Rorschach skrev:Ingenting i förklaringen från wikipedia förklarar vad som menas med gå från "...en linjär endimensionell mängd till ett tvådimensionellt, dvs plan".
Från tidigare inlägg och wikipedia (under cardinality of the continuum):
Cardinal arithmetic can be used to show ... that this is equal to the number of points on a plane ...
där this refrererar till de reella talen. Det jag menar är att: för att göra den icke-linjära omvandling av pingisbollar som Johan var inne på måste man samtidigt utöka antalet element i mängden för att det ska vara möjligt.
Vidare:
These results are highly counterintuitive, because they imply that there exist proper subsets and proper supersets of an infinite set S that have the same size as S, although S contains elements that do not belong to its subsets, and the supersets of S contain elements that are not included in it.
D.v.s. varje oändlig delmängd av en mängd S är lika stor som S.
Vilket gör att jag inte tror (ej 100% säker, bara 99,9994 :wink:) på att man kan tala om dominans även om jag håller med om att rent intuitivt borde man kunna resonera om mängder med olika dominans av element i mängden.