. Jag orkar inte riktigt prata om det, men av alla jag känner skulle faktiskt Du vara någon som jag skulle välja att luta mig mot en stund om jag inte pallade vikten av mina egna tårar själv. Så (jag vet att du inte är troende) men bless people like you! Att du osar testosteron bortser jag från.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad tänker du på?

Inläggav hakkapeliitta » 19 jun 2019 18:59

Tack för din underbara replik Lynx.
Fick nästan en tår i ögat.
Du är underbar medmänniska, önskar dej alll gott i livet. Kram.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Vad tänker du på?

Inläggav Anne » 19 jun 2019 21:33

Du är en underbar medmänniska också. Jag fick en liten tröst idag. Inget dyrt, men tanken bakom den. En bag in box som hette Leva. Det var ju fint.


Återgå till "Tankar och känslor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 35 och 0 gäster