Vad kan man egentligen veta/vara helt säker på?
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Vad kan man egentligen veta/vara helt säker på?
Hej igen alla tänkare!
Vad kan man egentligen veta med 100% säkerhet? :?: :wink:
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Hälsar
Cosmic philosopher
Re: Vad kan man egentligen veta/vara helt säker på?
Cosmic philosopher skrev:Hej igen alla tänkare!
Person A är med om en händelse, återger denna för person B.
Det står nu B fritt att tro att detta hänt A, det är endast A som sitter på facit och ingen annan.
Om nu B kallar A för att vara lögnare, så vet A med 100% att B har fel.
- Cosmic philosopher
Hej Zokrates!
Hur kan person A veta med 100 % säkerhet att A varit med om denna händelse? Att A (tycker sig) veta ha upplevt händelsen Y - är det någon garanti för att händelse Y faktiskt har ägt rum?
Zokrates skrev:Cosmic philosopher skrev:Hej igen alla tänkare!
Person A är med om en händelse, återger denna för person B.
Det står nu B fritt att tro att detta hänt A, det är endast A som sitter på facit och ingen annan.
Om nu B kallar A för att vara lögnare, så vet A med 100% att B har fel.
Hur kan person A veta med 100 % säkerhet att A varit med om denna händelse? Att A (tycker sig) veta ha upplevt händelsen Y - är det någon garanti för att händelse Y faktiskt har ägt rum?
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
Hälsar
Cosmic philosopher
Sannolikheter.
A upplever en händelse Y är verklig till 80-99.9999%
B påstår att A ljuger om sin upplevelse och sin uppfattning om verkligheten.
C D E F G står brevid och skådar A och B, D E F G har aldrig upplevt liknande och kallar A för lögnare.
C har upplevt liknande och undviker att kalla A för lögnare, för deras sannolikhets uppfattning om verkligheten känns och erfars igen, dessa har sett ett äpple falla ner.
Det är rimligt att D-G ljuger av rädsla eller okänd orsak. (dessa har 0% erfarenhet)
A upplever en händelse Y är verklig till 80-99.9999%
B påstår att A ljuger om sin upplevelse och sin uppfattning om verkligheten.
C D E F G står brevid och skådar A och B, D E F G har aldrig upplevt liknande och kallar A för lögnare.
C har upplevt liknande och undviker att kalla A för lögnare, för deras sannolikhets uppfattning om verkligheten känns och erfars igen, dessa har sett ett äpple falla ner.
Det är rimligt att D-G ljuger av rädsla eller okänd orsak. (dessa har 0% erfarenhet)
- Cosmic philosopher
Hur kan t ex A veta att det A upplever egentligen inte bara är en slags dröm?Hur kan A veta att A faktiskt existerar? etc...
Hälsar
Cosmic philosopher
Hälsar
Cosmic philosopher
Cosmic philosopher skrev:Hur kan t ex A veta att det A upplever egentligen inte bara är en slags dröm?Hur kan A veta att A faktiskt existerar? etc...
Därför att många andra har upplevt liknande saker.
I mitt fall får man förklara det med en gruppdröm över tid.. lång hallucination det, osannolikt som att se ett äpple falla ner från ett träd + ett gäng andra som säger sig sett samma sak.
Nej det är gruppen D-G som har 0% kunskap men vet till 100% att A har fel.
För att det ska bedömas som en dröm, så får man anta att person A inte kan skilja på dröm och verklighet.
Alla kan efter tid skilja på drömmar. Och jag upplever inte att Zokrates sover just nu
Att det ska vara så svårt att förstå att det många upplevt inte beror på sjukdommar eller drömmar eller syrebrist.
Det dom säger är, det ÄR en verklig händelse. VERKLIGT som att se trädet stå utanför på gården.
Det är bara ett hån och skymf att kalla sånt för lögner eller något annat förnedrande. (däremot köper jag om folk kallar det för osannolikt och ställer sig tveksam)
Kann ni se skillnaden på ett äpple och en dröm ?, jag påstår att ni ljuger eller drömmer ifall ni säger att synen av äpplet är en sann upplevelse !
(visst, den ena saken går att enkelt bevisa medan den andra händelsen inte kan bevisas i efterhand, men lögner ?)
Visste du att folk sett berg flyta förbi ?, med en hastighet av ett tåg... då och för tjuoio årsedan var det falskt och fantasi.
Idag vet vi att det har hänt, bergen flyter omkring på något kalklager eller liknande, men folket som såg berget röra sig ljög nog inte ....
(visst, den ena saken går att enkelt bevisa medan den andra händelsen inte kan bevisas i efterhand, men lögner ?)
Visste du att folk sett berg flyta förbi ?, med en hastighet av ett tåg... då och för tjuoio årsedan var det falskt och fantasi.
Idag vet vi att det har hänt, bergen flyter omkring på något kalklager eller liknande, men folket som såg berget röra sig ljög nog inte ....
Människor som generellt inte kan avgöra skillnaden mellan fantasi, dröm, och verklighet är bara att beklaga,
liksom människor som verkligen inte är säkra på att de existerar, men jag accepterar att det finns fall där
någon tror sig ha varit med om något, men senare kommit på att det varit en dröm, sådant händer förmodligen
de flesta någon gång, minns t.ex en gång då farsan vaknade och var förbannad på mig, innan han hejdade sig
mitt i utfallet och därpå förklarade att jag varit dum i hans dröm, det tog ett par sekunder visserligen,
men mer än så skall det inte behöva ta för att avgöra skillnaden, där sätter jag gränsen mellan normalt
och onormalt.
