Människan, ond eller god?

Moderator: Moderatorgruppen

Sigrid.K

Människan, ond eller god?

Inläggav Sigrid.K » 06 okt 2010 09:07

Är människan ond, god, eller varken eller? Naturligtvis kan man väl kanske alltid hävda att vi har ett val, att vi får ta ansvar för våra egna handlingar osv, men i grund och botten är väl människan ett djur bland alla andra som kämpar för sin överlevnad. Fast...  djuren dödar just bara för att överleva och gör det deras instinkter säger åt dem att göra. Så är det inte med oss. Visst finns det människor som gör fruktansvärda handligar bara för att de tycker om det och njuter av att känna makt? Vad är vi för ena egentligen? Är människan i grund och botten en självisk varelse? Är människors goda och "männskliga" handlingar bara någotsorts undantag? Eller är det de själviska och elaka som är undantagen?
Ja, jag märker att jag skulle kunna hålla på och rabbla en massa argument hit och dit, men det vore kul att höra någon annans synpunkter!

Användarvisningsbild
german.timofejev
Kontakt:

Inläggav german.timofejev » 06 okt 2010 11:55

Jag tror att människan precis som andra djur kämpar för överlevnad. Dom flesta människor dödar inte för nöjesskull utan för sin egen vinning. Jag tror att människan föds varken god eller ond. Det är uppfostran som göra om människan blir god eller ond.
mvh
German Timofejev
e-mail:  germa.timofejev@gmail.com
www.rustravel.se

Mr.M

Inläggav Mr.M » 06 okt 2010 16:01

men i grund och botten är väl människan ett djur bland alla andra som kämpar för sin överlevnad

Igår frågade jag min 11åriga dotter, är människan ett djur ?
svaret blev kart och tydlig, nej vi är en människa.
Efter en liten debatt kom hon fram till att djur kan bete sig som människor men att människors inte i sig beter som djur.
Vi har inte lärt henne religiösa eller andliga värderingar, inte heller darwinism och andra hypoteser.
Jag tog detta som intressant. Vi ser oss inte som djur.

Vi är inte onda, vi är egoister.
för att överleva så gör vi olika saker. Jag är övertygad om att roten till moral bygger på att det gynnar egot.
så det vi kallar för goda gynnar ditt liv. Det som blir ont är det som inte gynnar ditt liv.
egoism helt enkelt.. vi är alla onda som goda.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 okt 2010 16:20

Jag skulle nog vilja påstå att många djur dödar "för nöjets skull". Dödandet ska vara positivt betingat, och det börjar redan i leken. I den mån det inte är för energikrävande så passar väldigt många djur på att "leka med maten" eller "döda för nöjets skull". Inte minst gäller det för en av våra katter.  :roll:

Jag tror det är därför dödandet även är lustfyllt för oss människor. Det är således ingen "synd" att känna lust när man dödar, utan det är något helt naturligt. Jag brukar alltid ställa mig frågan "varför vi dödar något", och sedan försöka använda mig av en form av dialektik för att se om det är vettigt det jag håller på med. Dödandet är en av de mest naturliga sakerna i världen, livet har detta i sitt innersta väsen som en form av gränslös metabolism. Det är hela tiden ett flöde, och vi ska inte se så negativt på att vi dör eller blir dödade i sig, frågan är alltid varför. Huruvida det är moraliskt eller ej är beroende av detta "varför". Det finns således ingen anledning att ha ångest över att dö rättfärdigt, lika lite som att dö av ålderdom. Bitter kan man bli över att bli dödad utifrån något jäkla påhitt.

Alltså nu framstår jag som en mördare här eller nåt. Men jag avser främst föda och hur jag förhåller mig till annat potentiellt dödande. Döda mig gärna, men ha en bra anledning därtill! Jag skulle aldrig argumentera med ett hungrigt lejon, bara att gratulera.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 06 okt 2010 16:40

Bitter kan man bli över att bli dödad utifrån något jäkla påhitt.

är du bitter efter att ha blivit mördad ;)

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 okt 2010 16:44

Mr.M skrev:
Bitter kan man bli över att bli dödad utifrån något jäkla påhitt.

är du bitter efter att ha blivit mördad ;)

Antagligen.  :wink:

Mr.M

Inläggav Mr.M » 06 okt 2010 17:14

Metabolism ledde mina tankar till filmen leap years och en liten rolig scen där,
Hönan anser nog inte att det är så gott att bli dödad. eller vem vet...

http://www.youtube.com/watch?v=0WJCp9m4rio

damn youtube blockade clipet direkt,
Har för mig att det är lagligt att ta del av material inklusive film om dess syfte inte är kommersiell.
(den ska vara i sämre kvalitet, del av verket och tillföra tex en debatt ett mervärde)
så jag la upp den på fileservern istället,...

<embed src='http://safe.info.tm/vid/player.swf' height='210' width='250' allowscriptaccess='always' allowfullscreen='true' flashvars='&file=http%3A%2F%2Fsafe.info.tm%2Fvid%2F1.flv&plugins=viral-2d'>

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 07 okt 2010 16:40

Mr.M skrev:Metabolism ledde mina tankar till filmen leap years och en liten rolig scen där,
Hönan anser nog inte att det är så gott att bli dödad. eller vem vet...

Äh det där var ju bara film, den spelade nog bara död.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Återgå till "Filosofi"