Hur manifesteras makt
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Hur manifesteras makt
Vad vill makten på jorden med människans liv.
Makten är inget eget, saknar vilja, motiv.
På ett liknande sätt förhåller det sig med ondskan.
Ondska betyder o-bra. vad som är o-bra beror på perspektivet.
Makt är förmågan att värja sig mot det som är o-bra.
Användandet av makten kan vara o-bra för en annan.
Makt skapas genom penger, intellekt, våld eller kombinationer av dessa tillgånger.
Vishet då?
Vad är vishet?
Är den vise god?
Är den vise välvillig?
Skaffar den vise sig pengar?
Tillkommer den vise makt?
Hur avgör man om någon är vis? Vad är vishet?
Vill den vise ha makt?
Om nu allt ändå rinner ut i havet,
varför skulle man försöka att påverka flödet?
Med makt så främjar man, i följande prioritet,
det som känns närmast stående...
1. Number One, sig själv
2. Sina favoritmänniskor, släktingar
3. Byn, riket, språkgruppen, trosfränder, rasen
4. Människan
5. Livet
6. Meningen med allt
Kanske man kastar om ordningen ibland,
eller struntar i vissa saker,
eller gör en annan lista.
På ett liknande sätt förhåller det sig med ondskan.
Ondska betyder o-bra. vad som är o-bra beror på perspektivet.
Makt är förmågan att värja sig mot det som är o-bra.
Användandet av makten kan vara o-bra för en annan.
Makt skapas genom penger, intellekt, våld eller kombinationer av dessa tillgånger.
Vishet då?
Vad är vishet?
Är den vise god?
Är den vise välvillig?
Skaffar den vise sig pengar?
Tillkommer den vise makt?
Hur avgör man om någon är vis? Vad är vishet?
Vill den vise ha makt?
Om nu allt ändå rinner ut i havet,
varför skulle man försöka att påverka flödet?
Med makt så främjar man, i följande prioritet,
det som känns närmast stående...
1. Number One, sig själv
2. Sina favoritmänniskor, släktingar
3. Byn, riket, språkgruppen, trosfränder, rasen
4. Människan
5. Livet
6. Meningen med allt
Kanske man kastar om ordningen ibland,
eller struntar i vissa saker,
eller gör en annan lista.
det beror på vi har två olika makt grovt räknat:
1. den goda
2. den onda
Den goda makten är ett direkt uttryck för Guds vilja
den onda makten är motsatsen
Guds vilja vill i princip det som är bäst för alla, kanske kan man säga Utilirarism
och den onda vill det som är bäst för den själv som Zokrates skriver
Mvh
1. den goda
2. den onda
Den goda makten är ett direkt uttryck för Guds vilja
den onda makten är motsatsen
Guds vilja vill i princip det som är bäst för alla, kanske kan man säga Utilirarism
och den onda vill det som är bäst för den själv som Zokrates skriver
Mvh
- Harald Davidsson
Harald Davidsson skrev:Marko skrev:makten manifesteras i allt vad vi gör.
men varför är det så få rika,
försöker kanske inte alla att bli rika, att profitera på andra,
men väldigt få har framgång,
vad är det för makt som får en människa att bli rik
Rika på vad ?
Jag bryr mig inte om ifall grannen har 129 miljarder så länge jag känner mig nöjd med vad jag själv har.
Framgång i vad ?, jag har haft många framgångar i mitt liv som jag inte värderar i pengar.
Den som värderar pengar som sin förmåga att påverka, kan nog påverka de som värderar pengar på samma vis,
själv hade jag inte sålt min själ för pengar.
Vi behöver inte pengar i ett samhälle, vi behöver mat, kläder, teknologi, medicin vård och så vidare.
Att vi kopplar ihop dessa saker med pengar är för mig fel sätt att tänka.
så för mig är inte makt pengar.
Jag kan inte värdera andras livsvärderingar, det är ett besvärligare läge, och jag vill att alla ska ha de förutsättningar som pengar ger just nu. Arbete är makt, för med arbete kan vi påverka. pengar är drivkraften för många, men inte för alla.
Idag klarar sig ingen utan pengar i ett samhälle, men man överlever utan pengar, överlevnads instinkten är starkare än pengar. Vill samhället fungera väl så tar man hand om de som inte kan försörja sig själva, för att slippa negativa konsekvenser för hela samhället.
Harald Davidsson skrev:Marko skrev:makten manifesteras i allt vad vi gör.
men varför är det så få rika,
försöker kanske inte alla att bli rika, att profitera på andra,
men väldigt få har framgång,
vad är det för makt som får en människa att bli rik
Jag tror att makt manifesteras genom åsikter, att ha en åsikt medför att man har ett val,
om man blir materiellt rik eller inte tror jag bara handlar om tur och slump,
Algotezza skrev:Marko skrev:makten manifesteras i allt vad vi gör.
mest dock i vad andra gör mot/med oss
alltså i form av den egna maktlösheten
/Göran
Tja,
Andras makt över dig innebär inte per automatik att jag känner mig maktlös.