I övrigt så är det vettigt att ställa sig själv frågan vad syftet med en del "berättelser" är, därav brukar man
kunna avgöra om det finns skäl att ifrågasätta trovärdigheten.

liksom människor som verkligen inte är säkra på att de existerar, men jag accepterar att det finns fall där
någon tror sig ha varit med om något, men senare kommit på att det varit en dröm, sådant händer förmodligen
de flesta någon gång, minns t.ex en gång då farsan vaknade och var förbannad på mig, innan han hejdade sig
mitt i utfallet och därpå förklarade att jag varit dum i hans dröm, det tog ett par sekunder visserligen,
men mer än så skall det inte behöva ta för att avgöra skillnaden, där sätter jag gränsen mellan normalt
och onormalt.
I övrigt så är det vettigt att ställa sig själv frågan vad syftet med en del "berättelser" är, därav brukar man
kunna avgöra om det finns skäl att ifrågasätta trovärdigheten.

Jag sätter min gräns för normal och onormal vid mina värderingar.
Nya värderingar tar plats beroende på sammanhanget och kan ge dubbla budskap.
Men ibland är det ena rätt i en situation och fel i en annan.
Att drömma är normalt, att blanda ihop drömmar med verkligheten är normalt(under uppvakningsfasen)
Men på något vis så är man ändå medveten i drömmen som i verkliga livet på vad som är vad.
Hur en halucination ser ut vet jag inte, har aldrig haft någon direkt. Men ett par bekanta hade dessa,
och dom är medvetna på samma vis som med drömmar, att något inte stämmer mellan världarna.
Det som jag läst är att detta ifrågasättande och motsägande inte finns på samma vis i många berättelser som människor gör om tex NDU eller andra fenomen som är oförklarliga.
Det finns något här som jag inte tycker stämmer, varför man reagerar så olika på vad som är verkligt och inte.
Att drömma är normalt, att blanda ihop drömmar med verkligheten är normalt(under uppvakningsfasen)
Men på något vis så är man ändå medveten i drömmen som i verkliga livet på vad som är vad.
Hur en halucination ser ut vet jag inte, har aldrig haft någon direkt. Men ett par bekanta hade dessa,
och dom är medvetna på samma vis som med drömmar, att något inte stämmer mellan världarna.
Det som jag läst är att detta ifrågasättande och motsägande inte finns på samma vis i många berättelser som människor gör om tex NDU eller andra fenomen som är oförklarliga.
Det finns något här som jag inte tycker stämmer, varför man reagerar så olika på vad som är verkligt och inte.
Marko skrev:Jag sätter min gräns för normal och onormal vid mina värderingar.
Det finns ju goda skäl till det, som när jag var barn och drömde att jag tog på mig för att gå till skolan,
"vaknade", men halvsov fortfarande och fortsatte där jag var, dvs på väg ut genom ytterdörren,
kom halvvägs innan jag upptäckte att jag var naken. Det var vinter, snö och kallt som fan, men
när man sover känner man tydligen inte av kyla på samma sätt, men fan vad jag frös på hemvägen.
Gick ett par gånger i sömnen som barn och kunde vakna på olika platser i hemmet, alltid lika konfunderad
på hur jag hamnade där, men värsta gången var när jag drömde att jag fått en ny cykel, vaknade och kastade
på mig kläderna, ut och inte fanns det någon cykel där inte, min första tanke var att den var stulen, sedan kom
jag på att jag bara drömt. En annan kuslig dröm jag hade var när jag drömde att mina föräldrar inte var riktiga,
att de var kopior, men de såg verkliga ut bortsett från deras intentioner, att ha starka drömmar är inte alltid bra,
eftersom man minns dem och i vuxen ålder måste pröva minnet mot verkligheten, orimligheter avslöjar sig
alltid, vilket samtidigt är det kriteriet jag utgår från för att förkasta en del minnen, hjärnan lagrar och blir som ett
helt bibliotek med olika ämneskategorier, att upptäcka att en "bok" står fel, det är ändå lättare än många tror.
- freddemalte
Hej Cosmic philosopherCosmic philosopher skrev:Hej igen alla tänkare!
För att kunna svara på den frågan på ett så seriöst och tydligt sätt som möjligt skulle jag först vilja be dig att definiera vad du avser med 100% säkerhet? Vad måste något leva upp till för att det ska vara 100% säkert?
När Jag vet vad du avser med detta, ja då blir det (kanske) lättare att svara.
Mvh
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
- freddemalte
Hej ZokratesZokrates skrev:Jag utgick från att C menade med 100% att man garanterat vet vad man vet utan några som helst tvivel.
Jag vet t.ex att jag här är 100% zokrates och inte freddemalte, därom råder det inga tvivel alls.
Ok, det är så du uppfattar det, men frågan är vad C avser.
Att du har extremt starka skäl att vara övertygad om att du är Zokrates och inte freddemalte är en sak, men frågan är om du (enligt C:s definition av 100% säker) kan vara 100% säker på detta?
Mvh
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
-
lösdrivaren
- Avstängd
Hade tänkt ställa samma fråga som fredde; vad är 100% säkerhet?
Lite knepigt att ställa dylika frågor eftersom man redan i frågeställning måste ha en uppfattning om vad 100% säkerhet innebär och då har man svaret också.
Alltså krävs ett svar innan det går att ställa frågan och då är ju frågan redan onödig.
Lite knepigt att ställa dylika frågor eftersom man redan i frågeställning måste ha en uppfattning om vad 100% säkerhet innebär och då har man svaret också.
Alltså krävs ett svar innan det går att ställa frågan och då är ju frågan redan onödig.
maximal utdelning med minimal ansträngning