Att ha en liten gård med skog och en liten plätt för att odla sina egna basmatvaror samt för att kunna arbeta åt sig själv i sitt eget tempo utan det ständigt vinande ljudet från kapitalismens piskor?
Jag har verkligen försökt, men det är svårt för den som växer upp i en stad och skall försöka få ihop kapitalet själv. Sedan blev ju till råga på allt jord och skog ett investeringsobjekt för ständigt fiffiga investerare. Har lyckats till slut att bosätta mig i en stuga på landet vilket är gott för mig även om jag inte kan försörja mig på det.
Ett förslag jag tänkt på som kanske vore något är att då vi har en hög arbetslöshet och mycket statliga skogar som behöver skötas inrätta något som jag kallar moderna skogsvaktare.
Du får tilldelat en bit skog som Du skall sköta på ekologiskt gammaldags vis. Där får du uppföra ett hus stuga och en åkerplätt.
Skogen gallras, bara de äldsta träden som levt sin cykel som träd färdigt gallras med hjälp av gamla metoder. Häst som drar timret till närmaste väg i upplag.
Sedan när staten säljer timret så får skogsvaktaren en summa pengar färdig skattat för sin del av timret och för den co2 bindande förmågan skogen har (utsläppsrätter).
Från detta skulle skogsvaktaren få sin försörjning till största del, små omkostnader ger litet behov av inkomster.
Sedan blir det spinoff effekter då detta skapar möjligheter till andra sidojobb och en levande landsbygd.
Jag tror detta skulle intressera många i vårt avlånga land, speciellt de som är naturintresserade och inte så intresserade av studier?
Vänligen
Minimaxitiger