Värderingar som gynnar adopteras av mig som andra, orättvisor kommer att suddas ut inom tid.
just nu kanske jag är handikappad, men vem vet vad som sker i morgon.
enligt prognoser kommer grekland falla, banker gå omkull och usa att falla (sa inte nostredamus det ? Kina tar över makten från usa, maktstrider (fast med pengar))
det som finns kvar är skuldsedlar som skänks bort eller värderas mer än ditt liv. men ingen kommer att vilja köpa dem för pengar ifall det systemet rasar.. även skulder kommer att dö ut, sakta men säkert.
så, makten förgör sig själv när det inte passar våra värderingar. (läste precis att livbolag är på väg mot gränsen till konkurs)
undrar hur länge kina står sig...
folk i världen är fattiga, och kapitalet får dom inte access till = död för kapitalet som lever på skuld
jag är egentligen redan utslagen ur den maktstriden, och kan roa mig med annat.
värre är de för dem som ska skydda sitt hus, sin bil, sina aktier och annat. dom är offer snart.
men vi kommer att överleva penning pesten med som vi överlevde böldpesten.
eller ska vi kalla det för systemskifte som maja indianerna såg det som.
vem vet hur det blir i morgon. kanske det blir som idag. who cares : )
-
rara-gossen
Re: Hur manifesteras makt
Harald Davidsson skrev:Vad vill makten på jorden med människans liv.
Denna fråga gillar jag.
Makten på Jorden uppstod oundvikligen när människan fann människan, i mänskliga grupperingar.
Ålder är maktutövande, tilltal är maktutövande, uppfostran är maktutövande, interagering är maktutövande.
Men makt är bra! Maktrelationer är sunda och det är bara när vi erkänt dem som något beständigt och relativt som färmlingsfientligheten börjar vackla.
Om makt anses vara något en majoritet, av vilket slag som helst, använder sig av mot en minoritet kommer vi ständigt bli uppdelade i majoriteter och minoriteter.
Att använda majoritetens maktprivilegium för att bättra rättigheterna för en minoritet är fortfarande att behandla dem illa, att våldföra sig på dem egentligen.
Dock finns det ljus i tanken om individerna i majoriteten som börjar titta på varandra och enbart se olikheter. Alla är olika, från kroppsform, kön, etnicitet, hårfärg, skäggväxt. Över huvudtaget genuppsättning!
Varför ska vi behandla alla lika i en värld av faktiskt olikhet? Nej utöva ett personligt maktförhållande på de du möter, anpassade efter varje enskild individ, då används makt på ett sunt sätt. Det är bara när vi anser alla olika som vi blir lika.
-
rara-gossen
Marko skrev:Varför ska vi behandla alla lika i en värld av faktiskt olikhet?
För att vi kan behandla dig som skit oavsett om du är det eller inte ?
Om du behandlar en person på ett sätt men samtidigt tycker den förtjänar att behandlas på ett annat sätt utövas inget sunt maktförhållande.
Man skulle närmare kunna beskriva det som dominans, som affekterar både den som dominerar och den som blir dominerad. Bägge blir bedragna av en oegentlighet i förhållandet. Den som dominerar lever i oenlighet med sitt egna omdöme.
men om du rakt igenom tycker jag är skit, behandla mig då som det! Ärlighet varar längst eller hur var det?
Som det är nu förefaller det nödvändigt med kontrollerade maktförhållanden i form utav diverse lagar som förespårkar jämlikhet. Men kan man egentligen tro att bara genom att bli tillsagd något så tycker man så efter ett tag? Att lagen är där är ju endast ett bevis på att den inte lyckas i sin uppgift: att få människor att sluta kränka varandra.
rara-gossen skrev:Marko skrev:Varför ska vi behandla alla lika i en värld av faktiskt olikhet?
För att vi kan behandla dig som skit oavsett om du är det eller inte ?
Om du behandlar en person på ett sätt men samtidigt tycker den förtjänar att behandlas på ett annat sätt utövas inget sunt maktförhållande.
Man skulle närmare kunna beskriva det som dominans, som affekterar både den som dominerar och den som blir dominerad. Bägge blir bedragna av en oegentlighet i förhållandet. Den som dominerar lever i oenlighet med sitt egna omdöme.
men om du rakt igenom tycker jag är skit, behandla mig då som det! Ärlighet varar längst eller hur var det?
Som det är nu förefaller det nödvändigt med kontrollerade maktförhållanden i form utav diverse lagar som förespårkar jämlikhet. Men kan man egentligen tro att bara genom att bli tillsagd något så tycker man så efter ett tag? Att lagen är där är ju endast ett bevis på att den inte lyckas i sin uppgift: att få människor att sluta kränka varandra.
Utövas sunda maktförhållanden i världen ?
Om någon behandlar en grupp som mindre värda (vilket i sig är en subjektiv uppfattning och inte sann/falsk) så kommer du med största sannolikhet att få repressalier som inte är sunda.
världen är inte rättvis, och den följer inte en filosofisk logik om hur du tycker att någon person ska agera.
sunt, vem vet, vissa tycker det är sunt att ge någon på käften, andra tycker det är sunt att råna banker.
människan skippar sin rättvisa oavsett vad lagen säger.. alla är inte mammas pojkar i vårt samhälle.
så, varför inte ge folk samma möjligheter (värde)..
genom att ge samma värde så kanske man slipper lagen i den utsträckning som idag används.