Algotezza skrev:Marksa skrev:Men jag anser att om vi skall kunna vara kvar i här måste madevetandets utveckling och Andens vila sanning komma till en bättre balans med Naturens matriella Plattlandsegenskaper och syn på livet.
Vad menar du med ovanstående?
undrar Algotezza till slut
Ja det kan man undra. Total förrvirring eller möjligen slut på pausen på jobbet och att "skicka" utan korrläsning. Jag försöker igen.
Tråden handlar om materia och vad det är. Rent naturvetenskapligt fysikaliskt så är väll Johan (när han pratar om strängteorier) så nära sanningen som man brukar säga att vi kommit. Jag kompleterar med min syn på att materian är en av Andens manifestationer.
Den Andra aspekten av Anden är i så fall vårat medvetande som kan förnimma Ursprungs Anden vid vissa gynsamma förhållanden.
Fram till upplysningstiden så levde människan i en värld där man såg dessa 2 aspekter nästan alltid som sammantvinnade. Hände något med naturen materian så hände något i anden så att säga.....
Vid upplysningstiden lärde vi oss andra sätt att se på verkligheten, och i våran kultur separerade Anden och materian.
Och allt var gott.
Människan hamnade i en utvecklings boom vad gäller förståelsen av vad en människa är, Allas lika värde i förändring, Kvinnanas lika rätt avskaffande av slaveri mm. (självklart generalieserar jag en aning) men hade inte upplysning varit hade vi levt i en värld som skulle se helt annorlunda ut vad gäller dessa ting.
Den stora utvecklingen, ja revolutionen har skett inom naturvetenskaperna, industrialiseringen, läkekonsten och allt gott detta bringat oss. Ett paradis på Jorden......Plattlandet
Men på vägen har vi lämnat Andens utveckling långt långt efter. Några enstaka dårar i anden kämpar på medans flertalet struntar i dettta, och fyller tomrummet med plattlandet.
Och nu börar Plattlandets ensidaga teologi att straffa oss med Hungernöd, Naturkatastrofer, miljönöd i ofantlig skala.
Desutom så kan inte plattlandets Ego Gaia tro rädda oss ifån tomrummet inom oss, se vad som händer i desperationen runt oss.
Människan har utvecklat ett sådant djup ett sådant förstånd att vi kan se allt detta, Låt oss då ge oss en chans att inbegripa allt detta och övervinna. Låt oss ta allt det goda denna utveckling gett oss och gå vidare.
Alltså för att nästa citera mig själv:
Men jag anser att om vi skall kunna vara kvar här på denna vår jord måste medevetandets utveckling, Andens sanning komma till en bättre balans med Naturens materiella Plattlandsegenskaper och syn på livet.
marksa
Varje dag är en resa.